همایش جایگاه زنان شاعر و نویسنده در ادبیات معاصر ترکیه برگزار می‌شود

مریم حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اعلام خبر همایش «بررسی نقش و جایگاه زنان شاعر و نویسنده در ادبیات معاصر ترکیه» گفت: این همایش یک همایش بین‌المللی است و موضوع آن داستان‌نویسی و شاعری زنان ترکیه است. هدف ما از برگزاری این همایش این بود که هرچه بیشتر با ادبیات زنان کشور ترکیه آشنا شویم؛ به همین دلیل هم از پژوهشگران داخلی و هم از پژوهشگران کشور ترکیه دعوت کردیم تا مقالاتی را به صورت سفارشی برای ما بنویسند.  

وی در ادامه اظهار کرد: این افراد مقالات را بر اساس موضوعاتی که برای همایش «بررسی نقش و جایگاه زنان شاعر و نویسنده در ادبیات معاصر ترکیه» تعریف کرده بودیم نوشتند و در اختیار ما قرار دادند. خوشبختانه ما در این زمینه مقالاتی از چهار استاد دانشگاه ترکیه، یک دانشجوی دکتری این کشور و چیزی حدود ده نویسنده ایرانی داریم که همراه ما هستند. نویسندگان ایرانی بیشتر در زمره مترجمان و استادان دانشگاه قرار دارند که درباره ادبیات زنان ترکیه مطلب نوشتند.

این مترجم درباره مهمانان ترکی این همایش گفت: یکی از مهمانان از کشور ترکیه نسرین کاراجا، استاد دانشگاه است کتابی با عنوان «جریان شناس زنان در ترکیه» تدوین کرده است و این کتاب در ایران زیر چاپ است. او اولین سخنران این همایش است و در زمینه موضوع همایش «بررسی نقش و جایگاه زنان شاعر و نویسنده در ادبیات معاصر ترکیه» تخصص دارد.
 

وی در ادامه افزود: مهمان دیگر این برنامه سِوال گونبال بوزکورت دانشجوی دکتری است که او هم روی ادبیات زنان کار کرده و مقاله‌ای را در رابطه با این موضوع نوشته است. جنید ایسسی استاد دانشگاه ترکیه نیز در این همایش حضور دارد. او درباره «نقش زنان در شعر ترکیه» سخنرانی می‌کند. شرف اسکین دیگر مهمان این همایش درباره /مدرنیسم و زنان در شعر ترکیه» و زینب کوثر شرف‌اغلو با موضوع «مدرنیسم زنان در داستان» صحبت خواهد کرد.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر ادبیات كلاسیك درباره زمان برگزاری همایش «بررسی نقش و جایگاه زنان شاعر و نویسنده در ادبیات معاصر ترکیه» گفت: افتتاحیه این همایش ۹ صبح روز دوشنبه سیزدهم اسفندماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا (س) برگزار خواهد شد؛ و از ساعت ۱۰صبح همان روز کار خود را آغاز کرده و استادان و نویسندگان مقالات خود را ارائه می‌دهند. همچنین روز سه شنبه چهاردهم اسفندماه نتیجه‌گیری و جمع‌بندی این همایش در نشستی در مرکز فرهنگی شهر کتاب ارائه خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که چرا سراغ ادبیات ترکیه رفته‌اند اظهار کرد: سال‌ گذشته از دانشگاه «بیلدیریم بایزید آنکارا» از بعضی پژوهشگران ما دعوت کردند و همایشی درباره زنان و ادبیات معاصر ایران برگزار کرده و گزارشی از این موضوع برای آن‌ها ارائه شد. در حقیقت همایش «بررسی نقش و جایگاه زنان شاعر و نویسنده در ادبیات معاصر ترکیه» بازخوردی است به دعوتی که آن‌ها به عمل آورده بودند.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: آن‌ها قصد داشتند هرچه بیشتر با ادبیات معاصر زنان شاعر و نویسنده کشور ما آشنا شوند و این همایش پاسخی است به دعوت آنان و آشنایی ما با زنان نویسنده و شاعر ترکیه است. نکته دیگر این است که ترکیه ادبیات غنی دارد و مانند ادبیات ایران از سابقه بسیاری برخوردار است.

مریم حسینی در پایان گفت: تاریخ فرهنگی ایران و ترکیه بهم شبیه است، شاید یکی از دلایلی که آن‌ها می‌خواستند با ادبیات کشور ما بیشتر آشنا شوند و ما نیز ادبیات کشور ترکیه را بشناسیم همین نزدیکی فرهنگی است که بین دو کشور وجود دارد. با آثاری که داریم و در این همایش مقالاتی ارائه خواهند شد که متوجه می‌شویم در بعضی تحولاتی که در ایران و ترکیه رخ داد چه مقدار با هم شبیه هستیم.

گفتنی است همایش «بررسی نقش و جایگاه زنان شاعر و نویسنده در ادبیات معاصر ترکیه» روز دوشنبه و سه‌شنبه دوازدهم و سیزدهم اسفند ماه، ساعت ۹ الی ۱۸  در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا (س) و شهر کتاب برگزار می‌شود.
 
 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: