«دانش و هنر ایرانی و تأثیر آن بر ‎اندلس» بررسی شد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، سومین برنامه از سلسله نشست‌های فرهنگی «شبی با نویسندگان آلمانی» به موضوع «دانش و هنر ایرانی و تأثیر آن بر ‎اندلس» و رونمایی و معرفی کتاب «ایران و آندلس، آبیاری و باغ‎های بهشتی در ایران باستان» اختصاص یافت.

در این نشست فرهنگی که در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی کشورمان در آلمان برگزار شد، فیلم کوتاهی در رابطه با آثار باستانی ایران و معماری باستان ایران به نمایش درآمد.

حمید محمدی، رایزن فرهنگی ایران در خصوص موضوع نشست، به ویژه اهمیت آب در سرزمین ایران و دانش انتقال آب از طریق قنات‌ها که به‌خصوص در شهر کویری یزد بسیار برجسته بوده است، سخن گفت.

خانم ایزابل بلانکو دل‎پینال، نویسنده و پژوهشگر آلمانی و نویسنده کتاب «ایران و آندلس، آبیاری و باغ‎های بهشتی در ایران باستان» به میراث باستانی ایران و به‌ویژه دانش آب و هنر معماری باغ‌های ایرانی اشاره کرد و به تشریح شباهت‌های باغ‌های اندلس با باغ‌های ایرانی پرداخت.

وی با معرفی آثار تاریخی ایران و باغات و قنات‌های کشورمان، به دانش ایرانیان در عصر باستان در رابطه با آب و مکانیزم استخراج و تسویه آب در آن دوران اشاره کرد.

در بخش پایانی برنامه، حاضرین در نشست که ترکیبی از آلمانی‌ها و  ایرانیان بودند، از جمله چند تن از اساتید برجسته دانشگاه، همانند کانترا، رییس بخش شرقشناسی دانشگاه برلین پرسش‌هایی را مطرح کردند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: