یک کتاب چطور پرفروش می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) پرسش این است: «چگونه می‌توان کتاب را پُرفروش کرد؟» به عبارت دیگر روش‌های جذب مخاطب بیشتر و روش‌های نوین معرفی کتاب چیست؟ کاهش مخاطب و به دنبال آن کاهش شمارگان کتاب و همچنین مسائل دیگر بازار نشر مانند گرانی کاغذ، نبود ویترین و دیگر مسائل، اهمیت توجه ناشران به شیوه‌های نوین معرفی و تبلیغ کتاب را بیش از پیش کرده است. کتاب مانند دیگر کالا‌های مصرفی به تبلیغ و معرفی نیاز دارد اما به‌نظر می‌رسد، عمده ناشران براساس تجربه به روش‌های ثابت و به تعبیر دیگر سنتی فروش کتاب بسنده می‌کنند.   

در ادامه مروری داریم به گفت‌وگوهای ایبنا که در این زمینه با چندتن از فعالان حوزه نشر و کتاب صورت گرفته است:
 
تاثیر فصل‌ها در پرفروش‌ شدن کتاب‌ها

مهدی حسین‌زادگان؛ مدیر داخلی بازار نا‌مطمئن نشر را مانع از اجرای بسیاری ایده‌ها برای پرفروش شدن کتاب می‌داند.

حسین‌زادگان کتابی که در عرض یک ماه تا سه ماه، بیش از پنج‌هزار نسخه آن فروخته شود را به‌عنوان کتاب پرفروش تعریف می‌کند و توجه به فناوری‌های نوین ماننند استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی مانند اینستاگرام را یکی از راه‌های قابل‌توجه و نوین برای معرفی کتاب می‌داند.

او همچنین مولفه فصل را با توجه به مناسبات اجتماعی کشور -مانند زمان‌های آغاز سال تحصیلی و یا  تعطیلات سال نو-  در پرفروش شدن کتاب موثر می‌داند.
 
​ناشر برای پرفروش شدن کتاب باید مخاطب را جدی بگیرد

بهرنگ کیائیان؛ مدیر دفتر «نشر چشمه» نیز بر تاثیر استفاده ناشران از فضای مجازی برای معرفی و تبلیغ کتاب تاکید دارد. این فعال حوزه نشر شرایط اجتماعی؛ به‌ویژه رفتار مخاطب ایرانی را برای ناشر چندان قابل پیش‌بینی نمی‌‌داند تا براساس آن بتوان به روش‌‌های مطمئن پرفروش شدن کتاب رسید.

وی تولید با کیفیت از نظر محتوا و ظاهر را دو عامل اصلی پرفروش شدن ارزیابی می‌کند. کیائیان بر اهمیت ظاهر و طراحی جلد تاکید دارد و می‌گوید: علاوه‌براینکه ناشران باید به کیفیت تولید از همه جنبه‌ها توجه کنند، شیوه‌های توزیع، اطلاع‌رسانی و بازار‌یابی بسیاربسیار زیاد در پر‌‌فروش شدن کتاب نقش دارد.

این مدیر نشر همچنین برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب و همچنین تعامل موثر ناشران با رسانه‌ها را از دیگر عوامل موثر در پرفروش شدن کتاب‌ها می‌داند.  
 
ایجاد احساس نیاز در مخاطب فروش کتاب را تضمین می‌کند

 
کلید‌واژه تحلیل امیر علی‌بیک؛ مدیر انتشارات «فیروزه» از روش‌های پرفروش شدن کتاب، ایجاد احساس نیاز در مخاطب است. از سوی دیگر وی معتقد است، ناشر باید نبض بازار را در اختیار داشته باشد و بداند که گرایش مخاطب چیست؟

علاوه بر تولید محتوای دلخواه مخاطب از سوی ناشر، علی‌بیک مانند کیائیان و حسین‌زادگان معتقد است، ناشران از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت اختصاصی خود‌ برای اطلاع‌رسانی، با تاکید بر تبلیغ و معرفی محتوای کتاب استفاده کند.

علی‌بیک ادامه می‌دهد: معرفی محتوای کتاب با توجه به نکات کلیدی و مهم کتاب، زمینه احساس نیاز در مخاطب را ایجاد می‌کند. موفقیت ناشر در ایجاد احساس نیاز در مخاطب، بالای ۹۰درصد منجر به خرید خواهد شد.  

عنوان جذاب و شهرت نویسنده کتاب را پرفروش می‌کند

حمزه کنی؛ مسئول فروش انتشارات «روزبهان» نیز به معیارهای سنتی جذب مشتری مانند، عنوان جذاب کتاب و مولف و یا مترجم اشاره می‌کند.

وی همچنین سنجش فضای بازار نشر را مانند علی‌بک برای افزایش فروش کتاب موثر می‌داند. مسئول فروش انتشارات «روزبهان» قابلیت‌های فضای مجازی را برای فروش کتاب چندان موثر و حیاتی نمی‌داند و می‌گوید: فکر نمی‌‌کنم ناشران از طریق حضور در فضای مجازی، موفق به فروش کتاب شده باشند، مگر اینکه گردانندگان این صفحات از ستاره‌‌ها و چهره‌های شناخته شده برای معرفی کتاب استفاده کنند.   

 

 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: