موزعان پیشکسوت معتقدند نشر در دهه ۶۰ متوقف شده است

محمد‌هاشم اکبریانی، نویسنده و پژوهشگر در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره تدوین کتاب «پخش کتاب(گفت‌و‌گو با پخش‌کنندگان کتاب‌های  عمومی و دانشگاهی)» بیان کرد: این کتاب شامل گفت‌و‌گو با هشت موزع پیشکسوت، نخستین‌ تجربه درباره تاریخ شفاهی موزعان کتاب است و البته تدوین این کتاب ضروری بود.  

وی افزود: جریان پخش مدرن کتاب در ایران از اواخر دهه ۶۰ آغاز شده و چگونگی تشکیل و شروع فعالیت شبکه‌های پخش کتاب در ایران در کتاب بررسی شده است.

اکبریانی درباره مشکلات شناسایی موزعان مصاحبه‌شونده، گفت: شناسایی موزعان پیشکسوت، فرآیند بسیار دشوار و طولانی بود، اما با وجود همه مشکلات به نظر می‌رسد، «پخش کتاب» زمینه پژوهش‌های بعدی را فراهم می‌کند.   

وی با اشاره به محور‌اصلی پرسش‌ها، گفت: دلایل شکل‌گیری دیر‌هنگام شبکه توزیع کتاب در ایران متاثر از میزان پایین مخاطب و یا ضعف صنعت نشر از پرسش‌های اصلی از موزعان پیشکسوت بود. بسیاری از مصاحبه‌شونده‌ها اعتقاد دارند صنعت نشر کتاب در دهه ۶۰ باقی‌ مانده و متحول نشده است.      
                      
اکبریانی درباره میزان تغییر مصاحبه‌ها از زمان تهیه تا چاپ افزود: مصاحبه‌شونده‌ها بعد از پایان تنظیم گفت‌و‌گو‌ها متن نهایی را خواندند اما تغییرات بسیار اندکی را اعمال کردند.

این نویسنده و پژوهشگر درباره فعالیت‌های آتی خود بیان کرد: در ادامه تدوین تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران، دو عنوان کتاب «چاپ کتاب» و جلد دوم «ویراستاری» در مراحل فنی پیش از چاپ قرار دارد؛ علاوه‌براین تدوین کتاب تاریخ شفاهی «طراحی و گرافیک کتاب» را در برنامه دارم.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: