تاریخچه‌ای از خوارزمی تا مریم میرزاخانی

حسین سیفلو، مولف کتاب «تاریخچه ریاضیات» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این اثر که جزو راه یافتگان به دوره دوم سی‌وهفتمین دوره جایزه کتاب سال است، گفت: این اثر حاصل بیست سال تدریس من در دانشگاه در رشته ریاضیات است که در نهایت به جمع‌بندی مباحثی از جمله شرح حال مشهورترین ریاضیدانان ایرانی و خارجی انجامید. درواقع این اثر برای دانشجویان دوره کارشناسی رشته ریاضیات و آموزگاران این رشته نوشته شده تا با اشراف بیشتری به این رشته بپردازند.

 
وی افزود: این اثر نوعی کتاب درسی است و علاوه‌بر آن خاص ایرانیان است چراکه فصل‌هایی دارد که می‌تواند برای تاریخ‌دانان علم جذاب باشد. تاکنون هر کتابی که در سراسر جهان درباره تاریخ ریاضیات نوشته شده بود در آن‌ها اشاره چندانی به ریاضی‌دانان ایرانی نشده است، اما در این کتاب به طور مفصل مباحثی درباره ریاضی‌دانان دوره اسلامی و ایرانی آورده شده است.
 
سیفلو گفت: در حقیقت وزن تاریخ ریاضی که تحت‌تاثیر ریاضی‌دانان ایرانی بوده است، در این کتاب بیشتر است. برای مثال شرح مفصلی از دانشمندانی چون  محمد‌بن موسی خوارزمی، عمربن خیام نیشابوری، ابوریحان بیرونی، ابن سینا و غیاث‌الدین جمشید کاشانی در کتاب آورده شده است.
 
وی افزود: در حقیقت «تاریخچه ریاضیات» حاوی سیر معادلات و تئوری‌های ریاضی است. این اثر را در آغاز دوران بازنشستگی خود به رشته تحریر درآورده‌ام که سال گذشته به ویراست دوم رسید.
 
به گفته این مولف؛ در ویراست جدید بازنگری‌هایی شده است که در آن از جدیدترین ریاضی‌دانان هم صحبت به میان آمده است. همچنین از صاحب‌نامان علم ریاضی که در عصر حاضر می‌زیسته‌اند؛ از جمله دکتر هشترودی، دکتر غلامحسین مصاحب و مریم میرزاخانی هم در ویراست دوم نام برده شده است. در حقیقت مریم میرزاخانی آخرین دانشمند ایرانی بود که نام و شرح حال آن در این کتاب درج شده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: