روابط عمومی‌ها باید به دنبال پی‌ریزی مدل‌های ارتباطی جدید باشند

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همایون امیرزاده افزود: در هیچ برهه‌ای از نظام نقش روابط عمومی‌ها تا این اندازه اهمیت پیدا نکرده و اگر هر سازمانی واقعیت‌های امروز جامعه را نپذیرد، در پیمودن مسیر پیش رو موفق نخواهد بود. اگر قصد داریم روابط عمومی را به‌عنوان رکن قوی اطلاع‌رسانی مطرح کنیم، باید با برنامه‌ریزی و ایجاد سیستم‌های صحیح ارتباطی، مدیران را نسبت به این موضوع اقناع کنیم.
 
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر بنا است روابط عمومی‌ها نقش اساسی خود را به‌عنوان پل ارتباطی میان مخاطب و مدیران نهادها ایفا کنند، طبیعتا باید نقش نهاد روابط عمومی از سوی مدیران و سازمان‌های ما به رسمیت شناخته شود. اگر سازمان‌ها به نقش نهادی روابط عمومی‌ها اعتنا داشته باشند، این پل ارتباطی ایجاد خواهد شد، در غیر این صورت میزان اعتماد در جامعه هم از میان خواهد رفت. البته از سوی دیگر روابط عمومی نیز باید در انتقال دغدغه‌ها و نظرات مردم به مدیران امانتدار باشد، چرا که در غیر این صورت به بیراهه می‌رود.
 
وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم چشم و گوش افکار عمومی بر ما بسته نشود راهی جز به رسمیت شناختن و پذیرش نواقص و کوتاهی‌های سازمانی نداریم، اگر در  پیامی که از سازمان منتشر می‌شود، اصل احترام به فهم و شعور مخاطب مورد توجه قرار گیرد حتما اثرگذار بوده و شنیده خواهد شد.
 
امیرزاده گفت: اگر روابط عمومی نتواند بر مهارت‌های ارتباطی دست پیدا کند و در ایجاد پل ارتباطی بین سازمان و مردم ناتوان باشد غیر از ایجاد هزینه، کاری از پیش نمی‌برد.
 
وی تصریح کرد: نقش دیگر روابط عمومی کمک به افزایش تاب‌آوری و سعه‌صدر سازمان در مقابل فشار افکار عمومی است، اگر سازمان در مواجهه با شرایط ناشی از فشار افکار عمومی نتواند واکنش سنجیده، به هنگام و مقبول داشته باشد اتخاذ مواضعی آشفته و غیراستاندارد دور از انتظار نیست.
 
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: روابط‌عمومی باید با ارتقا، بسط و تعیین ارتباطات درون سازمانی به پشتوانه غیر قابل انکار سازمان تبدیل شود، پذیرش و حرمت‌گذاری سازمان به نقش نهادی روابط عمومی و بهره‌مندی روابط عمومی از دانش و مهارت مورد نیاز می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف سازد.
 
وی با اشاره به ظهور فناوری‌های نوین و گسترش تکنولوژی‌ در دنیای امروز گفت: اتفاقات فناورانه امروز در این حوزه‌ها شکل و فضای اطلاع‌رسانی در دنیا را دگرگون کرده است. پلتفرم‌های مختلف و متنوعی که در این حوزه مورد استفاده قرار گرفته‌اند، معنای جدیدی از اطلاع‌رسانی را در جامعه ایجاد کرده است. بر این اساس معتقدم که روابط عمومی‌ها امروز باید به دنبال پی‌ریزی مدل‌های ارتباطی جدید باشد. چراکه اطلاع‌رسانی با شکل و شمایل سنتی در جامعه موضوعیت ندارد و هرچقدر هم بخواهیم بر بستر ملال‌آور سنتی دست به تولید محتوا بزنیم، دیده، خوانده و شنیده نمی‌شود.
 
امیرزاده در ادامه با تأکید بر هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما اگر از ظرفیت‌های موجود در این وزارتخانه و نهادها و دستگاه‌های تابعه در تهران و شهرستان‌ها استفاده نکنیم، توفیقی نخواهیم داشت. امروز در بحث تولید محتوا اتفاقات خوبی در وزارتخانه رخ داده و در حوزه معاونت‌های مختلف تولیداتی داشته‌ایم. چراکه نگاه ما به گونه‌ای بوده که هرکجا محتوای منسجمی وجود داشته باشد برای تولید کارهای ملموس در تولید محتوا دریغ نکنیم.
 
وی در ادامه از دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تشکیل «شورای ارتباطی معاونت‌ها» خبر داد و گفت: تشکیل شورای ارتباطی به‌عنوان حلقه مشورتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، می‌تواند به پیشبرد امور در گستره بزرگ‌تری کمک کند. اگر روابط عمومی زودتر از دیگران نتواند تشخیص دهد که در افکار عمومی جامعه چه جریانی در حال شکل‌گیری است نمی‌تواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد.
 
امیرزاده در پایان این نشست که با حضور مدیران روابط عمومی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: با تشریح وضعیت انتشار اخبار، انتقادات و شبهات مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک ماه گذشته، گفت: به‌عنوان روابط عمومی وظیفه داریم که این موارد را دنبال کنیم و با اطلاع کامل از دلایل انتشار این اخبار، مدیران‌ مجموعه خود را نسبت به آن توجیه کنیم. چراکه در غیر این صورت، رسوبات آن در افکار عمومی نقش خواهد بست.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: