می‌خواستم مرگ را به عنوان پدیده‌ای گریزناپذیر به مخاطب نشان دهم

زینب وثوق، نویسنده کتاب «فرجام‌شناسی فردی» که دارای مدرک کارشناسی ارشد الهیات است، در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، با بیان اینکه مطالب درج شده در این کتاب از منظر اسلام شیعه اثنی عشری و مسیحیت کاتولیک بررسی شده است، افزود: این کتاب جنبه هدایتی دارد و هدف اصلی من از نوشتن آن، این بود که خواننده کتاب مسئله مرگ را به عنوان یک پدیده گریزناپذیر دریابد. این گریزناپذیر بودن مرگ در تمامی ادیان توحیدی مطرح است و یکی از اصول مشترک این ادیان به شمار می‌رود.
seyhan escort

وثوق با بیان اینکه به فرجام رسیدن «فرجام‌شناسی فردی» دو سال زمان برده است، افزود: من نگارش کتاب را از سال ۱۳۹۵ آغاز کردم و پس از تایید و چاپ در سال ۱۳۹۸، در نمایشگاه امسال کتاب تهران از آن رونمایی شد.

وی تصریح کرد: کتاب‌های زیادی در ادیان مسحیت و اسلام با محوریت این موضوع به چاپ رسیده است اما این کتاب یک حالت تطبیقی و قیاسی دارد. به این موضوع با استفاده از این شیوه کمتر پرداخته شده است و من علاقه‌مند به کار کردن درباره این موضوع در حالت قیاسی بودم که نهایتا به نوشتن این کتاب به این شیوه منجر شد.

وثوق گفت: من درباره مرگ تحقیق و پژوهش می‌کردم و در طی این تحقیقات با توجه به اینکه اطلاعات کمی از مسحیت داشتم، اطلاعاتی که درباره مسئله مرگ در دین مسیحیت به دست آوردم، برایم بسیار جالب بود و متوجه شدم که حتما برای خواننده نیز جذاب خواهد بود و قیاس آن را آغاز کردم.

این پژوهشگر ادامه داد: بین ادیان الهی، مسحیت را به این دلیل انتخاب کردم که شباهت بیشتری با دین اسلام دارد و خواننده کتاب درمی‌یابد که در کلیت، دین مسحیت و اسلام یکی هستند و یک سری اختلافات جزیی بین آنها وجود دارد.

این پژوهشگر افزود: تحقیق کردن درباره فرجام‌شناسی فردی و موضوع مرگ‌، باعث شیرین شدن مرگ برای من و شناخت حقایق دنیای باقی شد، آگاهی‌های من نسبت به مسیحیت افزایش یافت و شخصاً دیگر ترسی نسبت به مرگ ندارم. مرگ را خیلی زیبا می‌بینم و جهان اصلی را آن جهان می‌بینم و این جهان یک جهان فانی و زودگذر است. این دنیا محل کاشت است و دنیای آخرت محل برداشت.

وی ادامه داد: این کتاب روی من تاثیر زیادی داشت، امیدوارم خواننده‌های این کتاب هم تاثیر بپذیرند. بازخوردهای کتاب هم مثبت بوده و اغلب خوانندگان قیاس موجود در این کتاب برایشان جذابیت داشته و من در این کتاب، از بهشت و جهنم تصویرسازی کردم و خواننده وقتی متن را می‌خواند، ارتباطی ذهنی با مرگ پیدا می‌کند که این، یکی از امتیازات کتاب است.

وثوق افزود: از حجت‌الاسلام هنرور، رئیس ستاد اقامه نماز نهاوند بازخورد مثبتی گرفتم چراکه به نظر ایشان کتاب دارای تصویرسازی مناسبی است و باعث می‌شود جوانان راحت با این موضوع ارتباط برقرار کنند.

وثوق اظهار کرد: من این کتاب را برای مخاطب عام نوشتم. امروزه ما به مرگ اعتقاد داریم اما متاسفانه این فقط، زبانی است و در عمل آن را در نظر نمی‌گیریم. مطالعات قرآنی خیلی کم است. سعی کردم با استفاده از آیات قرآن کریم، سخنان پیامبر اکرم (ص)، پیشوایان و معصومین و همچنین حکمیان و اندیشمندان موضوع را برای مخاطب ساده‌تر و مستندتر بیان کنم. در بخش مسیحیت کاتولیک هم از سخنان حکیمان و اندیشمندان مسیحیت استفاده شده است.

کتاب «فرجام‌شناسی فردی» اولین اثر زینب وثوق است، از سوی نشر ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب قم در شمارگان ۳۰۰ نسخه منتشر شده است. در روزهای اخیر هم در نشستی در کتابخانه عمومی ۹ دی برزول نهاوند، از این اثر رونمایی شده بود.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: