همایش «انس با کتاب» در پلدختر برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، همایش انس با کتاب ویژه بیست هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به‌همت اداره کتابخانه‌های عمومی پلدختر و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کتابفروشی فردوسی و با حضور جمعی از دانشگاهیان، دانش‌آموزان، فرهنگیان و اصحاب رسانه در محل سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پلدختر برگزار شد.

در این همایش، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی پلدختر، گفت: یکی از مهمترین شاخصه‌های مطالعه و علم‌اندوزی در جامعه میزان آثار مکتوب و نگارش آداب و سنن و زندگی مفاخر هر منطقه است.

علی‌محمد قهرمانی افزود: مکتوب کردن روش‌های زندگی مفاخر به عنوان زندگی‌نامه آنها در قالب کتاب و مقاله از مهمترین راه‌ها و ابزارهای حفظ آداب و میراث ماندگار آنان است.

او یکی از چالش‌های فرهنگی پلدختر را غلبه کردن فرهنگ شفاهی بر فرهنگ مکتوب دانست و ادامه داد: انتقال سینه به سینه مطالب، آثار علمی و سایر توانمندی‌های فرهنگی مردم هر منطقه در بسیاری از موارد باعث فراموشی و از بین رفتن آن می‌شود.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی پلدختر گفت: از این رو باید براساس ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود فرهنگی، علمی و زیست محیطی در منطقه علاقمندان را با به‌کارگیری راهکارهای لازم به نگارش کتاب ترغیب کرد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره پرویز افتخاری کتابدار شهرستان و تقدیر از کتابداران افزود: کتابخانه‌های عمومی به طور قطع نقش بی بدیل در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارند.

قهرمانی، هدف از برگزاری همایش را معرفی نویسندگان بومی، مفاخر فرهنگی و کتابخوانان نمونه شهرستان دانست و یادآور شد: ترغیب نسل جوان به نویسندگی و نوشتن کتاب و جلوگیری از به فراموشی سپردن سنن و روش زندگی نیاکان و مفاخر علمی منطقه از اهداف برگزاری این همایش است.

وی ابراز امیدواری کرد: با برگزاری اینگونه برنامه‌ها، شاهد استقبال خیل نویسندگان بومی از کتابخانه عمومی، معرفی آنان، ثبت و اهدای آثار آنان در این کتابخانه باشیم.

در این همایش کتاب تالاب‌های ۱۱ گانه پلدختر و ترانه تاک معرفی و همچنین سه اثر علمی شیمی فیزیک، آزمایشگاه مجازی شیمی و شبیه‌سازی ترکیبات آلی رونمائی شد.

در ادامه این همایش نیز، از خانواده کتابدار فقید پرویز افتخاری، خردسال‌ترین و بزرگسال‌ترین عضو فعال کتابخانه علامه جزایری پلدختر، کتابداران کتابخانه‌های عمومی، مربیان کانون پرورش فکری کودکان، ۳ نفر از فرهنگیان بازنشسته نمونه کتابخوان و ۵ نفر از نویسندگان مرتبط با کتابخانه‌های عمومی و کتابفروشی فردوسی پلدختر تجلیل شد.

همچنین، از ۷ فعال فرهنگی موسسه جامعه القرآن محله مسجدجامع، تعدادی از دانشجویان و دانش‌آموزان و اعضای فعال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که به‌صورت مستمر با کتابفروشی فردوسی ارتباط فرهنگی داشته‌اند نیز تقدیر به عمل آمد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: