همایش کتاب سال بانوان با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، حجت‌الاسلام ‌و المسلمین سیدمحمود مدنی، مدیر جامعه‌الزهرا (س)، دوشنبه (ششم اسفند ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که با موضوع «آیین اختتامیه اولین همایش ملی کتاب سال بانوان و رونمایی از سامانه شمیم و پاسخ به سوالات فقه و معارف» در سالن جلسات دفتر ریاست جامعه‌الزهرا (س) برگزار شد، ضمن تبریک سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: همایش کتاب سال بانوان، با تجلیل از ۱۲ اثر برتر و با حضور آیت الله مکارم شیرازی مرجع تقلید بزرگ شیعیان، روز پنج‌شنبه (نهم اسفند ماه) برگزار می‌شود.

رئیس شورای سیاستگذاری همایش ملی کتاب سال بانوان افزود: جامعه‌الزهرا (س) یکی از اهداف مهم خود را حرکت در مسیر انقلاب و نظام دانسته و در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبر انقلاب، خود را موظف به اجرای سیاست‌های علمی و پژوهشی و راهبردی و عمل به رویکردهای هفت‌گانه بیانیه می‌داند، که بدین جهت جلساتی در خصوص بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری در سطوح مدیریتی جامعه‌الزهرا (س) برگزار شده است تا در راستای اهداف هفت‌گانه این بیانیه، کارهای عملی داشته باشیم و بیانیه ای در این خصوص از سوی نهادهای حوزوی صادر شده و تجمعی در این‌باره برگزار می‌شود.

مدیر جامعه‌الزهرا (س) در ادامه تصریح کرد: یکی از رسالت‌های مهم جامعه‌الزهرا (س) پاسخگوئی به نیازهای جامعه است، که در این جهت تلاش‌های علمی و پژوهشی زیادی توسط طلاب خواهر و اساتید و اعضای هیات علمی در قالب کتاب و پایان نامه به ثمر نشسته است که برگزاری این همایش یک گام در معرفی آثار است.

وی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی تاکنون همایش کتاب سال بانوان نداشتیم، بیان کرد: این اولین همایش در سطح ملی در معرفی کتاب سال بانوان در حوزه زن و خانواده است و تاکنون چنین برنامه‌ای در کشور برگزار نشده است.

ارسال ۶۰۰ اثر به دبیرهانه همایش کتاب سال بانوان
حجت‌الاسلام مدنی ادامه داد: شورای سیاست‌گذاری همایش در ۱۲ گروه علمی تشکیل شد و پس از فراخوان، حدود ۶۰۰ اثر علمی به دبیر خانه واصل شد که با ارزیابی آثار از برترین‌های کتاب سال در روز همایش تجلیل به عمل می‌آید.

مدیر جامعه‌الزهرا (س)با بیان اینکه نمایشگاهی از آثار رسیده به همایش کتاب سال بانوان در حاشیه مکان برگزاری مراسم اختتامیه این همایش برگزار می‌شود، افزود: براساس ظرفیت آثار تولید شده توسط بانوان، همایش کتاب سال بانوان در آینده به صورت سالیانه یا دوسالانه برگزار می‌شود.

رئیس شورای سیاستگذاری نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان، بیان کرد: جامعه الزهرا (س) خود را جزیره جدا از جامعه نمی‌داند و آماده مشارکت در مسائل اجتماعی است که در این راستا طرح‌هایی در حوزه آسیب‌های اجتماعی تدوین شده است که بخشی از این طرح‌ها پژوهشی و بخشی نیز اجرایی هستند، ضمن اینکه چند طرح تخصصی را نیز به وزیر کشور نیز ارائه داده‌ایم و با برخی نهادها مثل کمیته امداد در ارتباط با رسیدگی به خانواده‌های نیازمند و اقشار آسیب‌پذیر در حال همکاری هستیم.

وی در ادامه تربیت و تقویت مبلغین را وظیفه اصلی جامعه‌الزهرا (س) عنوان کرد و گفت: جامعه‌الزهرا (س) مهم‌ترین رسالت خود را تربیت مبلغ و اعزام به مراکز ونهادها می‌داند که در این راستا طلاب در قالب طرح شمیم، دوره‌های عمومی و تخصصی و گرایشی با شیوه‌های موضوع‌محور و مخاطب‌محور را سپری می‌کنند.

حجت‌الاسلام ‌مدنی ادامه داد: اعزام مبلغ خواهر ویژگی‌های خاص خود را دارد و این ظرفیت در نهادهای اعزام مبلغ به صورت شایسته فعال نیست که در این میان جامعه‌الزهرا (س) در سال گذشته 2000 اعزام در داخل کشور و ۳۰۰ اعزام به خارج از کشور داشته است و سامانه‌ای در این خصوص در جامعه‌الزهرا (س) طراحی شده که در این سامانه تمام مراحل اعزام مبلغین و بانک اطلاعاتی آن‌ها و ارزیابی مبلغین لحاظ شده است.

مدیر جامعه الزهرا (س) با بیان اینکه سامانه پاسخ به سوالات و شبهات فقه و معارف نیز در جامعه‌الزهرا (س) رونمایی می‌شود، تصریح کرد: سامانه پاسخ به پرسش‌های فقهی و اعتقادی نیز یکی از بخش‌های مهم، با توجه به شبهات و ابهامات در حوزه دینی است که تلاش داریم در حد توان پاسخگوی شبهات باشیم و در این زمینه دوره تربیت پاسخگوی دینی در بخش فقهی و اعتقادی در جامعه‌الزهرا (س) داریم و ۶۰ استاد در این زمینه‌ پاسخگوی سوالات فقهی مخاطبان براساس نظر ۱۸ مرجع تقلید هستند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش کتاب سال بانوان ادامه داد: جامعه‌الزهرا (س) در بحث پذیرش خواهران علاقه‌مند، آزمون سراسری برگزار می‌کند که این آزمون مورد استقبال بسیاری از خواهران قرار گرفته است و تاکنون 5 هزار و ۳۰۰ نفر از این خواهران ثبت‌نام کرده‌اند و در آزمونی که جمعه دهم اسفندماه برگزار می‌شود به رقابت می‌پردازند.

وی با بیان اینکه پذیرش بین‌الملل جامعه‌الزهرا (س) در طول سال و به صورت مستمر انجام می‌گیرد، افزود: پذیرش داخلی این نهاد در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، در رشته‌های مختلف است.
 
این همایش با هدف بیان نقش بانوان در میراث مکتوب تمدن اسلامی برگزار می‌شود
در ادامه این نشست، ریحانه حقانی معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) با بیان اینکه این همایش برای نخستین بار در سال جاری (۱۳۹۷) در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، گفت: این همایش به منظور حمایت از فرایند تولید علم دینی، شناسایی و تجلیل از بانوان پژوهشگر، معرفی آثار پژوهشی برتر به ویژه در عرصه زن و خانواده و بیان نقش بانوان در میراث مکتوب تمدن اسلامی برگزار می‌شود، چراکه شخصیت‌های علمی برجسته‌ای از بانوان داریم که تالیفات خوبی در زمینه علوم اسلامی داشتند و کمتر به نقش این افراد توجه شده است.
 
حقانی به اهداف این همایش نیز اشاره کرد و ادامه داد: حمایت از آثار پژوهشی بانوان و اثرهای برتر پژوهشی، شناخت استعدادهای برتر، شناسایی ظرفیت‌ها و تقویت توان پژوهشی بانوان و مراکز فعال، زمینه‌سازی افزایش مشارکت پژوهشگران و مراکز پژوهشی، گسترش و تعمیق فرهنگ پژوهش و تولید دانش در بین بانوان طلبه، هدایت پژوهش‌ها به سمت نیازهای علمی حوزه علمیه و نظام اسلامی با تاکید بر عرصه زن و خانواده و افزایش رقابت و نشاط علمی در بین پژوهشگران بانو از جمله هدف‌های این همایش است.
 
معاون پژوهشی جامعه‌الزهرا (س) استقبال از اولین دوره این همایش را قابل توجه دانست و افزود: ۱۰۰ استاد سطوح عالی از مراکز علمی گوناگون جزو اعضای هیأت داوری همایش کتاب سال بانوان هستند و در ارزیابی آثار رسیده در 12 گروه علمی در این همایش همکاری دارند.

دبیر شورای سیاست گذاری نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان، با بیان اینکه در میان آثار ارسال شده به دبیرخانه، سه کتاب به زبان اردو و سه کتاب به زبان انگلیسی وجود داشت، بیان کرد: برخی از بانوان شرکت کننده در این همایش، بیش از ۱۵ کتاب تألیفی و یا بیش از ۲۰ مقاله علمی پژوهشی داشتند که این مسئله بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و استقبال خوبی از سطوح عالی مراکز علمی و حوزوی از این همایش صورت گرفته که مایه دلگرمی است.

وی با بیان اینکه رساله‌های سطح چهار، رساله‌های دکترا و تالیفات بانوان جزو آثار رسیده به همایش بود، ادامه داد: ۱۴۷ اثر به مرحله ارزیابی تفصیلی همایش کتاب سال بانوان رسید که از این میان ۳۳ اثر به جلسه نهایی داوری راه پیدا کرد و در نهایت ۱۲ اثر حائز رتبه و شایسته تقدیر شد که در روز همایش 4 نفر برگزیده، ۴ نفر شایسته تقدیر و ۴ اثر برتر با موضوع زن و خانواده، معرفی و تجلیل می‌شوند.
 
بر اساس این گزارش، آیین اختتامیه نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان روز پنجشنبه (نهم اسفندماه) ساعت ۸ و نیم صبح در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا(س) برگزار می‌شود.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: