شمارش معکوس برای آغاز نمایشگاه بین‌المللی کتاب لندن

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از وبسایت نمایشگاه کتاب لندن، هر ساله بزرگان و علاقه‌مندان به دنیای ادبیات در انتظار نمایشگاه کتاب سه روزه لندن هستند تا در سمینارها، مباحث، و گروه‌های مربوط به کتاب در حوزه صنعت نشر شرکت کنند.
 
نمایشگاه کتاب لندن در طول سالیان اهمیت و اندازه خود را گسترش داد و در حال حاضر از لحاظ اهمیت پس از نمایشگاه فرانکفورت و در جایگاه دوم قرار دارد. ناشرین کتاب برای معرفی عنوان‌های جدید محصولات خود به این نمایشگاه می‌آیند و همزمان حق ترجمه و خرید و فروش آثار دیگر را از همکاران ناشر خود خریداری می‌کنند. نمایشگاه امسال در تاریخ دوازدهم مارس آغاز به کار می‌کند و تا چهاردهم به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
 
امسال صنعت نشر در بریتانیا پیشرفت داشته است. چارمین سال متوالی است که فروش آثار چاپی بیش از ۲ درصد افزایش یافته است و با وجود اینکه آثار الکترونیک بخت زیادی در بازار فروش نداشتند اما کتاب‌های صوتی با استقبال خوبی روبه‌رو شده‌اند. در سال ۲۰۱۸ نمایشگاه کتاب لندن توجه ویژه‌ای به صنعت دیجیتال صوتی کرد و امسال هم قرار است برنامه‌های بیشتری برای افزایش آگاهی مردم درباره تکنولوژیِ آثار صوتی برگزار کند.
 
البته نمایشگاه سال ۲۰۱۹ با چالش‌های زیادی هم همراه است. دونالد ترامپ همچنان به رسانه‌های آزاد حمله می‌کند و برگزیت هم به ناشران بریتانیایی فشار می‌آورد. با وجود آشوب‌ها و هرج و مرج‌های سیاسی در سراسر دنیا صنعت نشر موفق شده است از این آشوب‌ها سود ببرد. موضوعی که ناشر مک‌میلان درباره ناشران در سال ۲۰۱۷ مطرح کرد و قطعاً درباره سال ۲۰۱۹ هم صدق می‌کند.
 
قرار است در نمایشگاه امسال الیف شافاک از منتخب داستان‌های کوتاهِ چند نویسنده زن به انتخاب خودش رونمایی کند. علاوه بر این نویسندگان چون ایان مک‌ایوان که کتاب جدیدش تحت عنوان «ماشین‌هایی چون من» در ماه آوریل به بازار می‌آید، کارین اسلاتر که داستان جنایی آخرش ۳۲ میلیون به فروش رفت و به ۳۷ زبان زنده دنیا ترجمه شد، و خیلی از نویسندگان کتاب‌اولی و همچنین نویسندگان شناخته‌ده از سراسر دنیا در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.
 
تمرکز اصلی نمایشگاه امسالِ کتاب لندن بر معرفی آثارِ کشور اندونزی خواهد بود. گفت و گوهایی هم با نویسندگان اندونزیایی چون سِنو آجیدرما، نیروان دوانتو، دی لستاری، و لیلا چودوری ترتیب داده شده است. علاوه بر این جلساتی برگزار می‌شود که آثار ترجمه‌شده، جنسیت، گوناگونی، اهمیت مناطق روستایی-شهری، سنت، خاطره و آینده نشر در اندونزی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.
 
 این نمایشگاه در آغاز در نوامبر سال ۱۹۷۱ آغاز به کار کرد. یک کتابدار علاقه‌مند به کتاب تصمیم گرفت برنامه‌ای به نام «نمایش مخصوص ناشرین برای کتابداران» را در زیرزمین هتل «برنرز» اجرا کند. انجام این کار به عهده شخصی به نام لیونل لونتال بود که قصد داشت با انجام این کار فرصتی به ناشران بدهد که کتاب‌های خود را به کتابداران نشان دهند. این‌چنین بود که ایده عرضه کتاب شکل گرفت. این مکان به دلیل نزدیکی آن به نهاد کتابخانه‌ها انتخاب شد و دلیل دیگر انتخاب این هتل برگزاری همزمان جلسات ماهیانه شهرداری بود که ممکن بود عده‌ای کتابخانه‌دار غیرلندنی را نیز جذب این اجراها کند.
 
اولین نمایشگاه با موفقیت انجام شد و لوانتل مایل بود این نمایشگاه را به طور مداوم برگزار کند. با همکاری «کلیو بینگلی» که ناشر کتاب‌های مربوط به کتابداری بود نمایشگاه در دوره دوم در تاریخ دوم نوامبر سال ۱۹۷۲ برگزار شد. در دوره دوم هتل «بلومزبری» میزبان این اتفاق بود و نام آن را «نمایشگاه ناشرین متخصص و کوچک» نهادند.
 
آوازه این نمایشگاه هر روز بیشتر شد و ناشرین بیشتر و مهم‌تری برای حضور در آن اعلام آمادگی کردند و نام آن از «نمایش مخصوص ناشرین برای کتابداران» به «نمایشگاه کتاب لندن» تغییر پیدا کرد. سال ۱۹۷۷ بود که این نام برای همیشه به عنوان شناسنامه این نمایشگاه انتخاب شد.
 
نمایشگاه بین‌المللی کتاب لندن در سال ۲۰۱۹ در تاریخ دوازدهم مارس آغاز به کار می‌کند و تا چهاردهم به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: