کتاب «هابرماس زبان و کنش هم رسانشی» روی میز منتقدان

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست نقد و بررسی کتاب «هابرماس زبان و کنش هم رسانشی» نوشته ناصرالدین علی تقویان دوشنبه ۲۰ اسفندماه در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود.

در این نشست علاوه بر مولف اثر، حسینعلی نوروزی و مسعود پدرام درباره کتاب سخن خواهند گفت و آن را نقد می‌کنند. علاقه‌مندان برای حضور در این مراسم می‌توانند از ساعت ۱۵ تا ۱۷ به نشانی پاسداران، خیابان مومن نژاد پلاک ۱۲۴ مراجعه کنند.

از جمله مهم‌ترین دلایل و انگیزه‌های پرداختن به هابرماس در این کتاب، دفاع پرشور و خستگی‌ناپذیر او از آرمان‌های روشنگری و حقانیت اخلاقی عصر جدید و در همان حال نقد بی‌امان سویه‌ها و عوارض منفی و خانمان‌سوز برآمده از امکان‌ها و ابزارهایی است که شرایط مدرن برای سلطه و سرکوب فراهم آورده است.

این تلاش دوسویه‌ هابرماس در دفاع و نقد هم‌زمان شرایط عصر جدید، خود البته برخاسته از موقعیت دوگانه‌ای است که هابرماس در سده‌ی بیستم با آن روبرو بوده است. از سویی با پدیده‌های به شدت مدرنی همچون فاشیسم، بنیادگرایی، کمونیسم، تخریب محیط زیست، جنگ‌های جهانی، جنگ سرد و مانند آنها روبرو بود و نمی‌توانست چشم بر آنها ببندد، و از سوی دیگر امواج گرایش‌ها و اندیشه‌های ضدمدرن را پیشاروی خود می‌دید که در نحله‌ها و جنبش‌های رنگارنگ پساساختارگرا، پسامدرن، پسااستعمار، فرهنگ‌گرایی، نسبی‌گرایی، چپ نو و مانند آنها پدیدار شده بود.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: