کافه کتاب‌های مشهد در گیرودار اخذ مجوزهای دوگانه و حل مشکل تداخل صنفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، در سال‌های اخیر کافه کتاب‌ها  توانسته‌اند با ترغیب مردم به حضور در کتابفروشی‌ها و خرید کتاب، تا حدودی موجب بالا رفتن میزان مطالعه و کتابخوانی در جامعه شوند. در حال حاضر در شهری مانند مشهد، تعداد این کافه کتاب‌ها محدود است، با این وجود از مکان‌های منتخب و پرمخاطب برای خرید کتاب محسوب می‌شوند؛ چراکه در کنار ارائه خدمات کافی شاپی، فضایی آرامتر و لذت‌بخش‌تر را برای مطالعه و خواندن کتاب فراهم کرده‌اند.

اقبال بیشتر مردم به کافه کتاب‌ها نسبت به کتابفروشی‌ها
محمد رستگارمقدم، رئیس اتحادیه کتاب و نوشت افزار مشهد در این باره به خبرنگار ایبنا می‌گوید: باید میان کتابفروشی، کافه کتاب و کافی شاپی که چند کتاب را در قفسه‌های خود قرار داده است، تفاوت قائل شویم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تعداد این کافه کتاب‌ها در سطح شهر مشهد محدود است و یا چه تفاوتی میان این کافه کتاب‌ها و کتاب فروشی‌های رایج وجود دارد؟، می‌گوید: موانع و مشکلاتی بر سر راه‌ ایجاد این کافه کتاب‌ها وجود دارد که اگر متقاضیان و فعالان این عرصه مجوز‌های لازم را به‌صورت کامل پیگیری و دریافت کنند، تداخل‌های صنفی به وجود آمده به حداقل رسیده و دیگر نکته مبهمی وجود نخواهد داشت.

رستگار مقدم با اشاره به اینکه اتحادیه کتاب و نوشت افزار مشهد صرفاً پروانه کتابفروشی صادر می‌کند، عنوان می‌کند: در واقع کافه کتاب‌ها در قانون نظام صنفی این اتحادیه تعریف نشده‌اند.

رئیس اتحادیه کتاب و نوشت افزار مشهد با تاکید بر این موضوع که اقبال مردم به کافه کتاب‌ها نسبت به کتابفروشی‌ها بیشتر است، یادآوری می‌کند: برای بیشتر شدن تعداد کافه کتاب‌های واقعی نیاز است که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پا پیش گذارد و موانع قانونی را که در راه دریافت مجوز وجود دارند، برطرف کند؛ هر چند به طور کلی دریافت مجوز برای کافه کتاب‌ها منع قانونی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر کافه کتاب‌ها به منظور فعالیت رسمی و قانونی باید دو پروانه جداگانه از اتحادیه کتاب و نوشت افزار و نیز اتحادیه کافی شاپ‌ها دریافت کنند.

رئیس اتحادیه کتاب و نوشت افزار مشهد می‌گوید: اگر در کتابفروشی‌هایی که پروانه فعالیت از این اتحادیه دریافت کرده‌اند، فعالیتی غیر از کتابفروشی اعم از صرف چای و هرگونه نوشیدنی دیگری انجام شود، وظیفه داریم که اخطار دهیم و مطابق قانون با متخلفان برخورد کنیم.

کافه کتاب‌ها باید دومجوزی باشند
در همین حال سعید شریف‌زاده مشهدی، رییس اتحادیه آبمیوه، بستنی و کافی شاپ‌های مشهد در گفتگویی با خبرنگار ایبنا با اشاره به شرایط دو مجوزی بودن کافه کتاب‌ها، می‌گوید: کتابفروشی‌ها برای ارائه خدمات کافی شاپ، نیاز است که شرایط حداقلی یک کافی شاپ را که در قانون آمده است، داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه دو مجوزی بودن یک واحد، خود یک قانون جدید است، یادآوری می‌کند: برای فعالیت رسمی کافه کتاب‌ها علاوه بر دریافت پروانه از اتحادیه کتاب و نوشت افزار باید شرایط دریافت پروانه از اتحادیه آبمیوه، بستنی و کافی شاپ‌ها را نظیر داشتن حداقل ۵۰ متر فضا که نیمی از آن برای آماده‌سازی و نیمی از آن برای پذیرایی است، داشته باشند.

شریف زاده مشهدی همچنین می‌گوید: تعداد کافه کتاب‌هایِ به معنی واقعی و فعال در مشهد که به طور رسمی فعالیت می‌کنند، از تعداد انگشتان یک دست هم تجاوز نمی‌کند که البته از این تعداد هم نیز هنوز برخی مجوز کامل دریافت نکرده‌اند و صرفاً در حال پیگیری مراحل دریافت مجوز هستند.

وی در خصوص مراحل دریافت پروانه در این اتحادیه، یادآور می‌شود: داشتن تائیدیه از اتحادیه، اماکن، اداره بهداشت و استعلام از دارایی مراحلی است که برای دریافت پروانه باید طی شود که با پرداخت هزینه‌ها و گذراندن یک کلاس آموزشی اصناف، که متقاضی موفق به دریافت مجوز می‌شود، امکانپذیر است.

رییس اتحادیه آبمیوه، بستنی و کافی شاپ‌های مشهد تاکید می‌کند: انجام این فرآیند‌ها اگر با پیگیری و تداوم انجام شود، بیش از سه ماه زمان نخواهد برد!

این مطالب را به اشتراک بگذارید: