رونمایی از ۷۰ عنوان کتاب در حوزه سواد رسانه‌ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، فاطمه شفیعی، مدیر فرهنگسرای رسانه در ابتدای رونمایی از این آثار، ضمن بیان اینکه کتابخانه تخصصی رسانه اولین مرجع تخصصی برای دانشجویان و علاقه‌مندان حوزه رسانه در استان اصفهان است، گفت: بیش از ۱۷۰۰ جلد کتاب در این کتابخانه موجود است و هر ۶ ماه یک بار نیز کتاب‌های جدیدی به این کتابخانه اضافه می‌شود.
 
وی ادامه داد: در این برنامه ۷۰ عنوان کتاب جدید مرتبط با سواد رسانه‌ای شامل ابزار‌های جنگ نرم، جهانی شدن فرهنگ ارتباطات، افکار عمومی، ارتباطات از منظر گفتمان شناسی انتقادی، تحلیل گفتمان، سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، سواد بصری، مدیریت پروژه‌های فناوری اطلاعات، مطالعات رسانه در نظام یادگیری و …که توسط کتابخانه مرکزی به این فرهنگسرا اهدا شده، رونمایی می‌شود.

فائزه تقی‌پور، مدرس علوم ارتباطات و رسانه و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اصفهان هم در این آئین، گفت: کتاب در فرهنگ مطالعه، رسانه گرم محسوب می‌شود چراکه توان خلاقیت و قدرت تحلیل و تفکر مخاطب را بالا می‌برد این ویژگی را جز مطبوعات و کتاب هیچ رسانه دیگری ندارد. شبکه‌های اجتماعی نمی‌توانند مانند کتاب بر تغییر نگرش جامعه اثر بگذارند.

وی ادامه داد: کلمات و تصویر کلمات در مطالعه با چشم ما ارتباط برقرار می‌کند و پیامی که چشم به مغز می‌فرستد، در حافظه بلندمدت انسان ماندگار می‌شود. تحقیقات نشان داده که مطالعه کتاب بر تقویت حافظه بسیار اثرگذار است.

این مدرس ارتباطات گفت: کتاب بخشی از زندگی روزمره است و باید ساختارهای فیزیکی را پیش از آنکه به دنبال مولفه‌های سواد رسانه‌ای باشیم، تقویت کنیم.در هر خانه‌ای باید مکانی مناسب برای انواع رسانه از جمله کتاب داشته باشیم.

وی افزود: جای کتاب در انباری نیست، کتاب باید در دسترس باشد تا برای افراد انگیزه مطالعه ایجاد کند. هزینه خرید یک کتاب در مقایسه با هزینه‌های روزمره زندگی زیاد نیست اما وقتی کتاب جایگاهی در اقتصاد خانوده‌ها ندارد از نظر فرهنگ مطالعه جامعه دچار آسیب می‌شود.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: