نقد کتاب میان دانشگاهیان رونق چندانی ندارد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب در مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی نقد کتاب، در توضیح کارکردهای این جشنواره گفت: این جشنواره به واقع همایشی است در سطح دانشگاهی که فراخوان عمومی می­‌دهد تا علاقه­‌مندان برای این جشنواره مقاله نقد کتاب بنویسند. بدین معنی که نقدهای منتشر نشده نویسندگان برای اولین بار به این جشنواره ارسال می‌­شود و پس از داوری و انتخاب، نقدهای برتر در کتاب مجموعه مقالات جشنواره منتشر می‌شود.

او ادامه داد: نخستین دوره این جشنواره به کتاب‌های حوزه کلیات و اطلاع‌رسانی اختصاص داشته و دوره دوم شامل کتاب‌های عمومی است.

حسینی‌پور در بیان تفاوت دوره‌های پیشین جشنواره با این دوره اعلام کرد: جشنواره نقد کتاب این است که در جشنواره نقد کتاب همه مقالات نقد کتابِ منتشرشده در کل نشریات کشور ارزیابی و بررسی می‌شود.
 

نوشتن گفتگویی مکتوب است
مدیرعامل خانه کتاب با اعلام اینکه این جشنواره برای دومین بار فضای نقد و نقادی را در بستر دانشگاه وارد کرده است، گفت: البته معمولاً وجوب و نقش ویژه پدیده تاثیرگذار نقد کتاب در میان دانشگاهیان و نشریات دانشگاهی از گذشته و هنوز هم، چندانکه باید و شاید روشن نیست و رونق چندانی ندارد.

او ادامه داد: جشنواره ملی نقد کتاب که دانشگاهیان بنیانگذار و حافظ درخت نونهال آن هستید سرچشمه­‌ای است که به دریای خروشان نقد مکتوب می­‌ریزد و می تواند یکی از منابع متقن و مطمئن جشنوارة نقد کتاب باشد که خانه کتاب پانزده سال است رسالت برگزاری آن را برعهده دارد و امسال در آستانه برگزاری شانزدهین دوره آنیم. به هر روی آرزوی ما و همه اصحاب فرهنگ این است که این جشنواره ببالد و تداوم یابد و کمبودهای آن اندک اندک برطرف شده و به کمال مطلوب برسد.

حسینی‌پور دراشاره به نکاتی درباره جشنواره نقد کتاب گفت: نخست اینکه نقد کتاب پدیده‌­ای اجتناب‌ناپذیر است. بدیهی است دانش و معرفت بشر آمیخته از خطا و لغزش است و برای کشف حقایق و حرکت متعالی باید به بازنگری آن پرداخت، از کاستی‌ها پرده برداشت و نقاط قوت را برجسته کرد. از اینجاست که نقد ضرورت می­‌یابد و شکوفایی هر دانشی با نقد و نقادی همراه است.

او ادامه داد: نکته دوم اینکه نویسنده‌­ای که معرفت خود را می‌­نویسد و نوشتة خویش را منتشر می­‌کند خود خوانندگان را به نقد اثر خود دعوت می­‌کند زیرا که نوشتن گفتگویی مکتوب است و هر گفتگویی دو طرف دارد در نتیجه آنکه از نقد اثر خود پرهیز دارد از منطق نوشتن بی­‌خبر است و اجازه نمی­‌دهد اثرش تعالی یابد و کاستی­‌های آن برطرف شود لذا نباید نقد منصفانه را به دست فراموشی سپرد.

مدیرعامل خانه کتاب با ابراز امیدواری برای گسترش نقد  در مجامع دانشگاهی اعلام کرد: تا بدین روش دانشجویان و ناشران و اساتید و صاحبان معرفت نیز بتوانند در فضایی سالم که برای نقد ایجاد می­‌شود به طرح دیدگاه­‌های خود بپردازند.

او ادامه داد: در جامعه امروز ما که تشخیص سره از ناسره خیلی مشکل شده است و با توجه به حجم تولیداتی که هر ساله صورت می­‌گیرد و بعضا کتاب سازی­‌هایی که انجام می‌شود به نظرم نقد بیشتر باید خودش را نشان دهد، ما در خانه کتاب سال ۹۸ را  سال نقد عنوان گذاشته‌­ایم و به همین خاطر هم است خود را به سوی همه مجامع علمی و دانشگاهی دراز می­‌کنیم که بتوانیم نقد را هم در مجامع دانشگاه­‌ها رونقی دو چندان بخشیم.

خانه کتاب بیش از ۴۰ عنوان مقاله زمینه منتشر کرده است
مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به اینکه خانه کتاب تاکنون از حدود ۲۵۰ نفر از منتقدان برجستة ایران زمین تقدیر کرده است، بیان کرد: ومقالات ارزشمند و منتقدانه آن­ها را از لابه­‌لای کثرت اوراق جراید و انبوه نشریات بیرون­ کشیده و به جامعة علمی و ادبی معرفی کرده­ایم.

او ادامه داد: مؤسسة خانة کتاب در کارنامة خود انتشار بیش از۴۰ عنوان کتاب با موضوعات مجموعه مقالات نقد، تئوری نقد و اخلاق نقد و…، انتشار فصلنامه­‌های تخصصی نقد کتاب و جلسات روزانة نقد و بررسی کتاب را دارد و امید که بتواند در راستای اهداف خود با یاری اصحاب قلم، همواره برای تداوم آموزة نقد و فضای نقادی فرهنگ­سازی کند و نویسندگان را به سوی نقد کتاب سوق دهد. 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: