تغییر محل ساخت کتابخانه مرکزی شیراز/ سرانه کتاب در فارس نیم جلد است!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، چهارمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس در سال جاری، بعدازظهر روز یکشنبه ۲۲ دیماه به ریاست عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس برگزار شد.

در این جلسه صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی عسکرنجفی مدیرکل آموزش و پرورش فارس، ابراهیم گشتاسبی‌راد معاون فرهنگی شهرداری شیراز، سلحشوری معاون سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت فارس، علی خرمی رئیس شواری اسلامی استان، روح‌الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و اعضای حقیقی انجمن حضور داشتند.

استاندار فارس در این جلسه با اشاره به اینکه تعداد کتابخانه‌های استان ۱۸۳ باب بوده و هم اکنون به ۲۴۰ باب رسیده است، این پیشرفت ۳۱٫۵ درصدی را در کنار رشد ۳۴٫۶۷ درصدی جذب عضو در کتابخانه‌های عمومی استان، رشد ۳۶ درصدی تعداد کتاب و رشد ۱۷ درصدی زیربناها در این حوزه را نشان دهنده اهتمام دولت در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانست.

عنایت‌الله رحیمی با تقدیر از تلاش‌های همه افرادی که در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخانی تلاش کرده‌اند، ساخت کتابخانه مرکزی شیراز را دارای اولویت دانست و عنوان کرد: زمین در نظر گرفته شده برای احداث این کتابخانه از دستور کار خارج شده و زمینی با موقعیتی بهتر به این امر اختصاص داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه وجود کتابخانه مرکزی در بافت تاریخی و فرهنگی با این بافت تناسب و همخوانی دارد، بیان کرد: بی‌شک محل احداث کتابخانه مرکزی شیراز باید از دسترسی مناسب برخوردار باشد.

رحیمی همچنین عنوان کرد: به رغم تنگناهای مالی موجود بخش‌هایی از تعهدات دولتی در راستای تامین اعتبارات مربوط به کتابخانه‌ها انجام شده و بخش‌هایی در حال تامین است.

استاندار فارس با بیان اینکه هم اکنون ۳۷ پروژه عمرانی در حوزه کتابخانه در دست اجراست، از اتمام ۵ پروژه تا پایان سال جاری خبر داد.

وی همچنین از دفتر فنی استانداری، شوراهای شهر و شهرداری‌های سراسر استان خواست در پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی از درآمد شهرداری‌ها اهتمام ویژه داشته باشند.

رحیمی با اشاره به رشد جمعیت، مهاجرپذیری و جمعیت جوان هر جدید صدرا بر لزوم توسعه فضاهای کتابخانه‌ای در این شهر تاکید کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در این دیدار با ارائه گزارش برنامه‌های اجرایی هفته کتاب، از پیگیری‌های انجام شده در راستای اجرایی شدن مصوبات پیشین انجمن، اعلام کرد: منابع مالی برای شروع کتابخانه مرکزی شیراز آماده است و منتظر قطعی شدن زمین کتابخانه با همکاری استانداری هستیم.

روح الله منوچهری با تصریح اینکه مناقصه بازسازی کتابخانه عمومی شهید آیت‌الله دستغیب برگزار شد، اضافه کرد: نشست بازگشایی پاکات مناقصه امروز انجام شد و طی دو روز آینده جواب قطعی و برنده مناقصه اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه اعتباری بازسازی نیز بخش که تعهد مجموعه کتابخانه‌های عمومی است، آمده شده ستاد بازآفرینی شهری نیز تامین یک سوم آن را تقبل کرده است.

منوچهری تلاش برای ایجاد کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه استان را اولویت مجموعه تحت مدیریت خود عنوان کرد و گفت: امسال کتابخانه عمومی خیام دبیران در هفته دولت به بهره‌برداری رسید و کتابخانه عمومی «شهدای اینانلو» شهر قره‌بلاغ نیز به‌تازگی فعالیت خود را آغاز کرده همچنین کتابخانه سردار شهید قاسم سلیمانی شهر مبارک‌آباد نیز در دست افتتاح است.

منوچهری با تصریح اینکه درسه شهر مادرسلیمان، داریون و خان زنیان ساختمان‌هایی متعلق به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است، افزود: در صورت واگذاری ساختمان، کتابخانه‌های عمومی این سه شهر نیز در کمترین زمان ممکن افتتاح خواهد شد.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، در شهرهای نوبندگان، هماشهر، کامفیروز و بنارویه نیز کتابخانه در دست احداث است و در شهر بابامنیر ساختمان کتابخانه از سوی خیرین تامین شده و کتابخانه عمومی شهر به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد.

وی یادآور شد: زمین کتابخانه عمومی شهر صدرا نهایی و بهای زمین نیز به شرکت عمران صدرا پرداخت شده است و منتظر واگذاری زمین به کتابخانه‌های عمومی هستیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در ادامه با تشریح شاخص‌های کتابخانه‌ای، گفت: وجود منابع از مهم‌ترین شاخص‌های کتابخانه‌های عمومی است که براساس سند چشم انداز باید به ازای هر فرد چهار جلد در کتابخانه‌های عمومی موجود باشد و در حال حاضر آمار ما در فارس نیم جلد کتاب است.

منوچهری با تصریح اینکه برنامه‌های برای افزایش منابع در کتابخانه‌های عمومی از سال گذشته آغاز شده، گفت: طرح نسیم دانایی از جمله طرح‌های استان است که با اجرای آن ۱۰ میلیارد ریال کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان اضافه می‌شود و در حال اجرای فاز دوم آن هستیم. همچنین ماندگاران طرح دیگر در این حوزه بود که طی آن توانستیم مجموعه‌های شخصی استاد اولاد و انجمن دوستداران کتاب را هر کدام با چهار هزار نسخه کتاب، کتابخانه شخصی شخصی دکتر مژده علیرضایی با هشت هزار کتاب و تجهیزات و کتابخانه استاد سامی را با دو هزار جلد کتاب جذب کنیم.

وی با مقایسه منابع ارسالی به کتابخانه‌های عمومی استان در دو سال اخیر گفت: سال ۹۷ در مجموع بیش از ۲۴۸ هزار کتاب از طریق منابع نهادی، خرید استانی و اهدای کتاب به کتابخانه‌ها اضافه شده است که این آمار در سال جاری امسال ۱۳۵ هزار نسخه کتاب بوده است.

منوچهری با اعلام این خبر که «طرح اهدای کتاب، اهدای آگاهی» در استان آغاز می‌شود، گفت: در راستای بهبود منابع کتابخانه‌ها و جذب کتاب‌های ارزشمند عموم مردم، پویش اهدای کتاب در استان برگزار می‌شود و این طرح را دو بار در سال اجرا خواهیم کرد. انتظار داریم که مسئولان دستگاه‌های اجرایی، کارمندان، هنرمندان و فرهنگوران استان با این طرح همراه و همگام شوند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: