ضرورت بازنگری در مصوبات حوزه نشر/ ذی‌نفعان پیشنهاد دهند

حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌سعید‌رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه بازدید از سی‌و‌‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)درباره رویکرد شورا در زمینه بازنگری سیاست‌های حوزه نشر بیان کرد: در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین رئیس نمایشگاه، به این نکته اشاره شد که بازنگری در سیاست‌های حوزه نشر انجام شود.

وی درباره ضرورت این بازنگری افزود: مصوبات شورا مربوط به زمانی است که کتاب‌ها بیشتر در قالب فیزیکی منتشر می‌شد؛ در ‌حالی‌که امروزه اندیشه‌ها در قالب‌های متنوع از‌جمله کتاب صوتی، تصویری، واقعیت مجازی، پلت‌فروم‌های مختلف و همچنین حداقل‌نویسی در فضای مجازی منتشر می‌شوند؛ بنابراین مصوبات فعلی نیازمند به روز‌رسانی است.   

 عاملی با تاکید بر لزوم مشارکت فعالان حوزه نشر در جریان بازنگری مصوبات حوزه نشر گفت: پیشنهاد می‌کنم در گام نخست، ذی‌نفعان حوزه نشر کتاب، نسخه پیشنهادی را در قالب لایحه به دبیر‌خانه شورای عالی ارائه کنند تا بررسی شود. در صحن شورای عالی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین متولیان این حوزه از لایحه دفاع کنند تا سندی متناسب با نیاز‌ها تدوین و تصویب شود.  

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، درباره ایجاد سامانه جغرافیایی مرتبط با حوزه نشر کتاب ادامه داد: بارگذاری‌های متنوعی در سامانه جغرافیایی الکترونیک انجام می‌شود به‌عنوان مثال در این سامانه از جغرافیای شهر تهران نزدیک به ۱۲۰ لایه‌داده بارگذاری شده است؛ بنابراین هرچه داده‌های مشترک در جغرافیا بیشتر می‌شود این داده‌گذاری‌‌ها افزایش پیدا می‌کند.
 
وی بیان‌ کرد: موسسه خانه کتاب یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانند سامانه جغرافیایی کتاب را ایجاد کنند، تا کاربران تنها با کلیک به اطلاعات مرتبط به کتاب دسترسی پیدا کنند.

عاملی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره محدودیت تبلیغ کتاب‌های کمک آموزشی از رسانه‌ها گفت: با توجه به اینکه کتاب‌های کمک‌آموزشی بازار رقابتی قابل‌توجهی دارند، حساسیت‌هایی از این نظر که انحصاری برای بازاری خاص ایجاد نشود، بلکه امکان حضور همه ناشران این حوزه فراهم شود، وجود دارد. بنابراین حساسیت بیشتر بابت پیشگیری از انحصار است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه‌بر در دیدار و گفت‌‌‌و‌گو با نیکنام حسینی‌‌پور، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب یا جزئیات فعالیت این موسسه آشنا شد.

سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام‌خمینی(ره) برپاست.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: