صفر تا صد پرواز در «پرواز»/از برادران رایت تا یوری گاگارین

محمد رزازان؛ مترجم کتاب «پرواز» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این اثر که اثری جامع در تاریخ هوانوردی به شمار می‌رود گفت: مهم‌ترین ویژگی این اثر، ادبیات ساده و پیوستگی محتوای آن است. در حقیقت جی.آر گرنت (نویسنده) در این اثر تلاش کرده است عموم مردم حتی نوجوانی که به هوانوردی علاقه‌مند است با خواندن «پرواز» به شناخت کامل تاریخ هوانوردی برسد.

وی افزود: در حقیقت نویسنده در این کتاب تاریخ هوانوردی را به صورت کامل تشریح کرده است. ادبیات داستان‌گونه کتاب باعث می‌شود هر فردی که به هوانوردی علاقه دارد داستان تاریخی این صنعت را با خواندن آن بفهمد.

رزازان گفت: کتاب‌های بسیار کمی حتی در سراسر دنیا به صورت کامل و جامع به روایت تاریخ هوانوردی پرداخته‌اند. 

                 

این مترجم درباره فصل‌بندی و محتوای درج شده در آن نیز گفت: فصل اول «پرواز» درباره پیشگامان صنعت هوانوردی است، اینکه ایده پرواز ابتدا از کجا شکل گرفت و در ذهن انسان پرورانده شد. در گام بعدی نویسنده به پیشینه پرواز در قرون وسطی می‌پردازد، این ایده در ذهن انسان با طراحی‌های داوینچی آغاز شد که ناشی از پرواز پرندگان بود.

وی در ادامه گفت: اولین تجربه انسان در قرون وسطی با چتری بود که خود را از بلندی رها می‌کرد به این امید اینکه بتواند پرواز کند، تا اینکه در فصول بعدی به عصر مدرن می‌رسیم که پرواز با بالون میسر شد و تلاش‌های ابتدایی بشر برای ساخت یک پرنده موتوردار پاسخ می‌دهد؛ در این دوران انسان شاهد تحربه‌های ناموفق بود و از آن به عنوان دوران بحرانی یاد می‌کنند. تا اینکه برادران رایت توانستند اولین پرواز کنترل شده بشر را با موفقیت ثبت کنند. آن‌ها توانستند هواپیما را هدایت کنند.

رزازان با اشاره به ظهور هواپیماهای نظامی در جنگ جهانی اول گفت: در بخش‌های بعدی کتاب به جنگ‌هایی در تاریخ جهان اشاره می‌کند که از نیروی هوایی و هواپیماها استفاده زیادی شد. جنگ جهانی اول فرصت جدیدی بود تا نظامیان توجه زیادی به حملات هوایی و ساخت هواپیماهای جنگی داشته باشند. در این زمان صنعت هوانوردی تاثیر بسیار زیادی از نظامیان گرفت و پیشرفت‌های قابل توجهی کرد.

مسافران پرواز روز به روز افزایش می‌یابند
وی درباره شروع دوران پیشرفت هواپیماهای مسافربری که در این اثر آمده است گفت:  بعد از اتمام جنگ جهانی اول هوانوردی غیرنظامی و مسافربری شکل می‌گیرد. در جنگ جهانی دوم صنعت هوانوردی تاثیر بسیار زیادی در زمینه هواپیماهای جنگی گرفت و نقش بسیار گسترده‌ای در این جنگ ایفا کرد. در حقیقت این جنگ زمینه‌ساز خوبی برای تولیدات انبوه هواپیماهای بزرگ شد. 
 
رزازان ادامه داد: بعد از پایان جنگ جهانی دوم هوانوردی غیرنظامی و مسافربری به اوج خود رسید و از بسیاری از هواپیماهای مورد استفاده در این جنگ مانند داکوتا استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌شد. در حقیقت فرصت خوبی فراهم شد تا این هواپیماها برای مقاصد دیگری از جمله مسافربری و حمل و نقل مورد استفاده قرار گیرند. 

مترجم «پرواز» خاطرنشان کرد: هواپیماهای عصر جت نسل جدیدی از فروندهایی بودند که حاصل رقابت شوروی و آمریکا در جنگ سرد به حساب می‌آمدند. این عصر مربوط به دهه ۵۰ یا ۶۰ میلادی است که در حقیقت هم آمریکا و هم شوروی تعدادی بمب‌افکن را به صورت ۲۴ساعته در آسمان نگاه می‌داشتند که اگر هر لحظه دستور کشتار داده شود جنگ را به سرعت و با کمترین وقفه‌ای آغاز کنند.
 
عصری نو با سفرهای فضایی
وی افزود: پس از عصر جنگ سرد، جنگنده‌های پیشرفته‌ای در جنگ میان کره‌جنوبی با ویتنام به کار گرفته شد، از جمله جنگنده‌هایی مانند فانتوم؛ در همین زمان عصری آغاز می‌شود با عنوان عصر سفرهای فضایی. درواقع عصر سفرهای فضایی زمانی بود که میان دو کشور شوروی و آمریکا رقابت تنگاتنگی در سفر به ورای زمین و فرود انسان به کره ماه شکل گرفت. در نهایت کشور آمریکا و ناسا به موفقیت‌های چشمگیری دست یافتند و گوی سبقت را از شوروی ربودند. تا اینکه در دهه هشتاد میلادی دوران جنگ سرد رو به افول گذاشته شد و جهان شرایط با ثبات‌تری را تجربه کرد. در این زمان بود که شرایط بسیار استانداردی برای رشد فضانوردی غیرنظامی به وجود آمد؛ همچنین شرکت‌های هوانوردی و هواپیمایی که امروزه صاحبان نام در سراسر دنیا هستند در این دوره تاریخی شکل گرفتند و هواپیماهای بسیار بزرگ مسافربری به تولیدات انبوه رسیدند.
 
رزازان با اشاره به خرید کپی‌رایت کتاب از ناشر اصلی آن گفت: پس از دریافت حق کپی‌رایت از ناشر اصلی این اثر با اجازه نویسنده بخشی هم با عنوان تاریخ هوانوردی در ایران را به آن اضافه شد. 
 
وی افزود: این اثر می‌تواند برای افرادی که اطلاعات چندانی از هوانوردی ندارند مورد توجه قرار بگیرند. در حقیقت کتاب ساختار روایی دارد و تمام اصطلاحات کتاب به زبان فارسی برگردانده شده است به گونه‌ای که حتی برای یک نوجوان هم قابل فهم و درک است و می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. همچنین اطلاعاتی فنی در این اثر درج شده است که می‌تواند به عنوان یک دانشنامه کوچک مورد استفاده قرار گیرد.

کتاب «پرواز» تاریخ کامل هوانوردی، تالیف جی.آر. گرنت، در ۴۵۸صفحه، از سوی نشر هوانورد، در سال جاری راهی کتاب‌فروشی‌ها شد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: