نگاه سعدی در گلستان توصیفی و در بوستان شهودی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ابینا) در خوزستان، نشست تخصصی با عنوان «شهودهای اخلاقی سعدی» با سخنرانی علی مهجور عضو هیئت علمی و دانشگاه ادیان و سرپرست گروه فلسفه و اخلاق دانشگاه ادیان و مذاهب قم در خانه فرهنگ بهبهانه برگزار شد.

وی در این نشست که با حضور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان، مدیر انجمن سعدی‌خوانی این شهرستان و استادان ادبیات و دیگر علاقه‌مندان این حوزه برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهیختگان و ادب دوستان بهبهان، گفت: برگزاری چنین نشست‌های ادبی و معرفتی در بهبهان نشان از ذوق، علم و هنر مردم این دیار دارد.

مهجور ادامه داد: سعدی نگاه توصیفی خود را در گلستان گنجانده و همانطور که از انتخاب باب‌های گلستان مشخص است، وی بدون نقد و داوری کردن فقط توصیفی از شهری که وجود دارد را ارائه کرده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه دانشگاه ادیان و مذاهب قم با اشاره به پژوهش‌هایش در متون نظم و نثر آثار سعدی تصریح کرد: نگاه سعدی در بوستان، شهودی و توصیفش هنجاری است؛ شاعر در بوستان به اخلاق و ویژگی‌های انسانی پرداخته ااست؛ اینکه باید چه مختصات و آثاری داشته باشند تا مطلوب و ارزشمند شوند.

مهجور در مقایسه گلستان و بوستان بیان کرد: سعدی در گلستان شهر و در بوستان آرمان‌شهر را توصیف کرده و در غزلیاتش سعی می‌کند راه رسیدن به ویژگی‌های انسانی یعنی همان عشق و مهرورزی را که در بوستان آورده، نشان دهد.

وی عشق را نیروی محرک اخلاقیات دانسته و گفت: اگر انسان به عشقی که پروردگار باریتعالی در نهادش به ودیعه نهاده آگاه نباشد، نمی‌تواند به غایت مقصود و اخلاق‌مداری برسد.

سحر مهدوی مدیر انجمن سعدی خوانی بهبهان هم ضمن ارائه گزارشی از سلسله نشست‌های سعدی‌خوانی که در طی سه سال گذشته در این شهرستان برگزار شد، گفت: نشست‌های سعدی‌خوانی هر یکشنبه در شهرستان بهبهان برگزار شده و هم‌زمان با خوانش و تفسیر غزلیات سعدی، گلستان در جلسات مورد واکاوی و تحلیل قرار می‌گیرد که با استقبال و همراهی دوستان به نشست‌های پر محتوایی تبدل شده است.

وی توضیح داد: علاوه بر این نشست‌ها در مناسبت‌های ادبی، ملی و مذهبی با جلسات سعدی اتفاقات خوبی برای دوستداران این عرصه رقم زده‌ شد و همچنین برای بهره بردن دوستداران و علاقه‌مندان آثار سعدی، ایستگاه‌هایی در جلسات سعدی‌خوانی ماهی یک‌بار برای ارائه درس گفتار در نظر گرفته‌شده تا این جلسات از پژوهش‌های علمی نیز برخوردار شوند.

در پایان نشست، حاضرین در جلسه به تبادل نظر و پرسش پرداختند که مهجور با آنها پاسخ داد و مهدی شجاعی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان هم «جام ارگان بهبهان» را به پاس لطف و محبت به وی تقدیم کرد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: