هم‌نشيني شعر و غزل و انديشه

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با برنامه‌ریزی رایزنی فرهنگی كشورمان در کابل و همکاری با دستگاه‌های فعال در عرصه افغانستان، شب شعر «شبی با بیدل ، شاعر آئینه‌ها» با حضور فرهیختگان فرهنگی و ادبی، اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان، ادب‌دوستان و میهمانان اعزامی از ايران؛ هادی سعیدی‌کیاسری، ريیس بنیاد بیدل و احمدی، معاون بنياد بيدل، در محل رایزنی فرهنگی ایران برگزار شد.

در این مراسم رضا ملکی، رایزن فرهنگی ایران در کابل طی سخنانی گفت:  فرارسیدن ۲۶ دلو (بهمن) سالروز اخراج قشون سرخ از کشور افغانستان که با مجاهدت‌های مردم افغانستان به دست آمد را به ملت و دولت افغانستان تبریک و تهنیت عرض كرده و تقارن آن را با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به فال نیک می‌گیریم.

ملکی ادامه داد: امسال در حالی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی می‌داریم که دشمنان جمهوری اسلامی ایران از مدت‌ها پیش اعلام کرده بودند که مردم ایران چهلمین سالگرد انقلاب خود را نخواهند دید؛ اما ما شاهد بودیم که ملت ایران با اتکای به خداوند و علیرغم تمامی مشکلات و سختي‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه ابرقدرت‌ها، در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن ماه در تمام شهرهای ایران حضور یافته و بار دیگر با آرمان‌های امام راحل(ره) و انقلاب اسلامی تجدید مثیاق كردند.

رایزن فرهنگی کشورمان سپس با برشمردن تعدادی از رتبه‌های علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در جهان، افزود: در سال‌های پس از انقلاب و با توجه به تحریم‌های بی‌سابقه علیه ملت ایران، جوانان و دانشمندان کشور توانستند به پیشرفت‌های مهمی در سطح جهان دست یافته و ایران را در رتبه ده کشور برتر جهان به لحاظ علمی، فناوری و نظامی قرار دهند.
 

 
در ادامه این مراسم سید رضا محمدی، ريیس اتحادیه نویسندگان افغانستان که به تازگی به عنوان یکی از نفرات برتر جشنواره شعر فجر معرفی شده است، گفت: تا کنون برنامه‌های ادبی بسیاری به همت رایزنی فرهنگی ايران در افغانستان برگزار شده و یا ادبا و شاعران کشور ما به جمهوری اسلامی ایران اعزام و در نشست‌ها و جشنواره‌های مختلف ادبی شرکت و مقام کسب كرده‌اند.

ادامه این مراسم با سخنرانی احمدی معاون بنیاد بیدل همراه بود. وی به تشریح دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه شعر و ادب پرداخت و راه‌اندازی بنیاد بیدل را یکی از این دستاوردها برشمرد.

احمدی در خصوص شخصیت بیدل گفت: بیدل یک اندیشمند و متفکر بود و اشعار او دارای روح و معنویت درخشانی برای دوستداران فرهنگ و ادب است.

هادی سعیدی‌کیاسری، ريیس بنیاد بیدل سخنران بعدی این مراسم بود که اظهار كرد: در این ایام اتفاق بزرگی در تاریخ ایران و جهان افتاد که همان وقوع و پیروزی انقلاب بی‌نظیر اسلامی ایران است.

سعیدی‌کیاسری در ادامه گفت: یکی از برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در حوزه فرهنگ و ادب و برداشت نو از اشعار شعرای بزرگ پارسی گوی و به ویژه بیدل است.

ريیس بنیاد بیدل با ارایه گزارش و تشریح فعالیت‌های بنیاد بیدل و عرس‌های برگزار شده بیدل، افزود: امیدوارم که در آینده شاهد برگزاری این برنامه‌ها در سطح  بالاتر با کمک رایزنی فرهنگی ايران باشیم.

در ادامه انور وفا، شاعر پشتوزبان افغانستان، با قرائت شعری از بیدل و اظهار خشنودی از حضور در این جمع، به صورت اختصار در خصوص بیدل و همکاری ادبی دو کشور سخن گفت.

شعرخوانی توسط مهران‌فر، کارشناس فرهنگی ایران در کابل، چکاوک از شعرای افغانستان، تمنا کوهستانی و سید علی سینا، از شاعران جوان كابل، برنامه بعدی این مراسم بود.

این برنامه با شعرخواني ذبیح الله اسدی، ريیس دانشگاه تعلیم و تربیت استاد شهید ربانی افغانستان و ادبای اين كشور به پايان رسيد. اسدی به قرائت رباعی از اشعار بیدل پرداخت و سخنان کوتاهی در خصوص شخصیت این شاعر پارسی‌گوی بيان كرد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: