نتایج باشگاه کتاب‌خوانی درخشان است

علی‌اصغر سیدآبادی، مشاور وزير در امور برنامه‌ريزی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره چهارمین دوره باشگاه‌های کتاب‌خوانی که در حال برگزاری است، گفت: باشگاه‌های کتابخوانی فعالیتی مشارکتی-محلی است. از تهران برای این باشگاه‌ها تصمیم‌گیری انجام نمی‌شود و تصمیم‌ها به اقتضای محلی شکل می‌گیرد. به همین دلیل شیوه فعالیت، شهر به شهر و استان به استان متفاوت است؛ در برخی از استان‌ها قوی و در برخی از استان‌ها ضعیف است، در استان‌هایی مدل‌های مشارکتی و در برخی از استان‌ها مدل‌های اداری در نظر گرفته شده و درباره این رویداد نمی‌توانیم برای تمام استان‌ها به یک شکل قضاوت کنیم.
 
او ادامه داد:  باشگاه‌های کتابخوانی یک برنامه محلی است و ارزیابی باید محلی باشد. بر این منطق روستاهایی داریم که موفق عمل کرده‌اند، بدون اینکه هزینه‌ای دریافت کرده باشند. کارهای خوبی انجام داده‌اند، البته گاهی ممکن است این روند موفقیت‌آمیز نباشد.
 
باشگاه‌های کتابخوانی محلی و اجتماع محور است
سیدآبادی با اشاره به محلی و اجتماع محور بودن باشگاه‌های کتابخوانی، ادامه داد: این باشگاه‌ها با مشارکت افراد محلی تشکیل و برگزار می‌شود و بسته به ظرفیت‌های هر منطقه متفاوت است.
 
به گفته مشاور وزير در امور برنامه‌ريزی  به دلیل اینکه برنامه باشگاه‌های کتابخوانی مشارکتی، محلی و اجتماع محور است هر نوع مداخله می‌تواند به آن آسیب بزند. او ادامه داد: اگر دوستان دبیرخانه مرکزی مطلع شوند که در منطقه‌ای کار به سبک اداری انجام شده است، حتما به مسئولان منطقه اطلاع خواهند داد و برای بهبود اوضاع تلاش خواهد شد، اما اینکه از تهران برای همه کشور تصمیم بگیریم نقض غرض است و اصل ماجرا را تخریب می‌کند.
 
او ادامه داد: این تفاوت‌های و مشکل‌های جزئی می‌تواند وجود داشته باشد و اگر مساله به ساختار اداری بازگردد، دبیرخانه تذکر لازم را خواهد داد و آنجایی که به ساختارهای اجتماعی محلی باز می‌گردد، و جایی است که ویژگی‌های محلی اقتضاهایی دارد که باید متناسب با آن‌ها عمل کرد، به نظر من به شکل دموکراتیک‌تری از برنامه‌ریزی‌های فرهنگی که شاهد برخی از آن‌ها هستیم، رفتار خواهد شد.  
 
برگزاری جلسات نقد و بررسی عملکرد در باشگاه کتابخوانی
سیدآبادی یکی از ویژگی‌های جام باشگاه‌های کتابخوانی را برگزاری جلسات نقد و بررسی عنوان کرد و ادامه داد: افرادی که در شهرها و استان‌های مختلف به عنوان تسهیل‌گر فعالیت کردند، نقد و بررسی خود درباره تاثیرگذاری موضوعات مطرح شده را در کارگاه ارائه و سال بعد سعی می‌کنند که مشکل را اصلاح کنند. برای شهرستان‌ها هم به همین صورت است. همکاران ما در دبیرخانه مرکزی تمام انتقادهای اجرایی که به ساختار اداری بر می‌گردد و اینجا مطرح می‌شود، جمع‌آوری می‌کنند. این موارد هر سال در کارگاه‌هایی به مدیران منتقل می‌شود و مدیران سعی می‌کنند ایرادهای قبلی برطرف شود.
 
در ارزیابی باشگاه کتابخوانی عملکرد با هزینه سنجیده شود
مشاور وزير در امور برنامه‌ريزی  در ارزیابی چهار دوره اجرای باشگاه کتاب‌خوانی بیان کرد: برای ارزیابی بهتر است دیگران نظر دهند. فکر می‌کنم برای ارزیابی بهتر است این کار با هزینه‌هایش سنجیده شود؛ یعنی با توجه به نیرویی که برای انجام آن به کار گرفته شده و هزینه‌هایی که برای انجام آن شده، سنجیده شود. فکر می‌کنم نتایج درخشان است.
 
او ادامه داد: این جشنواره با بودجه‌ای حدود ۱۵۰ میلیون تومانی تمام کشور را در گیر خود می‌کند. در تمام استان‌ها کارگاه‌های دو روزه برگزار می‌شود ودر تمام شهرها باشگاه تشکیل می‌شود.کارگاه و اختتامیه همه با یک رویداد یک روزه در تهران به پایان می‌رسد که در آن حداقل ۵۰ یا ۶۰ نفر برگزیده برای اختتامیه به تهران می‌آیند.  
این مطالب را به اشتراک بگذارید: