بازگشایی و کلنگ‌زنی دو کتابخانه عمومی در بیرجند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان جنوبی، در این مراسم که امروز شنبه ۱۸ اسفند با حضور فرماندار شهرستان بیرجند، مدیرکل امور بانوان و خانواده، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی و جمعی دیگر از مسئولان شهرستان و اهالی بیرجند برگزار شد، مسئولان پس از بازگشایی و بازدید کتابخانه عمومی استاد سعیدی، برای کلنگ‌زنی ساختمان جدید کتابخانه عمومی حاجی آباد، راهی این روستا شدند.

خیران نقش مهمی در ساخت کتابخانه عمومی دارند
محمدرضا رضایی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی، در این مراسم حضور خیّران را در پروژه کتابخانه عمومی روستای حاجی‌آباد، بسیار مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: زمین این کتابخانه توسط آقای حسن امیرآبادی‌زاده از خیّران شهرستان بیرجند به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان واگذار شده و آقای غلامحسین کریم‌پور، دیگر خیّر بیرجندی هم قول مساعدت در ساخت این کتابخانه را داده است.

وی تنوع اعضا در کتابخانه‌های عمومی را عامل مهمی در توجه به فضاهای کتابخانه دانست و افزود: توجه به این مسائل در ساخت و تجهیز کتابخانه باید مورد توجه باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی همچنین کتابخانه را محل حضور نخبگان و فرهیختگان دانست و ادامه داد: به سبب قداست وجود کتابخانه، هدف و خط مشی این بنای فرهنگی، باید توجه همه‌جانبه به آن را در رأس امور قرار داد.
 

محمدرضا رضایی کرد: در حال حاضر، استان خراسان جنوبی دارای ۷۶ کتابخانه عمومی است که از این تعداد ۶۵ کتابخانه نهادی و ۱۱ مورد مشارکتی است و حدود ۵۷ هزار نفر عضو این کتابخانه‌های عمومی هستند.

مهدی نیازی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بیرجند نیز در مراسم کلنگ‌زنی ساختمان جدید کتابخانه عمومی روستای حاجی آباد، گفت: کتابخانه «شهید مرتضی حاجی‌آبادی» در روستای حاجی‌آباد سال ۹۴ و به همت دهیاری در ساختمانی شروع به کار کرد.

وی افزود: با توجه به آخرین سرشماری رسمی کشور و روند رو به رشد جمعیت روستای حاجی آباد، از همان ابتدا نیاز به وجود فضایی بزرگتر و مناسب‌تر احساس می‌شد و این موضوع مقدمه حضور خیّران شد که با یاری و همراهی خود باعث آغاز پروژه ساخت ساختمان جدید برای این کتابخانه شدند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی بیرجند همچنین همراهی فرماندار این شهرستان را ستودنی دانست و از تلاش‌های کمیته برنامه‌ریزی شهرستان برای اختصاص نیمی از هزینه ایجاد کتابخانه تشکر کرد.

مهدی نیازی با بیان اینکه ساختمان جدید کتابخانه عمومی روستای حاجی‌آباد در زمینی به مساحت ۱۰۸۴ مترمربع و زیربنای ۵۲۰ مترمربع ساخته خواهد شد، اظهار امیدواری کرد: در سال ۱۴۰۰ شاهد افتتاح رسمی این کتابخانه باشیم.

اعتبار دولتی برای مرمت و بازسازی کتابخانه استاد سعیدی بیرجند
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بیرجند ادامه داد: کتابخانه عمومی استاد سعیدی بیرجند در سال ۱۳۳۹ ساخته شده و پس از این مدت با حدود ۴۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، اعتبارات شهرستان و انجمن کتابخانه‌های عمومی و نیز کمک‌های نهاد کتابخانه عمومی کشور بازسازی شد.
 
محمدرضا حاجی‌آبادی رئیس شورای اسلامی روستای حاجی‌آباد نیز در این مراسم، با اشاره به جمعیت رو به رشد این روستا و مهاجرپذیری آن برخلاف اکثر مناطق روستایی کشور، توجه به این روستا را ضروری خواند.

وی افزود: بیش از ۵۰ درصد جمعیت بخش مرکزی شهرستان بیرجند در مناطقی چون حاجی‌آباد، امیرآباد و چهکند ساکن هستند؛ بنابراین ضروری است از لحاظ فرهنگی با توجه به حضور اقوام مختلف در این منطقه، به شکل ویژه‌ای برای این مناطق برنامه‌ریزی شود.

رئیس شورای اسلامی روستای حاجی‌آباد ضمن قدردانی از حضور خیّران، پیگیری‌های فرماندار شهرستان و استقبال اهالی روستای حاجی آباد، تأکید کرد: همچنان که در روستای حاجی آباد به واسطه وجود چند مسجد و پایگاه مذهبی، موقعیت مناسبی فراهم شده است، وجود پایگاه‌های فرهنگی مانند کتابخانه نیز ضرورت دارد.

استقبال مردم روستای حاجی آباد از امور فرهنگی

در ادامه غلامحسین کریم‌پور، از خیّران کتابخانه‌ساز استان، ضمن اشاره به استقبال مردم روستای حاجی‌آباد در امور فرهنگی، خدمت به مردم را ارزشمند خواند و گفت: بدون شک نیت و خصلت‌های نیکوی مردم حاجی‌آباد سبب شده در کنار افزایش جمعیت این روستا از قبل از انقلاب تاکنون، شاهد رونق و رشد همه‌جانبه این منطقه باشیم.

وی همچنین از آمادگی همه‌جانبه خیّران استان برای انجام امور خیر، خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش اعظمی از زمین‌های بیرجند، متعلق به بنیاد مستضعفان و اداره کل اوقاف و امور خیریه است در صورت حل مشکل واگذاری زمین، خیّران آمادگی انجام امور خیر را دارند.

یادآوری می‌شود، «طرح ملی کتابخانه‌گردی» امروز ۱۸ اسفند و همزمان با پانزدهمین سالگرد تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در کتابخانه‌های عمومی تازه تأسیس و تازه بازسازی شده سراسر کشور برگزار شد.

etimesgut escort

این مطالب را به اشتراک بگذارید: