شیعه در حقیقت اسلام تحریف نشده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید شامگاه دوشنبه (ششم اسفندماه) در مراسم رونمایی از تازه‌های نشر گلشن ابرار که در دفتر وی برگزار شد، با بیان اینکه اهمیت علم و دانش برای همگان روشن است، گفت: در قرآن کریم حدود ۷۸۰ مرتبه به علم و مشتقات آن پرداخته شده است که این امر نشان از اهمیت بالای علم و دانش در دین مبین اسلام است.

این مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: خداوند در قرآن کریم مقام و مرتبه دو گروه را بالا می‌برد؛ یکی افراد باایمان و دیگری عالم، البته علمی که در اسلام مطرح است، علمی است که مایه کمال و سعادت انسان باشد، لذا علمی که جنبه تخریب دارد، در اسلام مطلوب نیست.

آیت‌الله سبحانی ادامه داد: غرب نیز به دنبال علم است، اما علم نه برای سعادت بلکه برای عیش و نوش، قدرت‌طلبی و زورگویی؛ در حالی که اسلام به دنبال علمی است که برای بشر سعادت آفرین باشد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه بیان کرد: علم و ایمان در کنار هم باید باشند، بنابراین کسانی که بمب اتم می‌سازند، علمشان تخریبی است و این علم مورد نظر اسلام نیست.

این مرجع تقلید شیعیان، معرفی علما و مفاخر شیعه را یکی از رسالت‌های مهم حوزویان عنوان کرد و افزود: علمای ما با قلم‌هایشان موجب حفظ اسلام شدند، اما به رغم تلاش‌های انجام شده آنگونه که باید شیعه در جهان شناخته شده نیست.

وی با اشاره به اهمیت معرفی علمای شیعه به جهانیان، گفت: ما باید علما و ریشه‌های خود را به جهان معرفی کنیم تا بدانند شیعه همان اسلام و اسلام همان شیعه است؛ شیعه در حقیقت اسلام تحریف نشده است.

گلشن ابرار اثر ارزشمندی برای معرفی شیعه است

آیت‌الله سبحانی، در ادامه با اشاره به اینکه گلشن ابرار پاسخی است به کسانی که می‌گویند شیعه اصالت ندارد، ادامه داد: گلشن ابرار اثر ارزشمندی برای معرفی شیعه است، و از آنجایی که معرفی علمای شیعه به جهانیان موجب تحکیم این مذهب است، باید کتاب‌ها در خصوص این علما به زبان‌های دیگر همچون عربی ترجمه شود.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه شیعه آثار با ارزش فراوانی دارد که باید به جهان معرفی شوند، افزود: علمای شیعه و آثار آنها باید معرفی شوند، گرچه علمای بسیاری هم وجود داشتند که گمنام ماندند و شناخته نشدند، مثلا در زمان مرحوم علامه حلی در حله ۴۰۰ مجتهد وجود داشت، اما اسامی و آثار این مجتهدان به دست ما نرسیده است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه گلشن ابرار دارای قلم روان است، بیان کرد: زندگینامه ۳۱۳ تن دیگر از شخصیت‌های برجسته هم در قالب مجموعه گلشن ابرار به نگارش درآمده است و به دنبال آماده کردن این زندگی‌نامه‌ها در قالب جلدهای ۱۸ تا ۳۲ گلشن ابرار هستیم که کار بازبینی نهایی این مجلدات در حال صورت گرفتن است.

نگارش ۳۲ جلد از مجموعه گلشن ابرار پایان یافته است

در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالصمد جودتی مدیر گروه گلشن ابرار، با اشاره به هفت جلد رونمایی شده در این مراسم بیان کرد: این آثار شامل چهار جلد کتاب گلشن ابرار ویژه شرح احوال علمای شیعه گذشته و معاصر، دو جلد بانوان عالمه شیعه و یک جلد علمای شهید است که به همت پژوهشگران پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم تالیف شده است.

جودتی با بیان اینکه تا به حال بیش از ۳۰ جلد کتاب گلشن ابرار تدوین شده است، ادامه داد: هر یک از این مجلدات، شرح حال حدود ۵۰ عالم عصر گذشته و معاصر است، که در این میان نگارش جلدهای ۱۸ تا ۳۲ گلشن ابرار به پایان رسیده است و انشالله در سال‌های آتی این مجلدات چاپ خواهند شد.
 
رئیس گروه گلشن ابرار پژوهشکده باقرالعلوم (ع)، با اشاره به ویژگی‌های گلشن ابرار، گفت: گلشن ابرار بزرگ‌ترین موسوعه به زبان فارسی با استفاده از منابع معتبر تراجم‌نگاری و رجالی است. منابع این موسوعه شاید به بیش از ۴۰ جلد کتاب برسد و همچنین کسانی در گلشن ابرار معرفی شدند که نام چندانی از آنان در کتاب‌های دیگر نیامده است.

وی در رابطه با شاخصه‌های مهم این مجموعه بیان کرد: هر مقاله برای چاپ در مجموعه گلشن ابرار باید در مجمعی به نام مجمع اهل‌ قلم دفاع شود و ارزیابان پس از شنیدن دفاعیان طلبه یا دانشجو، مقاله او را برای چاپ در گلشن ابرار، تائید یا رد می‌کنند.
 
جودتی ادامه داد: هدف از تدوین مجموعه گلشن ابرار، ارائه الگو به اقشار مختلف جامعه است، این مجموعه صرفا شرح‌حال نویسی نیست و گلشن ابرار هم برای مخاطبان عام و هم برای مخاطبان خاص قابل استفاده است. 

رئیس گروه گلشن ابرار پژوهشکده باقرالعلوم(ع) افزود: کارهای استانی گلشن ابراز از جمله در خصوص علمای استان تهران، علمای زنجان و علمای آذربایجان شرقی طی آینده نزدیک رونمایی خواهند شد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: