خدمات کتابخوانی را باید به زندان‌ها و بیمارستان‌ها نیز ببریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، از سوی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه قم با حضور مهدی محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم، کاظم حافظیان رضوی، مدیر عامل کانون نابینایان جلوه امید، عباسی مدیر کتابخانه حضرت معصومه (س)، کریمی معاون اداره‌کل بهزیستی و جمعی از معلولان در استان قم، نشست علمی کتابخانه‌ها و خدمات به گروه‌های خاص برگزار شد.
 
مهدی محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به اینکه همه اعضای جامعه نسبت به معلولین وظایفی دارند، گفت: معلولین دارای نیازهای خاصی هستند و با دیگر اقشار جامعه از حق مساوی برخوردارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با نامناسب خواندن مکان برخی از کتابخانه‌ها برای شرایط پذیرش معلولین یادآور شد: در همه بخش‌ها به ویژه بخش‌های فرهنگی باید زیرساخت‌های شهری و اداری برای استفاده معلولین فراهم شود.

حافظیان رضوی مدیرعامل کانون نابینایان جلوه امید استفاده از کتابخانه را در بخش‌های مختلف جامعه مهم ارزیابی کرد و گفت: باید خدمات کتابخوانی را به زندان‌ها و بیمارستان‌ها ببریم و همچنین به بسیاری از طبقات اجتماعی می‌توان این خدمات را ارائه کرد.

وی ادامه داد: ۵۰ سال است در زمینه کتاب فعالیت می‌کنم و ۳۴ سال در دانشگاه تدریس می‌کنم؛ اما مهمتر از کتابخانه‌های عمومی، مکانی را نمی‌شناسم.
 
حافظیان تعاملی‌ترین فضای یادگیری را فضای کتابخانه دانست و بیان کرد: یک کتابدار باید اطلاعات جامع و کاملی داشته باشد، همه کتابخانه‌های عمومی باید امکانات ویژه برای افراد معلول داشته باشد و این موضوع وظیفه است.

یادآوری می‌شود، در این مراسم از حسن عبدلی مسئول بخش بریل کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای، سعید محمدیاری کتابدار دفتر فرهنگ معلولین، طیبه عبدلی کتابدار کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای، اعظم قاسمی کتابدار و مسئول تولید کتاب بریل دفتر فرهنگ معلولین و جمعی از فعالان این حوزه تقدیر به عمل آمد.

در پایان از سه عنوان کتاب در زمینه معلولین رونمایی شد که با موضوع توانمندی‌های معلولین استان قم تهیه شده‌اند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: