آیا فرعون با ایمان از دنیا رفت؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «ایمان فرعون از دیدگاه فقها و عرفا» در روزهای اخیر از سوی سرای کتاب، به بازار نشر عرضه شده است. این اثر به قلم پوران باقری‌افشار، نظرات مخالف و موافق با آیات و روایاتی را که درباره ایمان آوردن فرعون وجود دارد، بیان می‌کند.
 
در مقدمه کتاب آمده است: «یکی از بحث‌برانگیزترین مسائلی که ابن‌عربی در «فصوص‌الحکم» بیان می‌کند، بحث ایمان فرعون است. خداوند متعال در آیات سوره یونس، سرانجام فرعونیان را بیان می‌کند. در این آیات به ایمان آوردن فرعون و نجات یافتن او اشاره شده است و همین امر تفاسیر متفاوتی را ایجاد کرده است. عده‌ای ازجمله ابن‌عربی و بعضی از شارحان «فصوص الحکم» و مفسرین بر این عقیده‌اند که فرعون با ایمان مرد و در لحظات آخر عمرش توبه او مورد قبول پروردگار متعال واقع شده…
بسیاری از مفسرین و علمای بزرگ دین ازجمله میرزای قمی و همینطور بعضی از شارحان «فصوص الحکم» می‌گویند: فرعون کافر از دنیا رفته است. در رد قبولِ ایمان و توبه فرعون، میرزای قمی به سه مورد اشاره می‌کند. اولا: توبه در زمان مشاهده مرگ فایده‌ای ندارد. ثانیا: مساله حق‌الناس. ثالثا: نفرین حضرت موسی (ع) در حق فرعونیان.
 
نخستین چاپ کتاب «ایمان فرعون از دیدگاه فقها و عرفا» در ۶۷ صفحه با شمارگان ۱۵۰ نسخه به بهای ۱۵ هزار تومان از سوی انتشارات سرای کتاب راهی بازار نشر شده است.
 
این مطالب را به اشتراک بگذارید: