جام باشگاه‌های کتابخوانی را به فعالیت‌های نمایشی تقلیل ندهیم

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آئین اختتامیه سومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان پیش‌از ظهر سه‌شنبه (۱۴ اسفندماه) با حضور محسن جوادی؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اصغر سیدآبادی؛ مشاور امور برنامه‌ریزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب، قادر آشنا؛ مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و ابراهیم حیدری؛ مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پردیس سینمایی باغ کتاب برگزار شد.
 
سیدآبادی با اشاره به مشارکت ۱۵هزار باشگاه در سومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان گفت: تشکیل ۱۵هزار باشگاه کتابخوانی به این معناست که ۱۵هزار نفر آمادگی خود را برای مشارکت داوطلبانه در امر کتاب و کتابخوانی اعلام کردند.
 
وی با تاکید بر اهمیت مشارکت داوطلبانه افزود: مشارکت داوطلبانه در حوزه کتابخوانی علاوه بر ارزش فرهنگی دارای ارزش اجتماعی است. شاید همه ۲۰۰هزار نفری که در جام باشگاه‌های کتابخوانی مشارکت داشتند از نظر کیفی همسان نباشند اما این افراد درباره کتاب گفت‌وگو کردند. خوب می‌دانیم که جامعه ما تا چه میزان به گفت‌وگو نقادانه و فعالیت‌های اجتماعی نیاز دارد.
 
سیدآبادی ادامه داد: جام باشگاه‌های کتابخوانی به نظر من فقط یک فعالیت در حیطه کتابخوانی نیست، به‌عبارت دیگر این رویداد تلاش برای پاسخ به این پرسش است که چگونه می‌توان فعالیت دولتی کرد اما دولتی نشد.
 
مشاور امور برنامه‌ریزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این رویداد به اصطلاح از بالا برنامه‌ریزی نمی‌شود به عبارت دیگر در جریان برگزاری باشگاه‌های کتابخوانی قرار است زمینه‌ای فراهم شود تا اعضا با کمک تسهیل‌گران برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری شود.
 
سیدآبادی با اشاره به طرح دوشنبه‌های کتابخوانی بیان کرد: در این طرح قرار است یک روز از هفته همه فعالیت‌های مهدهای کودک به کتابخوانی اختصاص پیدا کند.
 
وی درباره برخی آسیب‌های احتمالی برای جام باشگاه‌های کتابخوانی افزود: معنای اولیه جام باشگاه‌های کتابخوانی تاکید بر فعالیت مشارکتی، غیردولتی بودن و مطالعه گروهی است. بنابراین فعالیت جام باشگاه‌ها نباید به فعالیت‌های نمایشی تقلیل پیدا کند. کارهای آئینی باید با محوریت کتاب برنامه‌ریزی شوند.
 
سیدآبادی افزود: دومین آسیب احتمالی دولتی شدن جام باشگاه‌هاست. باشگاه‌ها باید حالت غیردولتی خود را حفظ کنند. همیشه این وسوسه در ما وجود دارد که در قالب و چارچوب دولتی فعالیت کنیم که با نفس تشکیل جام باشگاه‌های کتابخوانی منافات دارد.
 
این فعال فرهنگی بیان کرد: یکی دیگر از آسیب‌های اجتماعی کاهش مشارکت بچه‌ها و توجه بیشتر به تصمیمات بزرگسال و تصویرگران است.
 
این مطالب را به اشتراک بگذارید: