موبدان در شاهنامه فردوسی چه جایگاهی دارند؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نویسنده در پیشگفتار کتاب می‌­نویسد: شاهنامه فردوسی، سند پرافتخار هویت ملی و جلوه ­­دهنده ریشه­‌ها و سنت‌­های قومی و تاریخی سرزمین کهن ایران است. در این اثر سترگ، اسطوره، تاریخ، دین و فرهنگ ایران پیش از اسلام نمود یافته است و می‌­توان از لابلای آن به اطلاعاتی گوناگون درباره دین و جامعه­ دینی آن عصر دست یافت.

در ایران باستان، روحانیان همواره یکی از مراتب برجسته­ جامعه به شمار­ می­‌آمدند و در بطن اجتماع نفوذی فوق ­العاده داشتند. این طبقه اجتماعی که معمولاً با نام عمومی موبد خطاب می­­‌شدند در دربار شاهان کارکردهای بسیاری داشتند و همه امور با توجه به صلاح­دید و پیش­بینی آنها انجام می‌­شد. این کنش‌­ها به تمامی در مشهورترین حماسه ملی ایران نمود یافته است و به حدی اهمیت دارد که با بررسی نقش و جایگاه موبدان در شاهنامه، ویژگی نماد­های رهبری، ارز­ش­‌ها و مفاهیم معنوی و چگونگی ارتباط دین و حکومت در ایران باستان مشخص می‌­شود.

کارکرد موبدان در شاهنامه، منحصر به اجرای امور و مناسک دینی و روایت داستان­‌ها نیست؛ آنها در اداره کشور اختیارات گسترده­ای دارند و همه امور با توجه به صلاحدید و رایزنی آنها صورت می­‌گیرد. موبدان در جنگ­ها نیز حضور فعالی دارند، از نظر علمی سرآمد زمان خویش هستند و تعلیم و تربیت به عهده آنهاست.»

دلپذیر معتقد است: با توجه به مقام و موقعیت موبدان در شاهنامه، تاکنون تحقیق کامل و مستقلی در این زمینه انجام نشده بود؛ آثاری هم که به ساختار دین و حکومت در شاهنامه فردوسی پرداخته‌­اند،­ به این مبحث توجه نکرده‌­اند. این پژوهش با مد نظر قرار دادن همه دقایق مربوط به موبدان در شاهنامه و بررسی دقیق و تطبیقی ابیات مربوط به موبدان با منابع کهن و نو، می‌­تواند منبعی کامل و متقن برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ ایران باستان و شاهنامه‌­پژوهان، در زمینه شناخت موبدان به شمار آید.

این کتاب از نظر ساختار ظاهری دارای دو بخش اصلی است: در بخش اول با نام «موبدان در فرهنگ ایران»، کلیاتی درباره پیشینه موبدان در ایران باستان بیان می‌­شود؛ این بخش دارای سه گفتار است؛ گفتار اول با نام «طبقات اجتماعی و روحانیان»، به ساختار جوامع ابتدایی و جایگاه روحانیان ـ که بالاترین طبقه در بین مراتب اجتماعی ایران باستان به شمار می‌­آمدند ـ می‌­پردازد.

در گفتار دوم با نام «موبدان در اوستا»، نحوه نمود موبدان در کتاب اوستا بررسی می‌شود. در آخرین گفتار این بخش با نام «موبدان در ادوار تاریخی» نیز نقش اجتماعی، سیاسی و مذهبی موبدان و سلسله مراتب آنان در دوران ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی با توجه به متون و کتیبه‌­های مختلف مورد بررسی قرار می‌­گیرد.

در بخش دوم با نام «موبدان در شاهنامه»، ابتدا به اجمال سلسله مراتب روحانیان در شاهنامه معرفی می­‌شود، سپس ذيل دو مبحث، نقش و جايگاه موبدان در شاهنامه بررسی مي­‌گردد: در گفتار اول صفات و ویژگی­‌های موبدان ذیل چند عنوان با نام‌های سیرت پسندیده، فره موبدی، گفتار حکیمانه و لباس پاکیزه تبيين مي‌­شود.

در گفتار دوم، کارکردها و خویشکاری‌­های موبدان به چهار دسته کلی تقسیم شده که عبارتند از: اجرای امور کشوری و لشکری، برگزاری آیین‌­ها، راوی و کاتب داستان­‌های کهن و مرجعیت علمی. گفتنی است ذیل هر یک از کارکردها به کنش‌­های فرعی آن­ها نيز پرداخته شده است. در قسمت پایانی هم مهمترین نتایج و دریافت­های این پژوهش، فهرست­وار بیان می‌­شود.

 کتاب «موبدان در شاهنامه فردوسی» نوشته زهرا دلپذیر، دکترای زبان و ادبیات فارسی و پژوهشگر پسا دکترای ادبیات حماسی است که به تازگی (دی ماه ۱۳۹۸) از سوی انتشارات پاژ مشهد به چاپ رسیده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: