فراز و فرود دولت‌ها و رخدادهای مهم پس از انقلاب ایران

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «کابینه‌ها در ایران» نام کتابی به قلم محمود فاضلی‌بیرجندی است که نشر پایان منتشر کرده است. در این کتاب دولت‌های پس از انقلاب با مشخصات همه وزیران هر کابینه معرفی شده و فراز و فرود دولت‌ها و رخدادهای مهم که در سرنوشت کشور اثرگذار بوده، بررسی شده است.

این کتاب در ۱۵ کابینه تنظیم شده است. دولت موقت مهدی بازرگان، زیر نظر شورای انقلاب، محمدعلی رجایی، محمدجواد باهنر، محمدرضا مهدوی‌کنی، میرحسین موسوی خامنه، علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی نام این کابینه‌ها است.

شگفتی که در کابینه بازرگان مشاهده می‌شود، رخدادی بود که فقط در مسایل کابینه نمی‌ماند و تحول مهمی در تاریخ دولت و قدرت سیاسی و حتی رویدادی در تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران و نیز رویدادی در تاریخ و نیز روانشناسی مردم ایران بود. مردمی که در تاریخ دور و دراز خود به داشتن رهبر واحدی خو کرده بودند که فراز دولت جا داشت و از خداوند فرمان می‌گرفت اینک به ناگاه وارد برهه‌ای سخت نامتعارف شدند که در خاطره سیاسی آنان سابقه نداشت. رهبر انقلاب در ۱۰ اسفند ۱۳۵۷ پنج روز پس از آن که برای حکومت تازه نخست‌وریزی برگزید و ۱۸ روز پس از آن که کابینه مورد نظری در قدرت استقرار یافت.

مهدی بازرگان به گفته خودش در شرایط بسیار دشوار و خطرناک مامور تصدی نخست وزیری ایران و تشکیل کابینه شد. وی در سخنانی که به مناسبت دریافت حکمی بیان داشت نخست وزیری خود را دشوارترین وظیفه و کاری خواند که در طول تاریخ ۷۲ ساله مشروطیت ایران به نامزدها و ماموران نخست وزیری داده شده است. از روزی که مهدی بازرگان حکم نخست‌وزیری گرفت، تا روز ۲۴ خردادماه ۱۳۹۲ که یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شد حدود سی و پنج سال گذشت. در این سی و پنج سال، ۱۳ کابینه در ایران روی کار آمدند. مهدی بازرگان نخستین نخست وزیر شد. پس از کنار رفتن او از قدرت، مدتی به درازای اندکی بیش از ۱۰ ماه، یک کابینه بدون نخست وزیر به سرپرستی شورای انقلاب مصدر امور بود. در پی آن رجایی، باهنر، مهدوی‌کنی و سرانجام میرحسین موسوی به نخست‌وزیری ایران رسیدند.

 

در بخشی از این کتاب که مربوط به کابینه مهدی بازرگان است، می‌خوانیم: «بازرگان در حالی آخرین استعفا را عنوان کرد و بر کرسی نشاند که اندکی بیشتر از نُه ماه از عمر کابینه ‌اش می­ گذشت. مبارز و منتقد قدیم دستگاه حاکمیتی شاه، وقتی مصدر کار شد خیلی زودتر از حد انتظاری که شاید پیش ­تر از او می ­رفت، میدان را رها کرد و از کار کناره گرفت.
 
 از نظر دور نماند که استعفای بازرگان، در امر سیاست و حکومت در ایران، عمل نادری بود؛ به اندازه تسخیر سفارت آمریکا خارق عادت و بی‌سابقه. اما در جو تندی که حاکم بود و تسخیر سفارت امریکا هم آن را تندتر کرد کسی خیال آن نداشت که جوهر عمل استعفا از قدرت را بنگرد و چندان که لازمه آن باشد، بر زمینه تاریخ سیاسی مملکتی بستاید که مالامال از خون­ ریزی و کشتار برای کسب قدرت است.»
 
 چاپ سوم کتاب «کابینه‌ها در ایران» با قیمت ۹۵ هزار تومان از سوی نشر پایان منتشر شده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: