​منشوری که در قامت مطالعات بین‌رشته‌ای هویت یافته است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شماره ۶ فصلنامه نقد علوم انسانی به صاحب‌امتیازی موسسه خانه کتاب و مدیرمسئولی نیکنام حسینی‌پور منتشر شد.

محمد توحیدفام، سردبیر این نشریه به مطالعات بین‌رشته‌ای به‌مثابه علوم انسانی دموکراتیک پرداخته است. سپس در دو بخش به نویسندگان به نقد آزاد و نقد شفاهی اشاره کرده‌اند. تاریخ زنده ترکیه نوشته علی کالیراد، علوم انسانی و دشمنانش نوشته شهاب دلیلی، ایران‌شناسی در پرتو میان‌رشتگی نوشته فاطمه شمسی، اخلاق در عصر ارتباطات نوشته فائزه فرهودی، ریحانه اغواگر؛ بازنمایی زن در گفتمان دینی نوشته فریبا کاظم‌نیا، به‌سوی توسعه دموکراتیک نوشته ندا گل‌بهاری، تاریخ برای همه نوشته نظام بهرامی‌کمیل، دیالکتیکِ گریز و بازگشت نوشته نفیسه مرادی و… در بخش نقد آزاد آمده است. در نقد شفاهی نیز تاریخ‌نگاری غیرایدئولوژیک کردها بررسی شده است.
 
ﻋﻠﻮﻡ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﺭﺷﺘﻪ‌ﻫﺎﻯ مختلفی ﺍﺯ ﻋﻠﻢ ﺑﺎ ﻣﺤﻮﺭﻳﺖ ﺯﻧﺪﮔﻰ اجتماعی نوع بشر تحدید می‌شود و نگاه به آن از منشوری چندضلعی میسر می‌شود. منشوری که در دهه‌های اخیر در قامت مطالعات بین‌رشته‌ای هویت یافته است. به‌نظر می‌رسد برای به‌دست آوردن شناختی کامل‌تر و کارآمدتر از ابعات زندگی روزمره ایرانیان امروز، نیازمند گسترش و تعمیق مطالعات بین‌رشته‌‌ای در علوم انسانی هستیم.

چنانچه در سال‌های اخیر نویسندگان، پژوهشگران و مخاطبان علوم انسانی به این موضوع توجهی دوچندان داشته‌اند؛ به این دلیل فصلنامه نقد کتاب علوم انسانی در این شماره به این وجه از علوم انسانی توجه داشته و در راستای رسالت خود به بررسی و نقد آثاری پرداخته که به‌طور خاص به موضوعات بین‌رشته‌ای در علوم انسانی توجه داشته و تلاش کرده‌اند مساله ایران امروز را از مسیر مطالعات بین‌رشته‌ای واکاوی کنند.

ششمین شماره فصلنامه علوم انسانی ویژه تابستان ۹۸ به قیمت ۲۰ هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

برای دریافت متن این فصلنامه اینجا کلیک کنید.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: