کتاب‌هایی که شما را به زیبایی زندگی دعوت می‌کند

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از سایت علمی فرندشیپ سایکل و به مناسبت روز جهانی معلولان، پنج کتاب برتر درباره معلولیت که خوانندگان را به زیبایی‌های زندگی دعوت می‌کنند، معرفی شده است. این کتاب‌ها به موضوعاتی چون خودآگاهی، تحول و ارزش روابط انسانی می‌پردازند. در واقع در این گزارش پنج عنوان کتاب داستانی و غیر داستانی برای بزرگسالان معرفی شده است که می‌توانند دیدگاه جدیدی در مورد توانایی و ناتوانی در خواننده ایجاد کنند.
 

شب را بشناس
کتاب «شب را بشناس» نوشته ماریا مارچ در سال ۲۰۱۴ است. نویسنده در این اثر شاعری است که از تکنیک‌های ادبی خلاق مانند کلمات کلیدی‌، استعاره در نثر خود استفاده می‌کند. «شب را بشناس» تنها یک خاطره شخصی در مورد پرورش کودکان با ناتوانی‌های چندگانه نیست؛ بلکه یک تعمق کامل در مورد طبیعت شب، تاریکی، انزوا، اکتشاف به خواننده می‌دهد. توضیحات نویسنده در کتاب درباره معلولیت بسیار امیدوارکننده است.

 
فلج‌کننده
عنوان بعدی که می توان به مخاطبان برای سپری شدن وقت آن‌ها معرفی کرد، کتابی است با عنوان «فلج‌کننده». این اثر نوشته ماریا پالاسیوس در سال ۲۰۱۳ است که در آن به طنز‌های تلخی می‌پردازد که افراد درباره معلولیت به کار می‌برند.

این کتاب نوعی اسلحه در برابر جهل است. نویسنده با شکل یک فرهنگ لغت آن را تدوین کرده است و تمامی اصطلاحات توهین‌آمیزی که درباره افراد معلول به کار می‌رود را در کتابش درج کرده است. شاید بزرگترین جادوی این کتاب پرداختن به این واقعیت باشد که امکان دارد هر عقیده‌ای به صورت پوچ دنبال شود.

 
اصول بازنگری‌شده مراقبت
جاناتان اویسون نویسنده این کتاب است که در قالب رمان اثر خود را نوشته است. همچنین این اثر از سوی نیویورک تایمز به عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۲۰۱۳  معرفی شده است. «اصول بازنگری‌شده مراقبت» داستان یک مراقب حرفه‌ای است که در زندگی خود با خسارات چشمگیری روبرو شده است. او کار خود را با مراقبت از یک مرد جوان با دیستروفی عضلانی آغاز می‌کند. این رمان مانند زندگی پر از نور و تاریکی است. برخی از جالب ترین صحنه‌های طراحی شده گفت‌گوهای خام بین مراقب و مرد جوان است.

 
غلیظ‌‌تر از آب
دان مایر در سال ۲۰۰۹ سرویراستاری مقالاتی را بر عهده گرفت که درباره خواهران و برادران بزرگسال افراد معلول است. «غلیظ‌تر از آب» حاوی ۳۹ خاطره از خواهران و برادرانی است که بسیاری از آنها فقط ۴ یا ۵ صفحه طول دارند. دان مایر متخصص مسائل مربوط به خواهر و برادر است. وی قادر است طیف گسترده‌ای از دیدگاه‌ها را در این مجموعه جالب توجه پوشش دهد.

 
خنده در کابوس
شان بارکو در سال ۲۰۱۴ شروع به نوشتن کتاب «خنده در کابوس» کرد. این اثر درباره زندگی‌نامه‌‌ی مردی است که زندگی خود را با داشتن آتروفی عضلانی نخاعی ادامه می‌دهد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: