​کتاب «تاریخ آریستاکس» رونمایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین رونمایی از کتاب «تاریخ آریستاکس» نوشته آریستاکس لاستیورتسی با ترجمه گارون سارکسیان دوشنبه ۴ آذر در انتشارات نائیری برگزار می‌شود.

در این نشست قوام‌الدین رضوی‌زاده و روبرت بگلریان سخنرانی می‌کنند.

آریستاکس لاستیورتسی تاریخ‌نگار و روحانی برجسته ارمنی سده یازدهم میلادی است. این سده برای تاریخ ایران، ارمنستان و خاور میانه اهمیتی ویژه دارد. زیرا رویدادهای این سده چهره قومی و سیاسی منطقه را به سود ترکان مهاجر دگرگون کرد. این کتاب به شماری از این رویدادهای مهم می‌پردازد. لاستیورتسی تنها مورخ ارمنی است که بسیاری از رویدادها را به چشم خود دیده است. اهمیت آریستاکس در همین موضوع است.

تاریخ آریستاکس دارای چاپ‌ها و ترجمه‌های گوناگون است. متن اصلی ارمنی آن نخستین‌بار در سال ۱۸۴۴ در ونیز به چاپ رسید. این متن دوبار پس از آن در سال‌های ۱۹۱۱ در ونیز و ۱۹۱۲ در تفلیس بازچاپ شد. متن انتقادی و اصلاح شده این اثر به کوشش کارن یوزباشیان با مقایسه و برابری ۱۰ نسخه قدیمی در سال ۱۹۶۳ در ایروان به چاپ رسید. این کتاب دوبار به زبان ارمنی نوین ترجمه شده است، یک‌بار در سال ۱۸۹۳ به دست کشیش میناس طرپتروسیان که در شهر آلکساندرپل ارمنستان چاپ شد و باری دیگر در سال ۱۹۷۱ به دست وارگن گئورگیان در شهر ایروان به چاپ رسید. تاریخ آریستاکس تاکنون به زبان‌های فرانسه، روسی، انگلیسی و گرجی ترجمه شده است.

انتشارات نائیری در خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه دوم، پلاک ۱۸ واقع شده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: