کتاب و کتابخوانی در آمریکا

نویسنده
رویا برات پور
مترجم
--------
تعداد صفحات
160 صفحه
سال نشر
1393
قطع
رقعی
ناشر
گل پوش
شابک
978-622-95342-1-2
قیمت
200000 ریال

کتاب و کتابخوانی در آمریکا

مقدمه

کتاب، قدمتی پنج‌هزار ساله دارد. کتاب‌های نخستین به شکل لوح‌های گلی بودند. اما با گذشت زمان با توجه به دسترسی بشر به امکانات جدید و تغییر نیاز بشر به ارتباطات و اطلاعات، شکل کتاب‌ها تکامل یافت.

نوشته به خط سومری مربوط به ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ پیش از میلادلوح‌های گلی، در منطقه بین‌النهرین برای نوشتن مورد استفاده قرار می‌گرفت. استفاده از این روش در ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد، توسط تمدن سومر ابداع شد و به تکامل رسید. اما با گذشت زمان، بابلی‌ها و آشوری‌ها نیز همین روش را به‌کار گرفتند. این لوح‌ها با استفاده از خاک رس و آب ساخته می‌شدند و قبل از خشک شدن، با استفاده از ابزارهای نوک‌تیز بر روی آنها نوشته می‌شد. نوشته‌های بیشتر این لوح‌ها، بیشتر مرتبط با امر بازرگانی، اداری و حکومتی بود.

آمریکا که در حال حاضر بزرگترین ابر قدرت دنیا به شمار می‌رود، کتابخانی را به شکل واقعی در کشور خود به وجود آورده است، در این کتاب به بررسی کتاب و کتابخانی در آمریکا می‌پردازیم.

 

کتابخوانی در آمریکا؛فرهنگی بدون توقف

شعری که در ایام مدرسه و نمایشگاه‌های کتاب بیش از همیشه به گوش می‌رسد و تلاش می‌کند تا تلنگری برای کودکان و بعضا بزرگترها باشد که مراجعه به کتاب می‌تواند توانایی‌ها را افزایش دهد و به مدد آن مشکلات زندگی را حل کرد.

از زمانی که در زندگی روزمره خود با آمریکایی‌ها یا کسانی مواجه شدم که از هر فرصتی برای کتابخوانی بهره می‌گیرند، مشتاق شدم تا کمی عمیق‌تر به سهم کتاب در سبد زندگی خانوارهای مقیم این کشور بپردازم. اگر چه این سهم نسبت به برخی هزینه‌های دیگر مردمان این کشور در رتبه‌های چندم قرار دارد اما آمار کتاب‌های منتشر شده نشان می‌دهد که این سهم، جزو چند هزینه اولیه است.

با آمدن کتاب‌های دیجیتالی، سهم کتابخوانی بیشتر هم شده اما هنوز کتاب‌های چاپی و تشویق برای نگارش این نوع کتاب ها، فرهنگ اصیل و مورد توجه در این کشور است.

کتاب‌های در دست مردم یا امانت گرفته شده از کتابخانه‌ها است که در این کشور رونق خوبی دارند و یا خریداری شده از فروشگاه‌های کتاب است اما هرچه که هست، بر اساس آمارهای ارائه شده، سهم مطالعه سالانه کتاب در ایالت‌های مختلف آمریکا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ بین ۷۲ تا ۷۹ درصد بوده است.

انس با کتاب از کودکی شکل می‌گیرد و در مدارس و دانشگاه‌ها هم بر آن تاکید می‌شود. در حالی که به شدت به قانون کپی رایت هم پایبندند. فراهم کردن محیط‌هایی همچون کتابخانه‌های عمومی، اختصاص زمانی در کلاس‌های روزانه درس برای خواندن کتاب توسط معلم برای کودکان، تعبیه نرم افزارهای مخصوص برای دانش آموزان و ایجاد رقابت برای کتابخوانی بیشتر، بخشی از ابتکاراتی است که کتاب را در سبد زندگی مردم قرار داده است.

علاوه بر کتابخوانی، تشویق همه گروه‌های سنی برای نوشتن کتاب و برگزاری جشنواره‌های مخصوص برای آن نیز طرح دیگری برای کشاندن مردم به سوی بازار کتاب و انتقال مفاهیم و تجربیات زندگی است. به همین منظور همچون جشنواره‌های فیلم، جشنواره‌هایی برای نویسنده برتر هم برگزار می‌شود که در آن هیات داوران بهترین اثر را انتخاب کرده و جوایزی برای آن در نظر می‌گیرند.

اگرچه در آمریکا نمایشگاه‌هایی همچون نمایشگاه کتاب ایران برپا نمی‌شود اما برگزاری کارگاه‌های مختلف برای نویسندگان، ناشران، طراحان و دیگر عوامل دخیل در تالیف کتاب از اقداماتی است که فعالان این صنعت را قادر می‌سازد تا در فضای کسب و کار بتوانند کتاب خود را به فروش رسانده و با دیگر فعالان این عرصه رقابت کنند.

خانم الاین مسئول کتابخانه تاکاهو از ایالت نیویورک درباره مشوق‌های کتابخوانی به خبرنگار ما می‌گوید: برنامه‌های گوناگونی در کتابخانه اجرا می‌کنیم، از ساعت‌های داستان خوانی و اجرای موسیقی برای کودکان تا برنامه‌های کمک تحصیلی برای نوجوانان و همچنین بزرگسالان که همه آنها به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی افزود: همچنین در کتابخانه‌ها تلاش می‌شود کتاب‌هایی به زبان‌های رایج جهان همچون اسپانیولی، چینی، عربی و روسی هم ارائه شود و به مناسبت‌های اجتماعی- فرهنگی کشورهای مختلف، مراسمی برای معرفی آداب و رسوم مربوطه برگزار می‌کنیم.

این مسئول کتابخانه با آوردن کتاب‌هایی درباره نوروز، ادامه اداد: دعوت از اعضایی که متعلق به این فرهنگ‌ها هستند برای توضیح بیشتر آداب و رسوم خود، دیگر برنامه‌ای است که برای تبادل فرهنگ و تبدیل فضای کتابخانه از یک فضای خشک مطالعاتی به فضای گرم و غیرانحصاری به یک قوم، مذهب یا نژاد به کار گرفته می‌شود و همین امر، باعث می‌شود حضور در کتابخانه بخشی از زندگی مردم باشد.

اختصاص فضای ویژه برای کودکان، تعبیه برخی وسایل بازی و محلی برای نگهداری کودکان شیرخوار، برگزاری نشست‌های تخصصی معرفی کتاب با حضور نویسنده، تشکیل کلاس‌های رایگان آموزش زبان انگیسی و اتاق‌های گفت و گوی آزاد، دیگر برنامه‌هایی است که مردم را با کتابخانه‌ها عجین می‌کند.

الاین یادآور شد: هر عضو کتابخانه می‌تواند بدون هیچ محدودیتی ۵۰ کتاب یا فیلم به امانت بگیرد و در مدت تعیین شده که معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ روز است، باید آن را به کتابخانه برگرداند.

البته او این نکته را هم اضافه کرد که در صورت تاخیر در بازگرداندن کتاب یا فیلم به ازای هر مورد در هر روز ۲٫ ۵ دلار جریمه دریافت می‌شود و سقف نهایی آن ۱۰ دلار است. یعنی اگر بیش از ۱۰ شب هم تاخیر داشته باشیم، همان ۱۰ دلار گرفته می‌شود.

این مسئول کتابخانه می‌گوید این کار باعث می‌شود تا افراد، تلاش کنند کتاب را در موعد مقرر بخوانند و گردش کتاب‌ها بیشتر خواهد شد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *