نشست دراماتورژی قرآن کریم در قم برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، در ادامه سلسله نشست‌های دراماتورژی قرآن کریم در مدرسه اسلامی هنر با حضور سیدابوالقاسم صالحی‌زاده موضوع آیینگی هنرمند در انعکاس حقایق قرآن مورد بررسی قرار گرفت.
 
سیدابوالقاسم صالحی‌زاده، استاد دانشگاه صدا و سیمای قم، در این جلسه با طرح این پرسش که معنای آیینه حق بودن هنرمند هنگام خلق اثر هنری چیست و این مسئله چه جایگاهی در اقتباس از قرآن کریم دارد، سخنانش را آغاز کرد.
 
استاد دانشگاه صدا و سیمای قم با رسم چرخه حس، خیال، فهم، عقل و قلب، از تعالیم عرفان نظری در شرح و توضیح مفهوم آیینگی و مراتب رشد هنرمند گفت: بر اساس این سیر، هنرمند باید از وادی حس ظاهری حرکت کرده و به سوی مقام عقل و قلب رهسپار شود.
 
صالحی‌زاده از جمله مشکلات تولید اثر هنری در کشور ما را اکتفای هنرمند به دستیابی به مراحل پایین این سیر عنوان کرد و تأکید کرد: اکتفا به مراحل پایین هنر توسط هنرمند باعث نقصان اثر می‌شود و این نقصان سبب خدشه در ویژگی آیینگی هنرمند از حق و حقیقت می‌شود.
 
وی در ادامه مراحل معرفتی مورد اشاره را بر اساس پرده‌های سه‌گانه فیلمنامه نویسی بازسازی کرد.
 
سیدابوالقاسم صالحی‌زاده در پایان بحث خود با تأکید بر ظرفیت‌‌های بی‌شمار قرآن در ارائه این گونه مدل‌ها، برای نمونه به تشریح ساختار فیلمنامه‌ای داستان حضرت یوسف در قرآن پرداخت.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: