چاپ ۹۴ عنوان کتاب توسط مرکز حفظ و نشر آثار سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد

سرهنگ دوم پاسدار ایمان خردمند، مسئول مرکز فرهنگی حفظ ارزش‌های سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت ادبیات پایداری و دفاع مقدس که فرمودند «کارهای ادبیاتی که در مورد دفاع مقدس می‌شود، باید صد برابر شود؛ آن وقت می‌توانیم در این زمینه احساس توفیق کنیم»، گفت: در همین راستا برای انجام کار تخصصی و حرفه‌ای در خصوص ثبت و ضبط ارزش‌های دفاع مقدس در مرکز حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه فتح استان اهتمام جدی وجود دارد.

خردمند با بیان اینکه در ۸ سال دفاع مقدس با وعده الهی، ایمان به خدا و اتحاد در مقابل دشمنان ایستادگی کردیم و از همه گذرگاه‌های دشوار عبور کردیم، عنوان کرد: در گام اول انقلاب با رهبری حضرت امام و مقام معظم رهبری و همت همه ادارات و نهادها از جمله سپاه، بسیج، ارتش، جهاد، هلال احمر و…. نگذاشتیم یک وجب از خاک میهن اسلامی به دست بیگانگان بیفتد، در گام دوم انقلاب، تبیین و ترویج فرهنگ ایثار و از خودگذشتی با ثبت و ضبط خاطرات ۸ سال رزمندگان و معرفی این الگوهای ارزشی به نسل کنونی یک ضرورت است که باید با جدیت به آن پرداخته شود.

وی یادآور شد: از آنجا که تاریخ، ثبت رویدادها با حفظ روابط علل و معلولی است، مرکز حفظ آثار سپاه، همچون دیگر نهادهای مربوطه بر خود لازم می‌داند که آنچه را در تاریخ دفاع مقدس اتفاق افتاده، تا حد ممکن با کمترین تحریف ثبت و در اختیار مردم ولایتمدار استان قرار دارد.

خردمند در ادامه به تشریح فعالیت‌های مرکز حفظ و نشر آثار سپاه فتح استان از ابتدای تشکیل تاکنون پرداخت و اظهار کرد: از آغاز تشکیل این مرکز در دهه ۸۰ تا سال ۹۲، ۵۴ عنوان کتاب با تلاش و همت همکاران این مجموعه به چاپ رسیده است. همچنین از سال ۹۲ و بعد از اجرایی شدن کنگره سرداران شهید در مهرماه ۹۵ تاکنون ۴۰ عنوان کتاب دیگر نیز به چاپ رسید.

مسئول مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه در خصوص تعداد کتب چاپ شده در سال جاری گفت: ۷ عنوان کتاب با نام‌های معبر عروج، از شلمچه تا حلبچه، سلحشوران دیار ما، امیر دل‌ها، ناگفته‌های ثانی و مردی از دیار ما به چاپ رسید که تعدادی از آنها رونمایی شده و تعدادی هم به‌زودی رونمایی خواهد شد.

وی با اعلام این خبر که امسال با همت سازمان جهاد کشاورزی، هلال احمر، آموزش و پرورش و دیگر نهادهایی که در دوران دفاع مقدس نقش داشتند، بنا داریم برای هر شهرستان یک کتاب تحت عنوان «نقش هر شهرستان در دفاع مقدس در حوزه پشتیبانی و نظامی» به رشته تحریر درآورده شود، یادآور شد: نویسندگانی از سراسر استان برای هر شهرستان مشخص شده تا کار گردآوری و تدوین اطلاعات، آمار و خاطرات رزمندگان را انجام دهد.

خردمند چاپ این کتاب را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: تفاوت این کار با دیگر کارهای چاپ شده در این است که پشت زمینه آن هیات‌های اندیشه‌ورزی استانی و شهرستانی حضور دارند و کلیه موارد جمع‌آوری‌شده، توسط فرماندهان و مسئولان وقت دوران دفاع مقدس که در قید حیات هستند، رصد و مورد بررسی قرار می‌گیرد تا اطلاعات با کمترین خطا و طبق مستندات درج شود.

وی با تاکید بر اهمیت چاپ این مجموعه در ثبت رشادت‌های دلاوران هر شهرستان به طور جداگانه، بیان کرد: نقش همه ادارات و نهادهای نظامی و غیرنظامی و افراد حقیقی و حقوقی در این مجموعه به تفصیل تشریح می‌شود که سند تاریخی ارزشمند برای آیندگان خواهد بود.

مسئول مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه فتح استان با بیان اینکه به‌علت اهمیت این موضوع هیات اندیشه‌ورزی هر شهر با نویسندگان تعامل و همراهی دارند، درخواست کرد: همه کسانی که در دوران دفاع مقدس در جبهه‌ها حضور داشته‌اند، خاطرات خود از آن دوران زرین را با نویسندگان شهرستان خود به اشتراک بگذارند تا در این مجموعه از آنها استفاده شود.

خردمند، انتقال خاطرات حوادث و اتفاقات روزهای جنگ و شناساندن جوانان میدان‌های نبرد به جوانان امروز را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: جامعه نیاز به الگو دارد و چه الگویی بهتر و ارزشمندتر از شهدای دفاع مقدس که با رشادت و ایثار از همه چیز خود گذشتند تا عزت میهنمان خدشه‌دار نشود.

مسئول مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه فتح استان با بیان اینکه از آغازین روزهای جنگ تحمیلی، مردم کهگیلویه و بویراحمد حضوری حماسی و چشمگیر در جبهه‌ها داشتند، گفت: داشتن رتبه اول در اعزام نیرو با بالاترین روحیه سلحشوری عشایری برای استان خود گویای همه چیز است.

وی به حضور جوانان استان در اکثر عملیات از جمله شکست حصر آبادان (ثامن الائمه)، طریق القدس، فتح المبین، رمضان، محرم، خیبر،بدر، قدس، کربلای ۱، ۴، ۵ و ۱۰، والفجر ۸ و … اشاره کرد و افزود: اکنون وظیفه ماست که با چاپ خاطرات آن روزها عظمت این حضور گسترده را در جامعه تبیین کنیم.
 
خردمند یادآور شد: بعد از تشکیل تیپ ۴۸ فتح استان که نام آن با تفال و استخاره از قرآن و آمدن سوره ۴۸ قرآن، سوره فتح، انتخاب شد، حماسه‌های بیشماری در میدان‌های نبرد و عملیات توسط سلحشوران این دیار خلق شد.

مسئول مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه فتح استان، حماسه پد خندق با تقدیم ۸۷ شهید و ۷۸ آزاده را یکی از همین حماسه‌ها برشمرد که توسط دلیرمردان این استان به عنوان برگ زرینی در تاریخ دفاع مقدس این مرز و بوم به ثبت رسیده است.

خردمند تصریح کرد: تلاش برای چاپ و نشر خاطرات روزهای دفاع مقدس، ادای دین ناچیزی به حضور ۳۳ هزار رزمنده در جبهه‌ها، تقدیم ۱۸۸۰شهید و ۶۵ مفقودالاثر و ۱۳ هزار جانباز استان است. 

خردمند اظهار کرد: این انسان‌های بزرگ در آن روز با حضورشان در جبهه‌ها از کیان و آرمانهای ایران اسلامی دفاع کردند و قطعا ثبت یاد، نام و خاطرات آنان نیز برای نظام برکت است.

وی گفت: آشنایی جوانان امروز با فرهنگ و ادبیات پایداری دفاع مقدس و سبک و شیوه زندگی جوانانی که در ۸ سال جنگ نابرابر، با دست خالی در مقابل ده‌ها کشور که علیه نظام جمهوری اسلامی متحد شده بودند، ایستادگی کردند و از  ارزش‌های ایرانی اسلامی مهین دفاع کرد، روحیه امید، از خودگذشتی، ایثار و فداکاری و ایستادگی در مقابل سختی‌های موجود را دل جوانان نهادینه می‌‌کند.

مسئول مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه فتح استان تاکید کرد: بی‌تردید الگوگیری از این اسوه‌های مقاومت و شجاعت، در شرایط کنونی که جامعه بیشتر از هر زمانی نیاز به همبستگی و اتحاد دارد می‌تواند انگیزه مقابله با توطئه‌های دشمنان را در جوانان بالا ببرد؛ باشد که با انجام درست این وظیفه، جوانان ما بیش از پیش در مسیر حق و شهدا قرار گیرند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: