برگزاری کارگاه آموزشی مراحل تولید کتاب در خورموج

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی، علی فرمانی، مدرس این کارگاه درباره تولید یک اثر گفت: کتاب پس از آماده شدن، صفحه‌آرایی شده و برای گرفتن شابک راهی خانه کتاب می‌شود.

مدیر انتشارات «نگاه آشنا» افزود: پس از اختصاص شابک، کتاب به کتابخانه ملی برای گرفتن فیپا فرستاده می‌شود و پس از دریافت فیپا که اطلاعات کامل کتاب در آن جمع شده، کتاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دریافت مجوز چاپ فرستاده می‌شود تا مجوز چاپ برای کتاب صادر شود.

وی ادامه داد: بعد از اتمام تمام مراحل، کتاب آماده چاپ است و توسط ناشر برای لیتوگرافی، چاپ و صحافی فرستاده می‌شود و بعد از چاپ کتاب تعداد شش جلد برای تیراژ ۱۰۰۰ از کتاب‌ها برای مرحله اعلام وصول تحویل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شده و مراحل چاپ تکمیل می‌شود.

فرمانی تصریح کرد: قطع‌های مختلفی برای چاپ کتاب وجود دارند؛ ولی پرکاربردترین آن‌ها، سایز رقعی است که بیشتر برای کتاب‌های ادبی و عمومی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: قطع وزیری هم بیشتر برای کتاب‌های دانشگاهی و تخصصی و سایز رحلی نیز برای کتاب‌های کمک درسی استفاده می‌شود.

این ناشر با اشاره به روش‌های مختلف چاپ کتاب تصریح کرد: چاپ دیجیتال که روش مناسب چاپ با تیراژ پایین است و در آن نیازی به فیلم و زینک نیست و چنانچه چاپ زیر ۲۰۰ جلد باشد این روش مناسب و کیفیت آن نیز برای کتاب قابل قبول است؛ ولی این روش برای چاپ با تیراژ بالاتر مقرون به صرفه نیست.

مدیر انتشارات «نگاه آشنا» گفت: ریسوگراف روش دیگر چاپ است و دستگاه ریسوگراف، دستگاهی شبیه دستگاه کپی در مقیاس بزرگ‌تر است که ارزان‌تر تمام می‌شود ولی دارای کیفیت بسیار پایینی است.

فرمانی در پایان یادآور شد: بهترین روش چاپ کتاب، چاپ اُفست است که در مقایسه با چاپ دیجیتال از کیفیت مطلوب‌تری برخوردار است و برای تیراژهای بالای ۵۰۰ عدد بسیار مقرون به صرفه است.
 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: