چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان گشایش یافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، آئین افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان شامگاه سه‌شنبه (۳۰ دی) با حضور حجت الاسلام محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، علی‌حسین حسین‌زاده، معاون سیاسی، اجتماعی استانداری خوزستان، حجت الاسلام میراحمدرضا حاجتی، امام جمعه موقت اهواز، محمد جوروند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه‌های خوزستان و جمعی از مسئولان استانی و علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی خوزستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در این مراسم، با بیان اینکه همه باید در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه تلاش کنند، گفت: نمایشگاه کتاب در صورتی که وسیله‌ای برای روشنگری و هدایت‌گری جامعه باشد، جهاد فی سبیل‌الله است.

وی افزود: جهاد فرهنگی نسبت به جهاد نظامی دارای اهمیت بیشتری است. جهاد کبیر، جهادی همه‌جانبه است که سیاست، اقتصاد و فرهنگ را دربرمی‌گیرد و برعکس جهاد نظامی سر و صدایی ندارد. جهادهای نظامی، اقتصادی و سیاسی در پرتو جهاد فرهنگی تحقق پیدا می‌کنند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: کتاب می‌تواند سبب ارتقا سطح دانش افراد جامعه و به دنبال آن رشد و بالندگی کشور شود.

وی با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در خصوص مطالعه، بیان کرد: کتاب دشمن جهل و نادانی است و روح آدمی را آرامش می‌دهد.

حجت الاسلام میراحمدرضا حاجتی امام جمعه موقت اهواز هم در سخنانی رهبر انقلاب را یکی از باهوش‌ترین افراد دنیا دانست و گفت: طبق گفته رهبر معظم انقلاب خوراک معنوی جامعه، کتاب است.

حاجتی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به توسعه وقت کتابخوانی در مدارس به وزارت آموزش پرورش تاکید کرده است، افزود: جامعه فاسد باعث شده که فرمایشات مقام‌ معظم رهبری از جمله توسعه کتابخوانی در مدارس به فراموشی سپرده شود.

وی با اشاره به اینکه رشد علمی ایران ۱۳ برابر متوسط جهانی است، عنوان کرد: ایران در مهندسی دریا، نانو تکنولوژی و حتی هوا فضا حائز رتبه‌های برتر در دنیا است.
 

حاجتی ادامه داد: ایران در بسیاری از مباحث علمی و تکنولوژی در رتبه‌های زیر ۱۰ دنیا قرار دارد که این امر حاصل تلاش و توجه به مطالعه و کتاب است.

وی در پایان اضافه کرد: نمایشگاه‌های کتاب، محلی برای آشتی مردم با کتاب و مطالعه هستند و ما نیازمند اجرای چنین برنامه‌های فرهنگی در سطح کشور و استان هستیم.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: فضای جدید مجازی و الکترونیک در چند دهه اخیر گسترش پیدا کرده و یک رقیب برای حوزه مکتوب و رسانه است. این فضای گسترش یافته مختص ایران نیست و در کل دنیا مشاهده شده و فضایی قدرتمند با تغییر روزانه و رو به رشد است.

وی با بیان اینکه در شرایط رکود اقتصادی، حوزه فرهنگ بسیار آسیب پذیر است، اذعان کرد: شرایط بسیار سختی برای این حوزه وجود دارد و این مسئولیت مسئولان امر را در جهت حمایت و برطرف کردن این چالش‌ها سنگین‌تر می‌کند.

حسین زاده با بیان اینکه بهترین و آموزش دیده‌ترین افراد را در منطقه داریم، تشریح کرد: متأسفانه میزان مطالعه در کشور پایین است و پایین بودن سطح مطالعه چالشی است که نمی‌تواند حمایت لازم را برای افراد سطح فرهنگ ایجاد کند.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان تصریح کرد: باید آسیب‌های حوزه فرهنگ مکتوب را شناسایی و در جهت رفع آنها اقدام کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان هم در این آیین گفت: سال گذشته در این‌ نمایشگاه فروش بی‌سابقه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی در ۶ روز به ثبت رسید که نشان دهنده عشق و علاقه مردم خوزستان به کتاب و کتابخوانی است.

محمد جوروند با بیان اینکه در نمایشگاه امسال ۴۰۰ ناشر حضور دارند، افزود: ۹۰ هزار عنوان کتاب در چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان عرضه شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به این که سال گذشته با کمبود بن خرید کتاب برای مردم مواجه شدیم، بیان کرد: امسال ۸۰۰ میلیون تومان بن خرید کتاب به مردم ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه سلسه نشست‌های تخصصی کتاب هر روز برگزار می‌شود.

جوروند با بیان اینکه آیین بزرگداشت سردار قاسم سلیمانی با حضور خانواده شهدا در نمایشگاه امسال برگزار می‌شود، اضافه کرد: همراه با این‌ برنامه، برگزاری آیین اختتامیه دومین سوگواره مطبوعات اربعین حسینی نیز برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، گفت: در بخش دیگر نمایشگاه کتاب نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، جشنواره جایزه فیروزه که نخستین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی و هنری استان با هدف کمک به گسترش و فرهنگ سازی در استفاده از محصولات فرهنگی برگزار می‌شود.

یادآوری می‌شود، چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان با شعار «کتاب یعنی زندگی» از ۳۰ دی تا ۵ بهمن از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۲۲ در کیانپارس محل دائمی نمایشگاه بین المللی خوزستان دایر است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: