الگوهایی ساده برای گلدوزی خانگی

نویسنده
نسرین میرزالو
مترجم
---------
تعداد صفحات
224 صفحه
سال نشر
1397
قطع
رقعی
ناشر
بوکتاب
شابک
978-622-6518-20-8
قیمت
300000 ریال

الگوهایی ساده برای گلدوزی خانگی

مقدمه

گلدوزی هنریست که توسط آن روی پارچه یا اجناس شبیه آن طرح‌های برجسته توسط نخ‌های ابریشمی، نخهای گلابتون و یا نخهای معمولی ایجاد میکنند. این طرح‌ها در ابتدا بیشتر شکلهای گوناگون گلها را در بر میگرفت ولی با پیشرفت هنر کم کم طرح‌های مختلف هم وارد این هنر شد. در ابتدا این هنر توسط دست انجام میگرفت که بعد‌ها وسیله‌ای به نام کارگاه (hoop) که به صورت شکلهای هندسی گرد، بیضی و به ندرت هم مربعی یا مستطیل شکل به ان اضافه شد.

امروزه از هنر گلدوزی روی مانتو، لباس شب، لباس عروس و همچنین برای تزیینات اطاقها و سالنهای تشریفاتی استفاده میکنند. برودری دوزی که یک هنر ترکیبی از گلدوزی و برش داخلی طرح‌ها است به تازگی طرفدارهای بیشماری را جلب کرده است. که در قسمت برودری دوزی به مفصل در مورد ان پرداخته ایم.

هنر گلدوزی با توجه به اینکه تکنولوژی را هم در خدمت گرفته در آینده نه چندان دور مطمئنا شاهد نوآوری‌های منحصر به فرد در آن خواهیم بود.

در حال حاضر با پیشرفت تکنولولژی دستگاههای تمام اتوماتیک به این هنر اضافه شده که طرح‌ها و نقشه‌های بینظیری رو ایجاد میکند.

چطوری با دست گلدوزی کنیم؟

گلدوزی یه هنر دوست داشتنیه برای آموزش گلدوزی با دست باید سه کار رو انجام بدید

در گام اول باید طرح گلدوزی مورد نظرتون رو انتخاب کنید. طرح‌های گلدوزی رو می‌تونید به صورت آماده ودر قالب الگوهای اینترنتی تهیه کنید و یا اینکه خودتون دست به کار شید و الگوی گلدوزی تون رو بکشید.

در گام دوم باید انواع دوخت‌های مورد استفاده در گلدوزی با دست رو یاد بگیرید و انتخاب کنید که میخواید از کدومش برای گلدوزی استفاده کنید این دوخت‌ها شامل: گره فرانسوی، گره رکوکو، دوخت بولین، دوخت ساده و دوخت مورب، دوخت زنجیره و غیره میشه.

حالا نیاز هست که گل‌هایی رو که دوست دارید گلدوزی کنید رو انتخاب کنید گل‌ها در هنر گلدوزی با دست با هنر روبان دوزی مشترک هستند. این گل‌ها شامل: گل رز عنکبوتی، ساقه دوزی، رزپیچ، رز مینیاتوری و غیره میشن.

نکته: گلدوزی دستی به دو صورت هست گلدوزی ساده و گلدوزی برجسته که در اون گل‌ها برجسته هستن و بهش گلدوزی برزیلی هم گفته میشه.

در گام سوم باید پارچه مناسبی رو تهیه کنید الگو رو با مداد روی پارچه بکشید و از بین گل‌ها و دوخت‌هایی که دوست دارید شروع به دوخت گل و برگ‌ها کنید.

چه مواد و ابزاری تهیه کنیم؟

برای گلدوزی با دست به یه سری مواد و ابزار احتیاج داریم که مهم‌ترین هاش شامل موارد زیر میشن:

پارچه: پارچه‌ای که برای گلدوزی استفاده میشه پارچه‌های کتانی و پنبه‌ای هستن ولی مرسوم هست که ازپارچه‌های شماره دوزی کانت بالا هم استفاده میشه فقط پارچه شما نباید کشی باشه.

کارگاه: از انواع کارگاه‌های چوبی و پلاستیکیم می‌تونید استفاده کنی کارگاه برای فیکس کردن پارچه گلدوزی هست و کار گلدوزی رو برای شما آسون‌تر می‌کنه.

نخ: از انواع نخ‌ها می‌تونید استفاده کنید بستگی به نوع کارتون داره حتی گلدوزی با کاموا هم انجام میشه اما مرسوم‌ترین نخ‌ها برای گلدوزی دستی نخ‌های دمسه و گلدوزی بانخ کوبلن هستن.

سوزن: بسته به این که از چه نوع نخی استفاده می‌کنید و یا از چند تار از نخ دمسه یا کوبلن استفاده می‌کنید باید سوزن مناسب رو انتخاب کنید.

این مطالب را به اشتراک بگذارید:

8 comments on “الگوهایی ساده برای گلدوزی خانگی

  1. Hello there! Do you know if they make any plugins
    to help with Search Engine Optimization? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good gains.
    If you know of any please share. Kudos! You can read similar text here: E-commerce

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *