چگونه زندگی‌تان را کوچینگ کنید؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «کوچینگ زندگی؛ خودشکوفایی در سایه راه‌بری شخصی» نوشته علی صاحبی و امیرمحمد پهلونژاد، کوشیده تا علاقه‌مندان به توسعه شخصی و متخصصین این حوزه را با مفهوم کوچینگ زندگی، راهبری و اثربخشی آشنا کند. نویسندگان با معرفی فرایندی علمی، منسجم، به هم پیوسته و کاربردی و ارائه مجموعه‌ای منحصر‌به‌فرد از درس و تمرین این امکان را باید همه فراهم کرده‌اند تا با مطالعه و دنبال کردن مراحل معرفی شده در این کتاب بتوانند سفر توسعه شخصی خود را آغاز یا به آن غنای بیشتری ببخشند. 

در این کتاب فرایند تغییر و خودشکوفایی در سه گام «کشف خود»، «هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی هوشمند» و «در حرکت ماندن به سمت موفقیت» ارائه شده است. این کتاب درواقع دستنامه برنامه‌های کوچینگ و دوره‌های کارگاهی راهبری شخصی و مدیریت خود است. هرگام مطرح شده در کتاب دارای دو بخش است: ارائه تئوری زیربنایی و مولفه‌های اساسی راهبری شخصی و تمرین‌های مربوط به این گام‌ها.

به عبارت دیگر، کتاب مذکور دربردارنده مجموعه ابزارها و مهارت‌ها کوچینگ برای راهبری شخصی است. راهبری شخصی نیز مقدمه و هسته مرکزی راهبری افراد، سپس راهبری گرو‌ه‌ها و در نهایت راهبری سازمان‌ها است. هرکسی که بخواهد دست به راهبری دیگران بزند، ابتدا باید راهبری خودش را فرا بگیرد.

به زعم نویسنده رشد، پیشرفت، پس‌رفت، فساد، تحول، تخریب، فروپاشی، شکوفایی و بالندگی همه و همه از درون آغاز می‌شود و در یک تعریف کلی، کوچینگ یعنی کمک به توانمندسازی انسان‌ها تا با طراحی چشم‌انداز بزرگ زندگی خود، بتوانند اهداف مثبت خود را کشف و شناسایی کرده و آنگاه در جهت تحقق آن گام عملی بردارند. البته کوچینگ هرگز به معنای آموزش صرف نیست، بلکه به معنای «ایجاد شرایطی برای یادگیری و رشد» است. این یادگیری و رشد گاهی در سطح فردی و برای ارتقای زندگی و پیشرفت در قلمروهای مختلف زندگی (مالی، سلامت، شغلی و حرفه‌ای، معنویت، خانواده، فرزندپروریف همسرداری و …) انجام می‌گیرد و گاهی در سطح سازمانی و به‌منظور افزایش عملکرد و پیشرفت فرد در سازمان.

در حقیقت کوچینگ فرایندی علمی است برای آزادکردن توان و استعدادهای درونی افراد برای بهینه و بیشینه‌سازی عملکرد آن‌ها که در دو سطح فردی و سازمانی به‌کار گرفته می‌شود. 

در کتاب تمام ابزارهای مربوط به مهارت‌های خوداندیشی، کشف و شناسایی ارزش‌ها، توانمندی‌ها، طراحی چشم‌انداز و دورنمای مثبت از آینده و در نهایت رسالت یا ماموریت خود در زندگی جمع‌آوری شده است. هر فرد با هر تجربه و پیشینه‌ای هم می‌تواند درس‌های این کتاب را به راحتی مطالعه کند و سپس تمرین‌های آن را برای خود انجام بدهد و برای توسعه شخصی‌اش در زندگی گام‌های اساسی بردارد.

نویسندگان در بخشی از کتاب در پاسخ به پرسش «چرا راهبری شخصی؟» می‌نویسند: «به دنبال هر نوع هویتی که باشیم، چه هویت دستاورد یعنی تلاش برای به‌دست‌آوردن موفقیت‌های عینی و پیشرفت یا هویت توفیق یعنی به‌دنبال رشد و تعالی شخصی/ شدن نیازمند راهبری نیروهای دورنی خود هستیم. درواقع چه خواهان پیشرفت و دستاوردهای مالی و اجتماعی و علمی باشیم و چه به‌دنبال «شدن» و تحول و توسعه شخصی، همه حرکت‌ها از درون به بیرون است.»

کتاب «کوچینگ زندگی؛ خودشکوفایی در سایه راه‌بری شخصی» نوشته علی صاحبی و امیرمحمد پهلونژاد، در ۳۶۲ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت ۶۱۰۰۰ تومان از سوی انتشارات اندیشه احسان منتشر شده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: