استقبال مردم از نمایشگاه وظایف ما را سنگین‌تر می‌کند

عبدالعظیم فریدون، مدیر انتشارات محراب قلم در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره سی‌ودومین دوره نمایشگاه کتاب تهران گفت: واقعا استقبال مردم عالی بود و ما را شرمنده خودشان کردند و من خیلی خوشحالم زیرا پیش‌بینی نمی‌کردم با توجه به گرانی کاغذ و کتاب، باز هم مردم به نمایشگاه بیایند. این نشان‌دهنده تعلق ملت ما به کتاب است و مسئولیت‌های ما به عنوان ناشر و وظایف دست‌اندرکاران فرهنگی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را سنگین‌تر می‌کند زیرا نمی‌توانیم چیزی را که می‌خواهند به آن‌ها بدهیم.

مدیر انتشارات محراب قلم، ادامه داد: در این شرایط باید افرادی در راس کارهای فرهنگی قرار بگیرند که دغدغه کتاب داشته باشند و اهل کتاب باشند و ماهیت این کار را بشناسند و بخشی از ذهنشان را به این سمت ببرند و بدانند کار فرهنگی زمان‌بر است و در بستر زمان جواب می‌دهد و در این راستا از کارشناسان خبره استفاده کنند.

وی با اشاره به مشکلات حوزه نشر، توضیح داد:  اختلاف در صنف، قیمت کاغذ، زینک و … سبب شده که کار چاپخانه‌ها بخوابد و ناشران به سختی می‌توانند با کاغذ بندی ۵۵۰ هزار تومان کتاب تولید کنند. بنابراین اگر قبول داریم توسعه، رشد و پیشرفت هر مملکتی در گرو تربیت نیروی ماهر انسانی است باید فکری برای این وضعیت کنیم و به این تربیت و رشد پایبند باشیم.

فریدون در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت غرفه محراب قلم در نمایشگاه سی‌ودوم اشاره کرد و گفت: گرچه جای ما در بدترین جای نمایشگاه امسال بود و این مساله سبب شد فروشمان یک چهارم سال قبل باشد اما واقعا استقبال مردم عالی بود. البته میزان استقبال از غرفه‌ها هم متفاوت است و این مساله در نمایشگاه دو دلیل عمده دارد.

مدیر انتشارات محراب قلم درباره مشکلات نمایشگاه این دوره توضیح داد: نخست اینکه در این سی و دو سال ناشران نمی‌دانستند جایشان کجاست تا بتوانند برایش برنامه‌ریزی کنند و ممکن است موقعیت مکانی خوب یا بدی داشته باشند. دوم اینکه امروز دیگر نسبت به دهه‌های گذشته از نظر تبلیغات و اطلاع‌رسانی تفاوت وجود دارد که این‌ها هم دو دسته هستند. یک دسته ناشرانی هستند که از بخش کمک آموزشی به کودک آمده‌اند و سرمایه آن بخش را به کودک منتقل کرده‌اند تا کودک قوت بگیرد وگرنه نشر کودک به خودی خود این‌قدر ظرفیت برای تبلیغات ندارد و به مرور زمان مشخص می‌شود که این کتاب‌ها به خودی خود می‌توانند در جذب مخاطب موفق باشند یا نه. دسته دیگر ناشران قدیمی هستند که از شیوه‌های سنتی فاصله گرفته‌اند و در حال مدرن شدن هستند و بخشی از کتاب‌هایشان هم متناسب با نیاز‌های بچه‌های امروز است. طبیعتا این ناشران مخاطب بیشتری را در نمایشگاه جذب می‌کنند.
 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: