کاربردهای «سنگی که نیفتاد» در مواجهه با چالش‌های دینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، نعمت‌الله قنبری نیک‌دل رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گرمسار با بیان اینکه برگزاری جلسه نقد کتاب موجب ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی می‌شود، گفت: در آینده نزدیک فضاهایی را برای گفتمان انتقادی در تمام بخش‌های هنری و فرهنگی ایجاد خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: برای برگزاری جلسات نقد می‌توان دوره‌های آموزشی برگزار کرد.

در ادامه حسن نورمحمدی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گرمسار با اشاره به اینکه جلسات نقد و رونمایی کتاب موجب توسعه کتاب و کتاب‌خوانی می‌شود، گفت: برگزاری چنین برنامه‌هایی در اولویت کاری اداره کتابخانه‌های عمومی است.

در ادامه علیرضا جهانبانی فعال فرهنگی شهرستان گرمسار در این نشست نیز فضاسازی در متن را جزو ویژگی‌های این اثر دانست و گفت: در فصل هشتم به بعد این کتاب خواننده همذات پنداری خاصی را احساس می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه مطالعه برخی از بخش‌های متن برای نوجوانان خیلی مناسب نیست، گفت: مطالعه این اثر برای افرادی که حس پوچ‌گرایی دارند، بسیار مفید است.

در ادامه محسن صفری، شاعر و عضو انجمن اهل‌قلم گرمسار نیز با اشاره به اینکه این کتاب بسیار جذاب است، عنوان کرد: فضاسازی در این اثر بسیار عالی است.

وی با اشاره به اینکه نوع نوشتار این کتاب که حالت آمیخته‌ای از بیان عامیانه در کنار بیان کتابی خاص است، در خواندن متن اشکال ایجاد می‌کند، افزود: این داستان یک سبک نوشتاری ادبی دارد که بی شعر و داستان بین فضای عامیانه و غیر عامیانه قرار گرفته است و در حال جابه‌جای بین این دو زبان و الفاظ آن‌هاست.

صفری تصریح کرد: باید بیشتر به شخصیت‌ها و صحنه‌های اثر پرداخته می‌شد.

در ادامه بابک صبوری فعال حوزه فرهنگی و هنری گرمسار نیز گفت: این اثر دارای فضاسازی مناسب است.

وی با بیان اینکه حبیبه یک زن است و شخصیت اول داستان از او الهه ساخته است، گفت: عدم بیان مناسب در حالات از نقاط ضعف اثر است.

در ادامه مجتبی نیک‌سرشت نويسنده و مترجم بومي شهرستان گرمسار نیز با تحسین محمدعلی رکنی به دلیل نگارش کتاب خود، بیان کرد: باید نقدها نوشته تا ماندگار شوند و نباید به‌سادگی از آن‌ها عبور شود.

وی با اشاره به اینکه شروع خوب داستان قابل‌تحسین است، گفت: داستان تا رسیدن به مرحله ادای نذر عالی و تند پیش می‌رود اما ازآن‌پس دیگر رکود دارد تا انجاکه انگار نویسنده هم از کند کاری راوی و شخصیت اول داستان خسته است.

در ادامه فاطمه معصومی کتابدار کتابخانه شهید رجایی بابیان اینکه این کتاب به‌خوبی به چالش‌های دینی این عصر پرداخته است گفت: این‌که یک شخصیت به دلیل گرایش مذهبی تا انتهای مسیر زندگی خود از هرگونه لغزشی مبرا نباشد یک واقعیت است و بیان این فرازوفرودها در زندگی سعید به‌خوبی بیان شد.

وی تصریح کرد: مبهم بودن انتهای داستان وعدم اجازه به مخاطب در مورد تصمیم‌گیری برای بخش‌های بعدی زندگی سعید از نکات مهم داستان بود.

یادآوری می‌شود، محمدعلی رکنی نویسنده کتاب «سنگی که نیفتاد» سوم بهمن‌ماه سال ۱۳۶۲ در سیرجان متولد شد. وی فارغ‌التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی، دانشکده صداوسیمای قم و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد دین‌شناسی از دانشگاه ادیان و مذاهب است. رکنی، تاکنون برگزیده بخش آتیه ادبیات ایران در جایزه جلال آل احمد، برگزیده جشنواره خاتم در قسمت بزرگ‌سال، نفر اول کنگره ملی داستان روحانیت و دفاع مقدس، نفر سوم داستان جشنواره اشراق، برگزیده داستان در جشنواره ملی آیات قرآنی در مشهد، نفر سوم بخش داستان کوتاه جشنواره هنر آسمانی، نفر سوم در بخش رمان جشنواره هنر آسمانی شده است، همچنین رمان «سنگی که نیفتاد» توسط جشنواره شهید حبیب غنی پور به‌عنوان کتاب سال شده است. رکنی، تاکنون موفق به تألیف کتاب‌های «سنگی که نیفتاد»، «مهاجر (روایت زندگی شهید حسن دانش)» و داستان کوتاه «یک لبخند بی‌انتها» شده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: