حجت‌الاسلام‌ صالحی خوانساری نویسنده «یادداشت‌های منبر» درگذشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، حجت‌الاسلام ‌و المسلمین سیدمرتضی صالحی خوانساری از سخنرانان کشوری و استاد حوزه علمیه قم، روز ۱۳ اسفندماه به دلیل بیماری و پس از تحمل یک دوره بیماری دعوت حق را لبیک گفت.
 
سیدمرتضی صالحی خوانساری متولد سال ۱۳۱۸ شمسی در شهر خوانسار است که در سن ۱۴ سالگی، در سال ۱۳۳۳ هجری شمسی، پس از اتمام دروس ابتدایی، به حوزه علمیه خوانسار وارد شد و تحت نظر آیت‌الله مرحوم حاج حسین علوی خوانساری، دروس پایه و مقدمات را گذراند. او پس از پایان مقدمات، برای ادامه تحصیل به قم آمد؛ ولی به دلیل ضرورت زندگی به تهران رفت و در مدرسه مرحوم آیت‌الله مجتهدی ادامه تحصیل داد و در کنار تحصیل، تدریس نیز داشت.
 
از سن ۲۰ سالگی منبر می‌رفت و حدود ۶۰ سال در داخل و خارج از کشور به امر تبلیغ مشغول بود و به تمام استان‌ها و اکثر شهرستان‌های کشور برای تبلیغ و منبر سفر کرد. راه‌اندازی کمیته انقلاب اسلامی ایران همراه با مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی، آیت‌الله خسروشاهی و دیگر بزرگان، فرماندهی کمیته تهران، نماینده امام (ره) و مسئول عقیدتی سیاسی شهربانی کشور، مسئول جذب، گزینش و استخدام روحانیون سراسر کشور در نیروی انتظامی و یک دوره هم نمایندگی در مجلس شورای اسلامی، از مسئولیت‌های وی بوده است.
 
از وی ۲ کتاب به یادگار مانده است که کتاب «بر ساحل سخن» در ۳ جلد به چاپ رسیده است.
 

کتاب «یادداشت‌های منبر» با موضوع پیامبر اسلام از سوی نشر انصاریان در ۲۰۰ صفحه در سال ۹۵ به چاپ رسیده است. این کتاب یادداشت‌های منبر حجت الاسلام صالحی خوانساری است. نخستین دفتر اختصاص به پیامبر اکرم (ص) دارد و در شش بخش تنظیم شده است. مخاطب اصلی این مجموعه، خطبا و مبلغین هستند و سبک و ماهیت این اثر برای استفاده این گروه خاص مناسب است. میلاد پیامبر اکرم، مبعث پیامبر، رحلت پیامبر، فضائل پیامبر و سیره پیامبر عناوین بخش‌های این مجموعه است. در پایان نیز احادیثی از پیامبر نقل شده است.
 

این کتاب در سه جلد با موضوع چهارده معصوم در برگیرنده یادداشت‌هایی سیدمرتضی صالحی‌خوانساری است که از سوی انتشارات بوستان کتاب قم در سال ۹۷ به چاپ رسیده است. جلد اول با قیمت ۳۲ هزار تومان، جلد دوم ۳۹ هزار تومان و جلد سوم با قیمت ۳۷ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است. مجموعه‌ پیش رو متن یادداشت‌های استاد صالحی خوانساری است که با هدف استفاده اهل سخن و مبلغان دینی تدوین شده است و به مطالبی درباره پیامبر اکرم (ص)، امام علی (ع)، حضرت زهرا (س)، امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع) و دیگر ائمه معصومین اختصاص دارد و در آن مطالبی درباره ولادت و شهادت و برخی و فضائل و سخنان آن‌ها اشاره شده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: