کمک کردن به معلولین اقتضای عدالت توزیعی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد نوری رئیس دفتر فرهنگ معلولین و نعمیه پورمحمدی نویسنده کتاب «جهان معلول‌ساز» نشست «شاخصه‌های کلیدی در اخلاق معلولیت» در خانه اخلاق‌پژوهان جوان قم برگزار شد.
 
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: ایده اصلی این کتاب این است که مسأله معلولیت بیش از هر چیزی یک برساخت اجتماعی و چیزی است که ماهیت اجتماعی دارد. یعنی بستگی دارد جامعه چطور آن را تعریف کند.
 
وی ادامه داد: بهترین کار این است که ما در این تحولات اجتماعی بتوانیم کمک کنیم که یک مفهوم درست و مناسب از معلولیت در افراد و ذهن افراد پیدا بشود، که خیلی از مشکلات معلولین در آن صورت حل خواهد شد.
 
جوادی معلولیت را منفک از ترحم تعریف کرد و گفت: باید نگاهمان را نسبت به معلولیت درست کنیم و به این باور برسیم که کمک کردن به معلولین ترحم نیست، بلکه این کمک حق فرد و اقتضای عدالت توزیعی است. اگر نگاه به معلولیت درست و مناسب باشد، مشکلات معلولیت حل خواهد شد. انسان‌ها وظایف و تعهد اخلاقی در قبال هم دارند و تفاوتی میان معلول و غیر معلول وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه کمک کردن باید به‌گونه‌ای باشد که استقلال فرد حفظ شود، ادامه داد: نباید تعهدات اخلاقی نسبت به افراد معلول فراموش شود.
 

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: جدای از بحث اخلاقی، نگاه رسالت و تعهد افراد به این انسان‌ها مطرح است، این نگاه باعث می‌شود به معلولین در راستای خدمات دهی اجتماعی فعالیت مناسبی صورت بگیرد.
 
در بخش دیگری از این برنامه نعمیه پورمحمدی نویسنده کتاب «جهان معلول‌ساز» با بیان اینکه قبل از اینکه فرزند معلولی داشته باشم، تصورم راجع به این بخش از جامعه متفاوت بود، گفت: بعد از اینکه خداوند فرزند معلولی به من داد، نگرشم نسبت به معلولان تغییر یافت و معتقدم باید مردم را به این نگرش دعوت کنیم.
 
وی با تاکید بر اینکه معلولین باید در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با خودشان موثر باشند، گفت: معتقدم معلولین در تصمیم‌گیری‌ها باید حضور پیدا کنند و حتی در جمعی که قرار است در مورد آن‌ها صحبت شود، بهتر است خودشان در مورد معلولیت صحبت کنند.

نویسنده کتاب «جهان معلول‌ساز» گفت: در این کتاب تلاش کرده‌ام نقدهایی به پزشکی معلولیت نقدهایی وارد کنم؛ به این معنا که معلول قابل درمان است. در نگرش اخلاقی مفهوم معلولیت نسبی و فرهنگی است و نمی‌توان بین انسان‌های سالم و معلول فرق گذاشت.
 
این استاد دانشگاه، اخلاق رسمی را متاثر از یک باور غلط به نام «ضعف بدنی رذیلت است» دانست و تاکید کرد: این جمله و باور کاملا امری ساختگی و تصنعی است. همچنین «دیگری‌»سازی از معلولان از ظلم‌هایی است که در حق آنان اعمال می‌شود.
 

نویسنده کتاب «جهان معلول‌ساز» انحراف دانش و تجربه بدنی ما به سمت بدن سالم را نیز از دیگر ظلم‌ها در حق معلولین برشمرد و بیان کرد: هر چیزی که در مورد بدن می‌دانیم، در مورد بدن سالم است و درباره رنج و عذاب بدنی کم می‌دانیم. معلولان راه‌های خلاقانه برای زندگی، شادی، سرگرمی، عاقل و مودب بودن، صداقت داشتن بلد هستند؛ راه‌هایی که انسان‌های سالم بلد نیستند.
 
محمد نوری، رئیس دفتر فرهنگ معلولین در این نشست با اشاره به اینکه در گذشته فرزندانِ معلول را از بین می‌بردند، گفت: مسئله معلولین در جهان وجود داشته و دارد. از گذشته به معلولین توجه نمی‌شد، به نحوی که در گذشته فرزندان معلول را از بین می‌بردند.

رئیس دفتر فرهنگ معلولین، اسلام را اولین دینی که از معلولیت و حقوق آن‌ها دفاع می‌کند، معرفی کرد و افزود: اسلام اولین دینی بود که به شدت از معلولین دفاع و نهضتی راه‌اندازی کرد برای رفع معلولیت، پیشگیری از معلولیت و به حداقل رساندن معلولیت. روایات متعددی در همین رابطه داریم. بهترین بخش روایات در مورد استانداری مالک اشتر است. در عهدنامه مالک، امام علی (ع) به حقوق این قشر اشاره کرده است.

رئیس دفتر فرهنگ معلولین گفت: اسلام با دفاع از حقوق معلولین، نهضتی را برای پیشگیری از معلولیت، رفع مشکلات و خدمت به آن‌ها راه‌اندازی کرد.
 

نوری با تاکید بر اینکه امروز شاهد نوعی ظلم فرهنگی به معلولین هستیم، یادآور شد: باید کاری کنیم که ظلم فرهنگی و تبعیض نسبت به معلولین از بین برود. معلولین باید مرجع فکری باشند، این کار در زمان امام صادق (ع) اتفاق افتاده است.
 
حجت الاسلام مجید شکوری، رئیس انجمن معلولین نخاعی استان قم با تاکید بر اینکه در مورد اخلاق معلولین کاری نشده است، تصریح کرد: خدمات اجتماعی که به معلولین داده می‌شود، اصلا مناسب با این قشر نیست.

رئیس انجمن معلولین نخاعی با انتقاد از مسئولین شهری گفت: مسئولین شهر توجهی به معلولین ندارند. پیشنهاد می‌دهم برای توجه بیشتر به این قشر یک ساعت روی ویلچر بنشیند یا روی ویلچر بخوابند.

شکوری اضافه کرد: برای خدمات‌دهی و توجه به معلولین فرهنگ‌سازی صورت نگرفته است؛ به همین خاطر می‌بینیم در شهر برای چیزهای بی‌ارزش تبلیغ می‌شود اما برای خدمات دهی به معلولین تبلیغی صورت نمی‌گیرد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: