پیام سید عباس صالحی به کنگره بزرگداشت آیت‌الله تألهی همدانی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن پیام سیدعباس صالحی به کنگره بزرگداشت آیت‌الله تألهی همدانی آمده است:
 
«بسم‌ الله الرحمن الرحیم
 
عالمان ربانی، پرچمداران رسالت‌های الهی و وارثان انبیا هستند. صلاح و سداد جوامع ایمانی، در همه دوران‌ها، مرهون راهبری و تعلیمات این دانایان خداشناس و پرهیزکار است. روشنابخشی، حکمت‌آموزی، تعمیق باورهای دینی و تحکیم روابط میان مؤمنان از خصایص آن‌ها است. پیامبر ختمی مرتبت (ص) فرمود که «العُلماءُ مَصابیحُ الاَرضِ وَ خُلفاءُ الاَنبیاءِ»
 
آیت‌الله شیخ محمدهادی تألهی در زمره عالمان اندیشور و روشن‌ضمیری است که جوانی خود را به شاگردی و مصاحبت استادان بزرگی همچون آیت‌الله میرزا علی خلخالی، آیت‌الله سیدعلی عرب و آیت‌الله شیخ علی گنبدی که از اساطین مکتب فقهی ـ اخلاقی نجف و از تلامذه آیت‌الحق ملاحسینقلی همدانی بوده‌اند، گذراند و از آن‌ها کسب فیض نمود. او که عمری با آموزه‌های قرآن و عترت محشور بود، محیط اجتماعی خود را نور و برکت بخشید و با قول و فعل و قلم، به مردم درس ایمان و عقیده و اخلاق آموخت.
 
 آیت‌الله تألهی، افزون بر حکمت و فقاهت و جنبه‌های سلوکی و عرفانی، دارای روحیه‌ای انقلابی و از حامیان امام راحل و مقام معظم رهبری بود و در اوج تحولات اجتماعی، همچون انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس به ایفای نقش پرداخت. او به‌واقع در این مقاطع حساس، ملجأ و پناه جوانان انقلابی و رزمنده همدان بود.
 
کنگره ملی بزرگداشت آیت‌الله تألهی همدانی، فرصتی است مغتنم برای معرفی این چهره نورانی و تجدید عهدی است با ارزش‌های ناب دینی و عرفانی. امید آنکه این رویداد عرشی، عطش جویندگان حقیقت، به ویژه جوانان عزیز میهن اسلامی را پاسخی درخور گوید و از زلال معارف اسلامی سیراب سازد.
 
با تقدیر از دست‌اندرکاران این کنگره ملی، صمیمانه از مساعی این عزیزان تشکر کرده و از ذات احدیت، مزید توفیق همگان را مسألت دارم.»

درباره آیت‌الله تالهی همدانی

شیخ محمد هادی تألّهی همدانی، از فقها و عرفای شیعه، در سال ۱۲۷۹ شمسی در یک خاندان مذهبی در همدان متولد شد. این عالم فقید سال‌ها نزد پدرش به فراگیری علوم دینی پرداخت. مدرسه زنگنه همدان، پایگاه تحقیق و تدریس او بود. آیت‌الله تالهی همچنین نزد علمائی چون میرزا علی آقا خلخالی، سید علی عرب و حیدرعلی محقق درس خواند. 

رساله‌ای در باب معرفت نفس، رساله‌ای در محکمات و متشابهات قرآن مجید، رساله‌ای درباره حضرت مهدی (عج)، رساله‌ای در رد صوفیه و نوشتارهای مختلف شامل موضوعات تفسیری، تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و ادعیه ازجمله آثار به‌جای مانده از آیت‌الله تالهی همدانی است. 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: