برگزاری ۱۱۰ نمایشگاه کتاب در دهه فجر

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری تشریح ویژه برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به‌مناسبت دهه فاطمیه و یوم‌الله دهه فجر، با حضور سید علیرضا فاطمیان‌پور، معاون فرهنگی و علیرضا زندوکیلی، معاون هنری این سازمان برگزار شد.
 
علیرضا فاطمیان‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آغاز نشست ضمن بیان اینکه برنامه‌های شهادت و ولادت حضرت فاطمه (س) در این سازمان در یک بسته مشترک با عنوان مادرانه برنامه‌ریزی شده، در تشریح این برنامه‌ها عنوان کرد: از اهم برنامه‌های فرهنگی که برای ایام شهادت حضرت زهرا (س) برنامه‌ریزی شده، کنگره ملی شعر فاطمی است که قرار است با مشارکت شاعران آئینی در منطقه ۱۸ تهران برگزار شود.

وی گفت: اختتامیه این جشنواره ملی روز جمعه، ۱۱بهمن‌ماه برگزار می‌شود و شعرخوانی شاعران اهل‌بیت در این جشنواره، در یک کتاب مجموعه شعر گرداوری و چاپ خواهد شد.
 
فاطمیان‌پور در بخش دوم سخنان خود، ضمن بیان اینکه شعار سازمان برای دهه فجر امسال «من سلیمانی‌‌ام» است، در تشریح برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ایام‌الله دهه فجر هم عنوان کرد: برای این ایام یک مسابقه پویش بزرگ کتابخوانی داریم که در این پویش کتاب‌های برگزیده با موضوع انقلاب به مسابقه گذاشته می‌شوند. امیدوار هستیم که این پویش با مشارکت و همکاری همه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه کتاب صورت گیرد. البته هنوز کتابی برای این پویش انتخاب نشده است و طی هفته جاری کتاب مورد نظر هم انتخاب و معرفی خواهد شد.
 
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه به برگزاری بیش از ۱۰۰ نمایشگاه کتاب در ایام دهه فجر در سطح تهران خبر داد و گفت: در تهران ۱۱۰ کتابخانه فعال داریم که در ایام دهه فجر نمایشگاه ویژه کتاب انقلاب در آن‌ها برگزار می‌شود و کتاب‌های انقلابی با تخفیف عرضه می‌شوند.
 
جایزه «سردار دل‌ها» 
علیرضا زندوکیلی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم در تشریح برنامه‌های هنری این سازمان برای ایام شهادت حضرت زهرا (س) عنوان کرد: در حوزه مقاومت و دفاع ارزشمندی که در متون دینی و آئینی ما به آن اشاره شده است، یک برنامه تدارک دیده‌ایم؛ که پس از اعلام شهادت سردار سلیمانی در معاونت فرهنگی سازمان، جایزه هنری «سردار دل‌ها» تدارک دیده شد.

وی افزود: این برنامه در بازه زمانی ۱۸ دی‌ماه تا ۱۲ بهمن‌ماه در نظر گرفته شده و به دلیل فشردگی زمان و کمی وقت از هر سرفصل هنری، چند بخش کوتاه را انتخاب کردیم. به همین منظور در بخش ادبی که مهم‌ترین بخش این جایزه است، داستان کوتاه، داستانک و سایر قالب‌ها گنجانده شده است.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اضافه کرد: در بخش‌های هنرهای تجسمی و نمایشی هم به هنرهایی مثل نمایشنامه‌نویسی و نماهنگ و ساخت قطعه و سرود تاکید شده است. اختتامیه این جایزه هم روز ۱۲ بهمن‌ماه، هم‌زمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.
 
وی ضمن اعلام خبر افتتاح چند سالن و کافه‌گالری در باغ‌کتاب تهران هم‌زمان با ایام‌الله دهه فجر، افزود: این سازمان ۶ برنامه صرفا هنری برای ایام دهه فجر برنامه‌ریزی کرده است که از جمله آن می‌توان به اجرای برنامه‌ «ترانه‌های پیروزی» در منطقه ۲ تهران و در فرهنگسرای ابن‌سینا، ساخت سرودهای ترکیبی و دابسمش با مشارکت مردم و دعوت عمومی مخاطبان، «روایت انقلاب» در سطح شهر تهران و  شب شعر «سرباز» و شب شعر طنز «ترامپیست» اشاره کرد.

مراسم‌ آئینی و کوچه بنی‌هاشم
در بخش دیگری از این نشست، فاطمیان‌پور همچنین ضمن اشاره به برگزاری ویژه برنامه «سوگواری یاس» در روز شهادت حضرت زهرا (س) در میدان آئینی امام حسین (ع) از طرف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، گفت: هم‌زمان با این مراسم، مراسم سنتی ایرانی سمنوپزان هم توسط خود مردم انجام می‌شود و همراه با خوانش حدیث کساء در بین عزاداران توزیع می‌شود.

او ادامه داد: از دیگر برنامه‌های این ایام، نمایشگاه یا نمایش‌واره «کوچه بنی‌هاشم» است؛ که از بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری تشکیل شده و برای عموم به صورت رایگان آماده بازدید است. این نمایشگاه که از ۲۰ دی‌ماه در میدان ولیعصر (عج)، ابتدای خیابان کشاورز شروع به‌کار کرده و تا ۱۰ بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت. علاوه بر این کلیپ ویژه‌ای هم به نام «مرهم» ساختیم که در ایام فاطمیه در فضای مجازی و صدا و سیما منتشر و پخش می‌شود. 

فاطمیان‌پور در ادامه گفت: در بخش هنری یک تئاتر ویژه به نام «صورتک‌های تاریک» در ذکر فضائل و مصیبت‌های حضرت زهرا (س) تدارک دیده شده که پردیس تئاتر تهران به صورت رایگالن برای مردم اجرا می‌شود. همچنین  قرار است در روز‌های ۷، ۸ و ۹ بهمن‌ماه، گروه‌های تعزیه منطقه ۱۴ ویژه برنامه «مرثیه‌ای برای اموی‌ها» را در میدان امام حسین (ع)  اجرا کنند. علاوه بر این نمایش «خزان ارغوان» هم از امروز تا ۹ یا ۱۰ بهمن‌ماه در سالن ابن سینا واقع در منطقه دو اجرا می شود.
 
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری در ادامه در تشریح ویژه برنامه‌های ولادت حضرت زهرا (س)  اظهار کرد: اولین برنامه ما برای روز مادر، برنامه «به مادران شهرم» است؛ در این برنامه قرار است پایگاه و غرفه‌هایی در برخی از مناطق شهر تهران برگزار شود، که در این غرفه‌ها اسامی مادرانی که در آسایشگاه به سر می‌برند و یا مادران شهیدی که کسی را ندارند موجود است تا مردم برای آن‌ها کارت پستال درست کنند و در روز مادر تقدیمشان می‌کنند.

او ادامه داد: علاوه بر جشنواره «من و مامان» که به میزبانی مناطق ۵ ،۳، ۱۳، ۱۱ و ۱۵ برگزار خواهد شد و  ویژه برنامه مخصوص فرزندان و مادران در هر رده سنی است، برنامه «مهرآیین» از برنامه‌های ما روز مادر است، که در آن گروه‌های مردمی و یا دوستان خود ما در سازمان به منازل مادران شهدا سر می‌زنند و مشکلات سخت‌افزاری نظیر خرابی یک دستگاه یا تعمیر  و بنایی منازل آن‌ها رفع می‌شود. علاوه بر این «مادر‌تر از مادر» هم برنامه تقدیر و قدردانی از کسانی است که در بهزیستی‌ها و  شیرخوارگاه‌ها و این قبیل موارد، برای کودکان مادری می‌کنند، که در فرهنگسرای خاوران برگزار خواهد شد.

فاطمیان‌پور ضمن اشار ه به ویژه برنامه «آیینه‌داران» که توسط فرهنگسرای انقلاب برگزار می شود، در توضیح اینت برنامه گفت: بر اساس آمار ۵۲۵ بانوی شهید در بهشت زهرا (س) دفن هستند، که ضمن برگزاری این ویژه‌‌برنامه، ما سعی می‌کنیم تصویر برجسته‌های این گروه را در بیلبورد‌های شهری نصب کنیم. همچنین ۲۵ بهمن‌ماه جشن میلاد بانوی دو عالم در فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری در تشریح ویژه برنامه‌های دهه فجر هم گفت: طبق روال هر سال، برنامه «ایران ما، انقلاب ما» را در ۶  نقطه از مسیر راهپیمایی در تهران برقرار است. امسال یک برنامه گردشگری هم با عنوان «روایت انقلاب» داریم که در آن مسیر‌های گردشگری انقلاب را نشان می‌دهیم و یک راوی هم در این مسیر‌ها وقایع را روایت می‌کند و کتاب و هدایای ویژه انقلاب و مقاومت هم برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. این خط تور یک تا دو روزه است، که شروع آن از منزل امام در جماران است و در ادامه بازدید از منازل مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله بهشتی، شهید چمران را داریم. پس از آن توقف و برنامه‌ویژه‌ای در باغ موزه قصر خواهیم داشت و نهایتا شب به حرم امام خمینی (ره) ختم می‌شود. 

او ادامه داد: فصل رویش که همزمان با چهلمین سال انقلاب و برای تجلیل از رویش‌ها و دستاوردها در حوزه انقلاب آغاز شد، امسال هم به دنبال رویش‌ها در حوزه فرهنگ و هنر، بانوان، جوانان و علم و تولید است. برنامه‌ای هم با عنوان « انقلاب- پلاک۴۱» داریم، که در سطح  مدارس دبستان تهران برگزار می‌شود. علاوه بر این پنجمین نمایشگاه دستاورد‌های کانون‌های فعال در سازمان شهرداری را در ۵ نقطه برگزار می‌کنیم.

فاطمیان‌پور ضمن اشاره به مجموعه اینفوگرافیکی «گاهی به بالاسرت نگاه کن» سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: بسیاری از خیابان‌هایی که به نام شهداست برای مردم ناشناخته است و اطلاعاتی درباره شخصیت آن‌ها ندارند، در این برنامه این شهدا با اطلاعات اینفوگرافیکی به مردم معرفی می‌شوند. 

در ادامه علیرضا زندوکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم ضمن اعلام این خبر که اولین سردیس سردار سلیمانی توسط استاد نجیبی در حال آماده سازی است، گفت این سردیس همزمان با چهلمین روز شهادت ایشان در فرهنگسرای شهید قاسم سلیمانی رونمایی و نصب می‌شود.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین ضمن اعلام خبر ۲ افتتاحیه بزرگ هنری در ایام دهه فجر گفت: قرار است در ایام دهه فجر چند سالن کوچک و بزرگ را در پردیس ملت افتتاح و چند سالن را تجهیز کنیم. افتتاح بعدی هم در باغ کتاب است که یک سالن بزرگ، بلک باکس و استودیوی ضبط صدا و کافه گالری خوب آنجا افتتاح می‌شود.

زندوکیلی با اشاره به شب شعر سرباز در فرهنگسرای انقلاب، بیان کرد: در این مراسم از خانواده‌های همرزمان شهید سلیمانی تقدیر می شود.
 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: