بین کتاب نخواندن و انحرافات اجتماعی رابطه مستقیم وجود دارد

حسین سلیمانی معاون پژوهشی دانشگاه مفید و مولف کتاب «عدالت کیفری در آیینه یهود» در حاشیه برپایی چهاردهمین نمایشگاه کتاب استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با اشاره با آمار و ارقام حوزه کتاب گفت: آمار حوزه کتاب در جوامع مختلف نشان می‌دهد هر چه مطالعه، تیراژ کتاب و تعداد عناوین بالاتر باشد، میزان جرم و جنایت کمتر است؛ در واقع رابطه معکوسی بین این‌ها وجود دارد. کتاب خواندن باعث می‌شود که بزه‌کاری پائین بیاید و انحرافات اجتماعی کم شود.
 
این حقوق‌دان و استاد دانشگاه اضافه کرد:  کتاب باعث می‌شود از نظر حقوقی افراد به تکالیف خود و دیگران آشنا شوند و اگر این اتفاق بیفتد طبیعتاً رعایت حقوق دیگران بیشتر خواهد شد.
 
وی با انتقاد از تولید نامناسب کتاب در کشور یادآور شد: متأسفانه در جامعه ما از یک طرف تیراژ نامناسب کتاب، عناوین کم و کتاب‌های بی‌کیفیت، و از طرف دیگر وجود میزان بزه‌کاری، انحرافات اجتماعی، رفتارهای غیر اخلاقی و ناهنجاری‌هایی که مشاهده می‌شود می‌تواند در رابطه با کتاب نخواندن و کتاب نخریدن ارزیابی کرد.
 
سلیمانی بیان کرد: من امیدوارم فضای جامعه به سمتی برود که ارتباط بین مردم و کتاب بتواند در واقع اثر خودش را در کاهش جرم و جنایت و ناهنجاری و انحراف بگذارد. از منظر حقوقی کتاب حق مردم است و برای تقویت این حوزه باید سیاست‌های فرهنگی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی را درست تنظیم کرد.
 
وی تاکید کرد: در مجامع فرهنگی اولین بودجه‌ای که کم می‌شود بودجه فرهنگی است. امروز به‌راحتی در رسانه‌های اجتماعی پی دی اف کتاب‌های تازه چاپ شده در دسترسی عمومی قرار می‌گیرد که این کار به بازار نشر آسیب می‌زند. نکته دیگر آن است که به لحاظ ذهنی نتوانسته‌ایم افراد را در جامعه مجاب کنیم که کتاب خواندن مثل نان غذای روح است و باید سر سفره فکری شان باشد.
 
این استاد حقوق جزا در دانشگاه با محکوم کردن ترور سردار شهید سپهبد سلیمانی از نظر حقوقی بیان کرد: بی‌تردید شهادت سردار سلیمانی یک اقدام تروریستی است که می‌تواند در صلاحیت دیوان بین‌المللی کیفری قرار بگیرد. این رفتار در محافل بین‌المللی در قالب جنایت جنگی قابل پیگیری است. از سوی دیگر اگر مجرم در ایران حضور داشته باشد در دادگاه‌های ملی می توان به جرم مرتکبین رسیدگی شود.
 
این مطالب را به اشتراک بگذارید: