حکم تخریب نداده‌ایم؛ مجوز احداث بنا صادر کرده‌ایم!

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، روز گذشته خبر ناراحت‌کننده تخریب منزل مادری امیرهوشنگ ابتهاج (سایه) در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی منتشر شد و واکنش‌هایی را به همراه داشت که در نهایت با دخالت سازمان میراث فرهنگی شهرستان رشت، عملیات تخریب موقتا متوقف شده است.
 
در این راستا صبح امروز سیدامیرحسین علوی، رئیس شورای شهر رشت در گفت‌وگو با ایبنا در توضیح اتفافات رخ داده در روزهای اخیر اظهار کرد: ملکی که تخریب شده در محدوده‌ای واقع شده که در چند دهه گذشته چند خانوار در آنجا زندگی می‌کردند؛ سال گذشته نیز شورای شهر رشت با توجه به درخواست‌های عمومی، گردش ثبتی این ملک را طلب کرد و مکاتبه‌ای را هم با سازمان میراث فرهنگی شهرستان رشت انجام داد.
 
وی ادامه داد: از طرفی میراث هم این موضوع را پیگیری کرد و در نهایت مالکیت ملک محرز نشد؛ اما از لحاظ ارزش معنوی و اینکه استاد سایه در آن محدوده زندگی می‌کردند و با توجه به اغراق خودشان، بحثی با میراث داشتیم تا آنها هم بیایند و به عنوان یک میراث معنوی این موضوع را ثبت کنند که ظاهرا با این موضوع موافقت نشده است و در نهایت طی مراحل قانونی اتفاقات روزهای گذشته رخ داده است.
 
صحبت‌های علوی در شرایطی است که چندی بعد از تولد ۹۰ سالگی هوشنگ ابتهاج، رضا رسولی، عضو شورای شهر رشت از تصویب طرحی خبر داد که قرار بود الزام شهرداری رشت به خرید خانه زادگاه هوشنگ ابتهاج و گلچین گیلانی در محله استادسرا و تبدیل آن به «بنیاد شعر و غزل سایه» را در پی داشته باشد.
 
رئیس شورای شهر رشت در توضیح صحبت‌های رسولی در ماه‌های گذشته گفت: ممکن است یکی از اعضای شورا یک همچین مکاتبه‌ای را مطرح کرده باشد، اما همچنین چیزی به عنوان مصوبه شورای اسلامی شهر، به احراز مالکیت این ساختمان منوط شده بود که این احراز مالکیت هیچ وقت اتفاق نیفتاد.
 

 
وی با اشاره به جایگاه هوشنگ ابتهاج در ادبیات معاصر کشورمان ادامه داد: بحثی درباره جایگاه استاد ابتهاج نیست و ما همگی متوجه جایگاه وی هستیم؛ اما بحث این است که مالکیت ملک باید مشخص و مدارک و مستنداتی ارائه شود. به هر حال آن ملک سند دارد و دادوستدهایی که طی ۱۰۰سال گذشته انجام شده در آنجا مشخص است و سازمان میراث فرهنگی در بررسی‌های انجام شده این موضوع را تایید نکرده است. ظاهرا میراث فرهنگی به عنوان متولی این قضیه مذاکراتی با هوشنگ ابتهاج و خانواده وی داشته و از آنها خواسته که این موضوع را به صورت مکتوب اعلام کنند که متاسفانه از طرف مقابل چنین کاری انجام نشده است.
 
علوی در توضیح تصمیم شورای شهر و شهرداری رشت برای آینده این اتفاق گفت:‌ ما اقدامی را نمی‌توانیم انجام دهیم؛ چراکه اقدامات و مکاتباتی را که نیاز بوده انجام داده‌ایم، نتیجه را نیز مصوب کرده‌ایم؛ از طرفی با میراث فرهنگی نیز مذاکره داشته‌ایم و جلسه گذاشته‌ایم؛ اما متولی این قضیه برای تایید نهایی این ملک، میراث فرهنگی است، نه شورای شهر و شهرداری.
 
وی در توضیح دلایل صدور حکم تخریب از سوی شهرداری رشت نیز گفت: ما حکم تخریب نداده‌ایم، بلکه طبق روال قانونی مجوز احداث بنا صادر کرده‌ایم که این حکم نیز بر اساس استعلامات قانونی از میراث فرهنگی انجام شده است.
 
رئیس شورای شهر رشت در پایان گفت:‌ با توجه به تمامی مطالب گفته شده، اگر سازمان میراث فرهنگی اعلام کند که این ملک خانوادگی هوشنگ ابتهاج است و می‌تواند آن را ثبت کند، ما هم می‌توانیم به مصوبه قبلی شورا که منوط به اعلام میراث فرهنگی بوده رجوع کنیم و اقدامات لازم را انجام دهیم.

 

 
در ادامه پیگیری‌های ایبنا، محمدحسن عاقلمنش، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت نیز گفت: باید صبر کنیم تا جلسه هیات رئیسه امروز برگزار شود تا ببینیم اعضای شورای شهر چه تصمیمی می‌گیرند. این ملک شخصی است، پروانه ساخت هم گرفته است و قانونا مالک کار اشتباهی انجام نداده است. از طرفی شورای شهر آمادگی دارد و خواهان این ملک است؛ اما طی مکاتباتی که داشتیم، میراث فرهنگی اعلام کرده که این ملک در ثبت میراث نیست؛ اما از آنجایی که رخداد مکان است، می‌توانیم آن را خریداری کنیم.
 
وی در پایان گفت: به دلیل آنکه این ملک در میراث فرهنگی ثبت نشده است، برای مالک هیچ محدودیتی وجود ندارد که بخواهد این ملک را بفروشد یا تخریب کند. یعنی با توجه به شرایط موجود باید توافق شود. به دلیل دو روز تعطیلی، اطلاعی از اتفاقات رخ داده ندارم و امیدوارم امروز بعد از جلسه هیات رئیسه بتوانم نتیجه تصمیمات را به رسانه‌ها اعلام کنیم. 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: