پیگیر تداوم مشارکت شهرداری‌ها در طرح‌های فصلی هستیم/ احتمال برگزاری زمستانه کتاب

نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره اهمیت تبلیغات در اجرای طرح‌های حمایتی بیان کرد: برای مجری طرح‌های حمایتی مطلوب است، حداقل یک ماه قبل از شروع طرح برنامه‌ریزی داشته باشد؛ علاوه‌بر تامین بودجه برگزاری طرح بخش مهم دیگر طرح حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی است تا کتاب‌فروشان و همچنین مخاطبان برای مشارکت حداکثری برنامه‌ریزی داشته باشند.

برگزاری پاییزه در دقیقه ۱۲۰
وی افزود: با توجه به مساله تامین بودجه در اجرای طرح پاییزه کتاب، خودمان را برای برگزار نشدن طرح آماده کرده بودیم اما در دقیقه ۱۲۰ با تدبیر وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین حمایت شهرداری تهران و شهرداری مشهد یازدهمین دوره طرح‌های حمایتی برگزار شد.  

حسینی‌پور ادامه داد: حمایت شهرداری دو شهر تهران و مشهد موجب شد تا انگیزه موسسه خانه کتاب برای ادامه برگزاری طرح‌های حمایتی در قالب جذب حمایت‌‌ها و مشارکت نهاد‌های مختلف از‌جمله شهرداری کلان‌ شهر‌های  مختلف افزایش پیدا کند.    
 
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب با اشاره به مذاکره با شهرداری شهر‌های کلان برای مشارکت در اجرای طرح‌های حمایتی گفت: مذاکرات با شهرداران کلان شهر‌ها، آغاز شده و امید‌واریم رایزنی‌ها ادامه پیدا کند تا بتوانیم طرح «زمستانه کتاب» را نیز برگزار کنیم.
 
حسینی‌پور بر نقش کتاب‌‌فروشان در برگزاری طرح‌های حمایتی اشاره کرد و گفت: بخشی از برگزاری طرح‌های حمایتی برعهده موسسه خانه کتاب است و تاکید داریم کتاب‌فروشان به‌عنوان یکی از ذی‌نفعان می‌توانند در برگزاری طرح‌ با همراهی صنف و تشکل‌های مربوطه، مشارکت نهاد‌های کلان ازجمله شهرداری‌ها را جلب کنند.
 
وی ادامه داد: کتاب‌فروشی، بخشی از فضای فیزیکی یک شهر را تشکیل می‌‌دهد و می‌دانیم کالای کتاب با کالا‌های تجاری از‌جمله لوازم خانگی و خوراک و یا پوشاک متفاوت است؛ علاوه‌براین ترویج کتابخوانی در اصلاح رفتار شهروندی موثر است؛ به‌عبارت دیگر مشارکت شهرداری‌ها در اجرای  طرح‌های حمایتی نوعی سرمایه‌گذاری دراز مدت فرهنگی در ارتقاء فرهنگ شهروندی است.
 
حسینی‌پور بیان کرد: با توجه به بدی آب‌و‌هوا در برخی مناطق و همچنین مشکلات زیر‌ساختی همچون قطعی سراسری اینترنت در برخی شهر‌ها، استقبال، آنچنان که باید و شاید پررنگ نبود.
 
وی با اشاره به مبلغ فروش کتاب در طرح پاییزه بیان کرد: از ۲۳ آبان‌‌ماه تا ۵ آذر‌‌ماه  بیش از ۸۶ میلیارد ریال در قالب طرح پاییزه، کتاب فروخته شده است و استان‌های تهران، خراسان رضوی و قم جزو استان‌های برتر طرح هستند.  

اطلاع‌رسانی رسانه‌های در پاییزه انصافا خوب بود
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب درباره نقش رسانه‌ها در تبلیغ و معرفی طرح‌‌های حمایتی، افزود: نقش رسانه‌ها در معرفی و تبلیغ طرح‌های حمایتی موثر است. صداوسیما، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب و الکترونیکی در جریان برگزاری طرح پاییزه با توجه به اینکه دسترسی به شبکه‌های اجتماعی متوقف شده بود، انصافا خوب عمل کردند و یکی از الزامات طرح‌ها بحث اطلاع‌رسانی که سعی می‌کنیم همه رسانه‌ها را برای این موضوع بسیج کنیم.
 
حسینی‌‌‌پور با اشاره به تقاضای کتاب‌‌فروشان بر تداوم اجرای طرح‌های حمایتی ادامه داد: یکی از تقاضا‌ی کتاب‌فروشان این است که دولت اگر مشکل بودجه دارد، برگزاری طرح‌های حمایتی بدون بودجه دولتی اما با حمایت رسانه‌ها و تقویت اطلاع‌رسانی برگزار شود. با این حضور باید تامل بیشتری داشت البته تا زمانی که دولت یارانه بپردازد تلاش می‌کنیم برای اجرای این طرح نیز یارانه دریافت کنیم.   
   
در جذب حمایت شهرداری‌ها احساسی عمل نمی‌کنیم
مدیرعامل موسسه خانه کتاب درباره ادامه همکاری نهاد‌های غیردولتی با مجری  طرح‌های حمایتی در قالب عقد تفاهم‌نامه گفت: تحقق این هدف، تابعی از فضای اقتصادی کل کشور است؛ علاوه‌براین به‌دنبال اتخاذ تصمیم‌‌های احساسی نیستم؛ بنابراین ادامه همکاری شهرداری‌‌های کشور منوط به نتیجه‌بخشی مکاتبات است تا طرح‌های حمایتی به‌عنوان یکی از برنامه‌‌های شهرداری‌ها تعریف شود.
 
خانه کتاب به شفافیت مالی توجه دارد   
حسینی‌پور با اشاره به توجه موسسه خانه کتاب به شفافیت گردش  مالی حمایت شهرداری‌ها در طرح‌های حمایتی بیان کرد: آمادگی داریم، فهرست کتاب‌‌فروشی‌های عضو طرح را در اختیار نهاد‌ مشارکت‌کننده قرار دهیم تا پول به‌طور مستقیم به حساب کتاب‌فروشان واریز شود؛ علاوه‌براین آمادگی داریم طرح‌های حمایتی را با مشارکت نهاد‌های مختلف به‌صورت استانی و شهرستانی برگزار کنیم.
 
به گفته وی، برگزاری طرح در سطح استان و یا شهرستان به بودجه میلیاردی نیاز ندارد؛ به‌عبارت دیگر می‌‌توان با بودجه اندک، طرح را برگزار کرد حتی می‌توان میزان تخفیف را کاهش و یا افزایش داد؛ بنابراین اختیارات، اطلاعات و اعتبارات در اختیار نهاد مشارکت کننده قرار می‌دهیم تا درباره روش برگزاری طرح تصمیم‌گیری کند.
 
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب ادامه داد: مقرر شده، تجربه طرح پاییزه را در اختیار شهر‌داری شهر‌های مختلف قرار دهیم و درباره جلب مشارکت برای برگزاری طرح‌های آتی از‌جمله «طرح زمستانه کتاب» مکاتبه کنیم.
 
حسینی‌پور درباره بازخورد یکسان‌سازی تخفیف تالیف و ترجمه در پاییزه کتاب گفت: افزایش میزان تخفیف تالیف در مقایسه با ترجمه از رویکرد‌های موسسه خانه کتاب بود که علاقه‌مند به ادامه آن بودیم اما اعمال دو نوع تخفیف کتاب‌فروشان را در سیستم حسابرسی دچار مشکل کرده بود؛ بنابراین به نظر می‌رسد اکثر کتاب‌فروشی‌های مشارکت‌کننده تمایل دارند میزان تخفیف یکسان باشد.

وی همچنین بر لزوم حمایت از نویسندگان با هدف تقویت جریان تولید کتاب تالیفی تاکید کرد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: