فعالان کتابخوانی استان اردبیل تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، بهروز ندایی، روز دوشنبه در آئین نکوداشت هفته کتاب و تجلیل از فعالان کتابخوانی استان اردبیل، گفت: در تمام دنیا، پیشرفت علمی مرهون کتاب و کتابخوانی است؛ از این رو، ترویج فرهنگ کتابخوانی در اوقافت فراغت باید با جدیت و مشارکت تمامی دستگاه‌های فرهنگی پیگیری شود.

وی افزود: در دنیای امروزی علم حرف اول را در تمام حوزه‌ها می‌زند و هر کشوری که در حوزه ارتقای دانش جامعه هدف خود متمرکز شود، در ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز موفق خواهد بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل اضافه کرد: ممکن است میزان مطالعه ما نسبت به برخی کشورها مطلوب نباشد، با این وجود، در حوزه زیرساختی علمکرد خوبی داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: رشد علمی کشور در خاورمیانه مطلوب است، چنان که رتبه نخست ارتقای شاخص‌های علمی را داریم که این موضوع به مذاق دشمنان خوش نمی‌آید و از آنجا که یکی از اهداف کشورهای پیشرفته، جذب نخبگان علمی سراسر جهان است، در تحریم‌های اخیر نیز شاهد تلاش برای وارد آوردن خدشه به اقتدار علمی و سیاسی کشور بودیم.

ندایی تأکید کرد: ایران اسلامی به‌واسطه عقب نماندن از علوم نوین جهانی در تولید و بهره‌برداری از محصولات استراتژیک دارای رتبه‌های برتری در سطح جهان بوده و تداوم چنین روند موفقیت‌آمیزی به انسجام برنامه‌های ترویجی فرهنگ مطالعه نیاز دارد.

وی افزود: اهمیت کتابخوانی در استان اردبیل نیز ارتقا و رواج بیشتری یافته است اما باتوجه به اینکه آمار مطالعه همچنان پایین است، باید به آن بیشتر پرداخت تا راندمان آن بالاتر برود.

کتابخانه‌های اردبیل به پایگاه فرهنگی تبدیل می‌شود
پروانه رضاقلیزاده، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل نیز در این مراسم تصریح کرد: برای تبدیل کتابخانه‌های استان به پایگاه فرهنگی، نیازمند مشارکت مضاعف دوستداران کتاب هستیم.

وی با تأکید بر لزوم احیای فرهنگ مطالعه در بین کودکان و نوجوانان تصریح کرد: برای ارتقای فرهنگی، زمینه آشتی و انس با کتاب باید از سنین پایه فراهم شود؛ بر این اساس، خانواده‌ها در علاقه‌مند کردن کودکان به مطالعه و شکل‌گیری عادت کتابخوانی نقش بسزا و مؤثری دارند.

رضاقلیزاده افزود: تخصیص و تجهیز بخش کودک و نوجوان در اغلب کتابخانه‌های استان اردبیل بر پایه همین عقیده انجام شده و در آینده نزدیک نیز به تکمیل کتاب‌های این بخش خواهیم پرداخت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل اذعان کرد: برای ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی استان اردبیل طرح‌های عمرانی وسیعی در دست اقدام داریم که احداث کتابخانه مرکزی بیله‌سوار، پارس‌آباد، خلخال و کتابخانه عمومی انجیرلو و دولت‌آباد از آن جمله است.

وی ادامه داد: برای مشارکت در توسعه فرهنگ مطالعه و پیشبرد اهداف مربوط به کتابخوانی، از دستگاه‌های مختلف اجرایی، سازمان‌های مردم‌نهاد، خیّران و عموم فرهنگ‌دوستان انتظار ویژه‌ای داریم و امید می‌رود با تداوم تعامل‌ همه‌جانبه به شاخص‌های هدفگذاری شده دست یابیم.

رضاقلیزاده درباره عمده برنامه‌های اداره‌کل کتابخانه‌های استان اردبیل در هفته کتاب بیان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های رونق کسب و کار، نشست‌های کتابخوانی و جمع‌خوانی، نمایشنامه‌خوانی و رونمایی از کتاب از جمله برنامه‌های محوری هفته کتاب در استان اردبیل بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل اضافه کرد: عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل نیز در ۲۵ آبان ماه انجام شد و با تبلیغات مناسب، عضویت ۸۵۰۰ نفر از اقشار مختلف مردم را در کتابخانه‌های عمومی اردبیل شاهد بودیم که در نوع خود کم‌سابقه است.
 
بنا بر این گزارش، در این مراسم علاوه بر نمایش طنزی درباره کتاب و کتابخوانی، از کتابخوانان برتر کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال، کتابداران برتر و داوران برتر مدال هدهد سفید تجلیل شد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: