آغاز به کار جلسات نهایی هیأت‌های داوری همایش کتاب سال حوزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی نیکبخت، دبیر اجرایی همایش کتاب سال حوزه در رابطه با بررسی نهایی آثار رسیده به دبیرخانه، گفت: هیأت‌های بیست‌گانه داوری، جلسات خود را برای بررسی نهایی آثار رسیده آغاز کردند.
 
نیکبخت اضافه کرد: در این مرحله از فرایند ارزیابی آثار رسیده، هیأت‌های داوری با تشکیل جلسات مجزا نسبت به بررسی عملکرد داوران گروه خود اقدام کرده و پس از تأیید صحت فرایند ارزیابی‌ها، کاندیداهای برگزیده گروه را بر اساس نظرات داوران تعیین نموده و جهت تصمیم‌گیری نهایی به شورای علمی معرفی می‌کنند.
 
دبیر اجرایی همایش کتاب سال حوزه تصریح کرد: اعضای شوراهای علمی همایش نیز با تشکیل جلسات جداگانه، کاندیداهای معرفی شده از سوی هیأت‌های داوری را بررسی کرده و رأی نهایی خود را نسبت رتبه آثار معرفی شده اعلام می‌کنند.
 
وی تمامی فرایند علمی آثار از مرحله ارزیابی اولیه، انتخاب داوران، ارزیابی تفصیلی، هیأت‌های داوری و شورای علمی را بر اساس آئین‌نامه‌هایی تصویب شده از سوی مراجع ذی‌صلاح عناون کرد و یادآور شد: امکان هیچ‌گونه اعمال‌نظر فردی و سلیقه‌ای در ارزیابی و انتخاب آثار وجود ندارد.
 
نیکبخت اعضای هیأت‌های داوری همایش را بیش از ۸۰ نفر اعلام کرد و تصریح کرد: اعضای هر یک از هیأت‌های داوری را ۳ تا ۵ نفر از اساتید و محققان صاحب‌نظر در هر یك از شاخه‌های علمی مرتبط تشکیل می‌دهند. این اشخاص به پیشنهاد رئیس هیأت داوری و تأیید شورای علمی انتخاب می‌شوند.
 
این مقام مسئول در همایش کتاب سال حوزه به نحوه تعیین رؤسای هیأت‌های داوری نیز اشاره کرد و گفت: رؤسای هیأت‌های داوری بر اساس صلاحیت‌های علمی و مدیریتی به پیشنهاد شورای علمی و تصویب شورای سیاست‌گذاری انتخاب می‌شوند و احکام آن‌ها توسط رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش که مدیر حوزه‌های علمیه است امضا و ابلاغ می‌شود.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین نیکبخت درباره هیأت‌های بیست‌گانه همایش گفت: تفسیر و علوم قرآن؛ حدیث، درایه و رجال؛ فلسفه؛ اخلاق و عرفان؛ تاریخ، سیره و تراجم؛ فقه و اصول؛ كتب مرجع؛ ادبیات و هنر؛ علوم اجتماعی؛ تصحیح و تحقیق؛ ترجمه؛ کلام؛ انقلاب اسلامی؛ اقتصاد؛ حقوق؛ روانشناسی؛ علوم تربیتی؛ علوم سیاسی؛ مدیریت و تکنولوژی آموزشی، هیأت‌های بیست‌گانه همایش را تشکیل می‌دهند.
 
وی در پایان یادآور شد: جشنواره مقالات علمی حوزه همپای کتاب سال حوزه در حال سپری مراحل و فرایند‌های داوری است و چون آئین‌نامه‌های علمی و هیأت‌های داوری این دو مجموعه علمی مشترک است، کاندیداهای برگزیدگی این جشنواره نیز در حال بررسی و پیشنهاد است.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: