​فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی استان کردستان تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان در این مراسم که امروز با حضور جمعی از مسئولان، کتابداران و اعضای کتابخوان فعال در کتابخانه‌های عمومی استان در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار شد، گفت: یکی از اهداف و سیاست‌های اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی، دسترسی آسان اقشار مختلف مردم به کتاب و کتابخوانی است.

محمد عبدالملکی با اشاره به مشکلات حوزه زیرساخت کتابخانه‌ای استان عنوان کرد: تلاش شده است از راه‌های مختلف این کمبودها تا حدودی جبران شود. تقاضا داریم برای رسیدن به اهداف غایی، ساختمانی دولتی بلااستفاده برای تجهیز و راه‌اندازی فضای کتابخانه‌ای اختصاص یابد.

وی از انجام مقدمات راه‌اندازی کتابخانه سیار در استان کردستان خبر داد و افزود: از طرف شورا و شهرداری سنندج نیز یک دستگاه اتوبوس به این امر اختصاص داده شده است و با راه‌اندازی آن روستاهای اطراف نیز از کتاب و کتابخانه بهره‌‌مند خواهند شد.

عبدالملکی، نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی را نیازمند همت جمعی مردم ‌و مسئولان دانست و اضافه کرد: فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید به یک گفتمان ‌و هنجار عمومی تبدیل شود.
 

 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان همچنین گفت: اگر انرژی، سرمایه و هزینه مادی و معنوی به‌سمت توسعه  کتابخانه‌ها و فرهنگ کتاب و کتابخوانی نرود، بی‌شک این سرمایه ‌ها در آینده خرج توسعه بازداشتگاه‌ها، کمپ‌های ترک اعتیاد و بسیاری آسیب‌های دیگر می‌شود.

وی گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی را واکسیناسیون فرهنگی یک جامعه عنوان کرد و یادآور شد: این مهم در درازمدت از بسیاری آسیب‌های اجتماعی پیشگیری خواهد کرد.

دکتر اسعد اردلان، محقق و پژوهشگر کُرد هم در این مراسم در سخنانی با اشاره به اهمیت مطالعه در زندگی انسان‌ها گفت: کتاب ما را وادار به تجزیه و تحلیل می‌کند و اندیشه‌ورزی را در ما افزایش می‌دهد. مطالعه، قدرت درک تحولات اجتماعی را در انسان افزایش می‌دهد و کتابخوانی به تولید دانش و توسعه جامعه کمک می‌کند.
 

 
وی این ویژگی‌ها را منحصر به کتاب دانست و یادآوری کرد: بر همین اساس لازم است سرانه مطالعه بیش از هر زمانی در دستور کار جامعه و به تبع آن خانواده‌ها و نهادهای زیربط قرار گیرد.

مدیرکل امور اجتماعی استاندار کردستان نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه تنها راه و موثرترین راه برون‌رفت از جهل، فقر و محرومیت را دانایی دانست و اظهار کرد: ابزار رسیدن به دانایی، کتاب است.

فرانک قدسی ادامه داد: بالا بردن سرانه مطالعه در گرو توجه به زیرساخت‌هایی کتاب و کتابخوانی و فرهنگ‌سازی مطالعه در جامعه است.

وی با بیان اینکه توجه به توسعه زیرساخت‌های کتابخانه‌ای در اولویت‌های بعدی است، افزود: متاسفانه استان کردستان در حوزه کتاب و کتابخوانی به نسبت سایر استان‌های کشور کمتر توسعه‌یافته است و از نظر تجهیزات کتابخانه‌ای و نیروی انسانی نیز در این بخش کم و کسری داریم.
 

 
قدسی، با اشاره به سه حوزه تاثیرگذار در نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی بیان کرد: آموزش غیررسمی در خانواده، آموزش رسمی و غیررسمی در مدارس و مراکز آموزش عالی و تعاملات اجتماعی و ارج نهادن به این مهم در اجتماع از مهمترین بخش‌های تاثیرگذاری در فرهنگ‌سازی افزایش سرانه مطالعه در جامعه هستند و لازم است این مهم بیش از پیش مورد توجه و بازبینی قرار گیرد.

در ادامه این مراسم از دکتر محمد ابراهیم زارعی، فرماندار سنندج و مهندس حشمت الله صیدی، شهردار سنندج به عنوان مسئولان مروج کتابخوانی تقدیر شد.

همچنین هستی مرادی از کامیاران به عنوان برترین کتابخوان داوری کودک، مهران اسماعیلی از سروآباد به عنوان برترین کتابخوان داوری نوجوان و زیبا عبدالملکی از قروه، برترین کتابخوان برگزیده کشوری تجلیل شدند

در بخش اعضای کتابخوان برتر هم از رومینا امیری، عضو کتابخانه شهید برهان عالی سنندج و ندا محمدپناه، عضو کتابخانه سیدابراهیم ستوده حسین‌آباد سنندج به عنوان عضو فعال و کودک، روژان ویسی از کتابخانه خاتم الانبیا سنندج و سارا معروفیه از کتابخانه بعثت بوئین بانه به عنوان عضو فعال نوجوان، روشنا رحمان‌پور از کتابخانه شهید جلال بارنامه سروآباد و سینا خالدیان از کتابخانه شهید شهریاری دهگلان به عنوان عضو فعال جوان، تقدیر شد.
 

 
زهرا گوشبر از کتابخانه شهدای دزج قروه، زیبا مرادی از کتابخانه شهید بهشتی دیواندره، علیرضا سودمند از کتابخانه شهید لطف‌اللهی بیجار و مرضیه محمدی از کتابخانه شهید مطهری سنندج و سیما گل‌زردی برگزیده سومین جشنواره خاطره‌نویسی از کتابخانه شهید نجات‌الهی بیجار از دیگر اعضای فعال کتابخانه‌های استان بودند که در این مراسم از آنها تجلیل به عمل آمد.

همچنین در بخش کتابخانه‌های عمومی برتر نهادی شهری از کتابخانه ۲۳ تیر مریوان، در بخش کتابخانه‌های عمومی برتر نهادی روستایی از کتابخانه عمومی شهید رجایی روستا فرا در سقز و در بخش کتابخانه عمومی برتر مشارکتی از کتابخانه روستای سردوش مریوان تقدیر شد.

در بخش کتابداران برتر نیز از دلارام مرادسلیمی از کتابخانه عمومی سنندج، محمدرحیم اصلانی از کتابخانه شهید مدرس قروه و پیمان کریمی از کتابخانه امام خمینی (ره) مریوان با اهدای لوح قدردانی شد.

سرگل روحانی از کتابخانه شهید نعمتی کامیاران، فاطمه زندی از کتابخانه شهید مدرس قروه و سالار ایرانی از کتابخانه کانی‌دینار مریوان نیز در بخش مسئولان برتر نهادی تجلیل و تقدیر شدند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: