مرضیه برومند: همچنان به جهان قصه‌ها پناه می‌برم/ کیائیان: کتاب کودک و نوجوان حلقه مغفوله در نشر چشمه بود

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، همزمان با آغاز هفتچه، نشر چ با حضور مرضیه برومند، احمد پوری، حسن کیائیان، منیژه حکمت، احترام برومند، پوریا عالمی، فرشته نوبخت و جمعی از نویسندگان و مترجمان و کودکان و نوجوانان شنبه (۴ اسفندماه) در مجتمع کوروش افتتاح شد. 

در این رویداد آیین اختتامیه مسابقه خیالبافی و داستان‌نویسی مسابچه به داوری مرضیه برومند، فریدون عموزاده خلیلی، شیوا حریری و پوریا عالمی نیز برگزار شد و برگزیدگان به شرح زیر اعلام شدند: والا نرج‌آبادی، ثنا منافی، زیبا شیرزاد، مارال هاشمی‌نصب، مرضیه شهرامی‌نیا و فاطمه یارمحمدی.

مرضیه برومند کارگردان «شهر موش‌ها» در این رویداد درباره اهمیت خیالبافی گفت: همیشه از من سئوال می‌کنند که شخصیت‌هایی که در کارهای من هست از کجا آمده؟ این شخصیت‌ها حاصل تجربیات و خیالبافی‌های من، همچنین کتاب‌هایی است که بسیار در کودکی، نوجوانی و جوانی‌ام خوانده‌ام. همچنان هرجا وقت گیر بیاورم کتاب می‌خوانم و به جهان قصه‌ها پناه می‌برم. با نگاه‌کردن به محیط اطرافم در سفرها، قصه پیدا می‌کنم.

وی افزود: همین هفته پیش از من دعوت کردند که به جشنواره مد و لباس در چابهار بروم. من گفتم مرا به جشنواره مد و لباس چه‌کار؟ تا اینکه بالأخره موفق شدند و مرا به جشنواره فرستادند و به قدری از این سفر لذت بردم و از آشنایی با هموطنان بلوچم آموختم که در توصیف نمی‌گنجد. همه این‌ها به من سرمایه‌ای عظیم برای تخیل می‌دهد.

احمد پوری نیز در این مراسم گفت: بعد از سال‌ها همکاری با نشر چشمه و دوستی با متولی این نشر، من هم دیگر جزو خانواده این نشر به‌شمار می‌آیم و به‌همین سبب امروز که نشر چ به عنوان زیرمجموعه این نشر افتتاح می‌شود من هم دعوت شدم اینجا تا صحبت کنم. اما به این فکر می‌کردم که چرا من تا امروز با وجود فانتزی فراوانی که دارم برای نوجوانان هیچ کاری ننوشته‌ام؟ قول می‌دهم اگر زنده باشم تا سال آینده حتما کتابی برای نوجوانان بنویسم یا ترجمه کنم. امیدوارم روز به روز بر افتخارات نشر چشمه افزوده شود و ما هم در پناهش خدمت فرهنگی کنیم.
 

حسن کیاییان مدیر نشر چشمه و نشر چ نیز در زمان رونمایی ۲۰جلد کتاب نشر چ گفت: انتشار کتاب کودک و نوجوان آرزوی دیرینه من بود. در اواسط دهه ۷۰ پاگشای این کار خانم خوشنویس بودند و راهگشای آن هم خانم منجزی. حالا هم که نشر چ را افتتاح کردیم خانم شیوا حریری همراه ما هستند. کتاب کودک و نوجوان چندسالی حلقه مغفوله در نشر چشمه بود و مدتی این مثنوی تأخیر شد اما بالأخره امروز با نشر چ بازگشتیم.

وی افزود: در این چند سالی که ما کتاب کودک و نوجوان چاپ نمی‌کردیم این فکر برای برخی پیش آمده بود که لابد کتاب کودک دیگر دیده نمی‌شود. اما این‌طور نبود من معتقد بودم کتاب کودک و نوجوان جریانی است که آهسته و پیوسته راه خودش را دارد طی می‌کند. امروز  ۲۰ جلد از کتاب‌های نشر چ رونمایی می‌شود و امیدواریم روز به روز بر این تعداد افزوده شود.

هفتچه، هفته کتاب کودک و نوجوان در تهران و چند شهر دیگر است که بناست هفته اول اسفند هرسال برگزار شود. 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: